برومند گفت: با همکاری انجمن‌ها و وزارت بهداشت خوشبختانه حدود ۴ درصد ارز دولتی به آزمایشگاه‌ها تعلق می‌گیرد.

4 درصد ارز دولتی به آزمایشگاه‌های پزشکی تعلق می‌گیرد/ سایه سنگین تحریم ها بر شرکت های پخش کیت و مواد آزمایشگاهیبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد علی برومند دبیر انجمن علمی آسیب‌شناسی ایران انجمن با موضوع مشکلات جامعه آسیب‌شناسان ایران اظهار کرد: در تعرفه‌های آزمایشگاهی دو جزء فنی و حرفه‌ای در نظر گرفته می‌شود، سیاست‌های دولت در راستای حفظ قیمت و تخصیص ارز است اما با تخصیص ارز 4200 تومانی قطعا افزایش قیمت را در این حوزه شاهد هستیم.

وی در ادامه گفت‌: در خصوص اولویت وزارت بهداشت برای تخصیص ارز دولتی در ابتدا آزمایشگاه‌ها در این حوزه نبودند اما با همکاری انجمن‌ها و آزمایشگاه مرجع سلامت و معاونت بهداشت و درمان خوشبختانه در اولویت قرار گرفته است و در حدود 4 درصد ارز دولتی به آزمایشگاه‌ها تعلق می‌گیرد.

ورشکستی گریبانگیر شرکت های پخش آزمایشگاهی

برومند با اشاره به شرکت‌های فعال در پخش کیت و مواد آزمایشگاهی گفت: 800 شرکت ثبت شده وجود دارد اما فقط 500 شرکت در این حوزه فعالند و دلیل فعال نبودن  بقیه این شرکت‌ها ورشکست شدن و مشکلات تحریم است و از این تعداد فقط 250 شرکت فعالیت موثر و  مستمر دارند.

وی در خصوص اینکه بیمه‌ها هنوز بخش اعظمی از مطالبات آزمایشگاه‌ها را پرداخت نکردند، گفت: در این حوزه داروخانه‌ها از ما جلوتر هستند و سهم خود را چند ماه زودتر آزمایشگاه ها از بیمه دریافت کرده اند و بیمه سلامت مطالبات آزمایشگاهیان را تا پایان آذر پرداخت کرده و تأمین اجتماعی مطالبات را از شهریور سال 96 پرداخت نکرده است.

دبیر انجمن علمی آسیب‌شناسی ایران در پاسخ به این سوال که کمبود کیت و مواد آزمایشگاهی تاثیری در کیفیت آزمایش دارد؟ بیان کرد:
به صراحت نمی توان نه گفت، اگر مواد اولیه مناسب در زمان خود به دست آزمایشگاهیان نرسد یا مواد لازم در دسترس نباشد، صد درصد در کیفیت اثر می گذارد، اما تلاش جامعه آزمایشگاهی این است که کمترین اثرگذاری در کیفیت را شاهد باشیم.

70 درصد آزمایش ها بیهوده تجویز می شود

در ادامه ناصر کمالیان استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس انجمن علمی آسیب‌شناسی ایران اظهار کرد: طبق مطالعات انجام شده در برخی بیمارستان‌های دولتی تست‌هایی که پزشکان برای بیمار تجویز می‌کنند 20 تا 30 درصد در جهت تشخیص بیماری مفید است و 70 درصد آزمایش ها اضافی است.

وی در ادامه گفت: با بررسی‌های کامل متوجه شدیم، این 70 درصد چه ضررهایی را می‌تواند به بیمار و جامعه وارد کند، به ازای هر یک میلیارد تست در حدود 6 هزار و 600 میلیارد تومان مردم پول پرداخت می‌کنند.

رئیس انجمن آسیب‌شناسی ایران گفت: مطالعات نشان داده است که آزمایشگاه‌های تشخیص طبی به قسمت راهبردی نیاز دارد و 25 تا 30 درصد بیماری‌ها دیر تشخیص داده می شوند.

انتهای پیام/

برچسب ها: بهداشت ، درمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۰ ۲۰ مرداد ۱۳۹۷
خیلی عالیه خدا قوت درود بر شما
آخرین اخبار