مشترکات جغرافیایی و مذهبی ایران و عراق موجب ناکام ماندن مواضع ضد ایرانی عبادی استکارشناس مسائل بین‌الملل گفت: باتوجه به شرایط عراق و نیازش به ایران، مواضع العبادی نمی‌تواند نقشی در سیاست‌های کشورش‌ در قبال ما داشته باشد.

حسین متفکر کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت ‌وگو با خبرنگار  سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: به‌دنبال پیروزی مقتدی صدر در انتخابات اخیر عراق،  حیدرالعبادی جایگاه خود به‌عنوان نخست‌‌وزیر را در کشورش متزلزل یافته است.

وی با بیان اینکه حیدرالعبادی احساس می‌کند کسب اکثریت در مجلس توسط مقتدی صدر و جریان‌های همفکر او جایگاه نخست‌وزیریش را در ساختار سیاسی عراق به خطر می‌اندازد، ادامه داد: در همین راستا مواضع او در حمایت از تحریم‌های آمریکا علیه ایران برای بقا در مسند نخست وزیری است نه چیز دیگر.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به واکنش‌های قاطع رهبران و مقامات سیاسی عراق به مواضع عبادی در حمایت از تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان تصریح کرد: عراقی‌ها با توجه به شرایط داخلی و منطقه‌ای خود به خوبی می‌دانند که بدون ایران و حمایت‌هایش به مشکلات اساسی بر‌می‌خوردند و از این رو شدیدا به کشورمان نیاز دارند.

متفکر با بیان اینکه ایران و عراق روابط و همکاری بسیار نزدیکی با یکدیگر دارند، افزود: در شرایط فعلی عراق، مواضع العبادی خیلی نمی‌تواند نقش مهمی در سیاست‌های آتی کشورش داشته باشد و باتوجه به مشترکات جغرافیای و مذهبی دوکشور امکان عملی شدن مواضع او بعید به نظر می‌رسد .

لازم به ذکر است، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اردیبهشت امسال از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد و دستور احیای تحریم‌های یکجانبه علیه کشورمان را صادر کرد. دور نخست این تحریم‌ها سه شنبه هفته گذشته اجرا شد و ما شاهد اعلام مخالفت هایی در این زمینه از سوی کشورهای اروپایی و برخی کشورهای همسایه نظیر ترکیه بودیم . در این چهارچوب اواخر هفته گذشته  حیدرالعبادی نخست‌وزیر عراق، در خصوص تحریم‌های آمریکا علیه ایران و  رویکرد عراق در قبال آن تاکید کرد که مخالف تحریم در منطقه هستند و  تحریم را خطایی راهبردی  خواند اما  گفت که  برای حفظ منافع مردم خود به آن پایبند خواهند بود.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار سیاسی ، عراق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار