با شدت یافتن تب خشکسالی در تایباد کم کم پای کشت گیاهان دارویی و کم آب طلب را در مزارع کشاورزی این منطقه باز کرده است.

کشت گیاهان دارویی نیاز امروز مناطق کم آببه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد  ؛ با توجه به کاهش ذخایر آب سفره‌های زیر زمینی، کشت گیاهان دارویی و کم آب طلب از اولیت‌های اصلی جهاد کشاورزی شهرستان تایباد است.
 
مزایای کشت‌های جایگزین برای کشاورزان فعلی تایباد به صرفه‌تربه نظر می‌رسد است به طوری که کشت  این گونه از محصولات  برای اولین سال در مناطق مستعد این شهرستان رونق گرفته است.
 
یکی از کشاورزان تایبادی در این باره به خبرنگار ما گفت : ما دو هکتار کشت رازیانه داریم که نسبت به تولید جالیز هزینه بسیار کمتری دارد و مانند هندوانه و جالیز هزینه‌های اضافی ندارد.
 
کشاورز دیگری در این باره می گوید: 10 هکتار خربزه و هندوانه داشتیم که 6 روز یکبار آب می‌خورد و کدو که سه و نیم هکتار داریم، هر 9 روز یکبار آبیاری می‌کنیم.

کشاورز دیگری هم گفت:جهاد کشاورزی به ما گفته است در هر هکتار 2 تا 3 تن برداشت می‌شود که ان شاءلله اینطور که ما می‌بینیم برداشت خواهد شد .

یکی از کارشناسان جهاد کشاورزی هم در این باره می گوید: در سطح شهرستان اقدام به کشت گیاهان دارویی کم آب طلب از جمله رازیانه ،چای ترش، گل گاوزبان و کدوی تخم کاغدی نمودیم که به طور متوسط 25 تا 35 نفر روز در هکتار بسته به نوع محصول اشتغال ایجاد می نماید.

میری مدیر جهاد کشارزی تایباد با بیان اینکه گیاهان دارویی و کم آب طلب از اولیت‌های اصلی جهاد کشاورزی  این شهرستان است. گفت:با تغییر الگوی کشت و احیاء منابع آبی شهرستان تایباد و توسعه‌ی کشت گیاهان دارویی در سال زراعی جاری، بیش از ۱۴ هکتار از مزارع کشاورزی تایباد به کشت گیاهان دارویی اختصاص یافته است.
 
وی افزود: علاوه بر 14.5 هکتار کشت و توسعه گیاهان دارویی که برای اولین سال در شهرستان اجرا شده، 360 هکتار به کشت گل محمدی و 265 هکتار به کشت زیره‌ی سبز اختصاص دارد.

گفتنی است سالانه افزون بر 250 میلیون متر مکعب آب از منابع آبی شهرستان تایباد استخراج می‌شود که کشت محصولات کم آب طلب، نقش بسزایی در احیاء منابع آبی این منطقه دارد.

انتهای پیام // ف.ش
 

گزارشگر:فاطمه شه دوست


توسعه‌ی کشت گیاهان دارویی در تایباد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.