تازه به اواسط اولین ماه از فصل تابستان رسیده‌ایــم،هوا ناجوانمردانه گرم است و سایه بحران خشکسالی و بی‌آبی، به شکل ترسناکی بر سر کشورمان است.

راهنمای صرفه جویی در مصرف آببه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛برداشت بیش از حد آب‌های سطحی و زیرزمینی از طریق شبکه بزرگی از زیرساخت‌های هیدرولیکی و چاه‌های عمیق، رشد سریع و الگوی نامناسب استقرار جمعیت، کشاورزی ناکارآمد، سوءمدیریت و البته سوءمصرف، طی سال‌ها شرایط آب کشورمان را به نقطه‌ای بحرانی رسانده است. از نشانه‌های این وضعیت، خشک شدن دریاچه‌ها و رودخانه‌ها و تالاب‌ها، کاهش سطح آب‌های زیرزمینی، فرونشست زمین، پایین آمدن کیفیت آب، فرسایش خاک، بیابان‌زایی و توفان‌های گرد و غبار است.

همه‌ما نگرانیــم و وقتِ استفاده از آب، دست و دلمان می‌لرزد از تصور نداشتن چنین گوهر بی‌بدیلی که سرچشمه پاکی و پاکیزگی و نشانه حیات و زندگی است. اما همین ما، با وجود نگرانی‌‌هایمان، خیلی‌وقت‌ها از رعایت ساده‌ترین روش‌های صرفه‌جویی در مصرف آب، ناآگاه و غافلیـــم. پرونده امروز قرار است مروری باشد بر ساده‌ترین راه‌هایی که از دستِ ما و هر شهروند و هموطنی برای صرفه‌جویی در مصرف آب برمی‌آید. لطفا بخوانید، به ذهن بسپارید و سعی کنید با عمل به این نکات، گام کوچکی در خدمت به سیاره مهربانمان زمین، کشورِ خشکمان ایــرانِ مظلوم و تک‌تک انسان‌های محتاج به آب بردارید.

آشپزخانه

بیشترین سهم آب منازل، در آشپزخانه صرف می‎شود؛ بررسی‎ها سهم آشپزخانه را 40-30 درصد کل آب مصرفی خانه می‎دانند. آن‎چه در ادامه می‎آید پیشنهادهایی است برای مدیریت مصرف آب در قلبِ خانه.

ظروفی را که می‌شود با دستمال تمیز کرد، نشویید. قبل از شست‎وشوی ظروف، ته‌مانده غذاها و لکه‎های چربی را از ظرف‎ها پاک کنید تا برای تمیز شدن به آب کمتری نیازداشته‎باشند.

موقع شستن ظرف‌ها به جای باز گذاشتن شیر، از جریان کم آب استفاده کنید. برای خیس کردن ظروف با یک آب‌پاش کوچک آن‌ها را خیس‌کنید. با این کار، بین‌800 تا 2000 لیتر آب در ماه صرفه‎جویی می‌شود.

برای هرکدام از اعضای خانواده، یک لیوان مخصوص بخرید تا مجبور نباشید در طول روز بارها و بارها لیوان آب بشویید.

برای بازکردن یخِ مواد غذایی منجمد، از آب استفاده نکنید؛ کمی صبور باشید و اجازه بدهید یخ‎شان در دمای محیط باز شود.

مصرف غذاهای فراوری‎شده را کم کنید؛ مراحل تولید این غذاها به آب زیادی نیاز دارد.

هنگام پختن سوپ و مواد غذایی از این گروه به جای این که یک بار سبزیجات و مواد دیگر را جوشانده و پخته و آب آن را دور بریزید و بعد مجدد آب تازه برای پختن سوپ اضافه کنید، از همان آب سبزیجات و مواد دیگر برای پختن سوپ استفاده کنید. این روش در حفظ مواد مغذی مواد هم موثر است.

از دستگاه قهوه ساز و چای‌سازی استفاده کنید که قابلیت خاموش شدن خودکار داشته باشد و بی دلیل به بخار کردن آب ادامه ندهد.

یکی از نکاتی که معمولا خانم‌ها در آشپزخانه از آن غافل هستند، مسئله جوش آوردن آب برای دم کردن چای و پختن غذاست. خوب است هر روز، میزان آب لازم برای چای و غذا را به جوش آورید، در یک فلاسک بریزید و هربار نیاز به آب‌جوش بود، به جای پر کردن مجدد کتری و جوش آوردن مجدد آب، از آب فلاسک استفاده کنید.

هنوز هم در این اوضاع، بعضی‎ها چنددقیقه شیرآب را باز می‎گذارند تا لیوان‎شان را از آب خنک پر کنند. به‎جای این کار، خیلی راحت یک پارچ آب توی یخچال‎تان داشته‎باشید.

ماشین‎ لباس‎شوییِ قاتل آب را که نمی‎شود از خانه بیرون کرد؛ دست‎کم وقتی روشنش کنید که میزان لباس‎های کثیف به‌اندازه ظرفیت کامل ماشین‎ رسیده باشد. اگر قصد خرید یا تعویض ماشین لباس‎شویی دارید، ماشین‎هایی با در جلو که انرژی کمتری مصرف می‌کنند، بخرید.

شیر آبی که در هر ثانیه یک بار چکه می‎کند، سالانه 6000 لیتر آب هدر می‌دهد که این میزان آب می‎تواند مصرف روزانه 40 نفر را تأمین کند. پس تعمیرکردن شیرهای آب خانه را جدی بگیرید.

حمام و توالت

بعد از آشپزخانه، حمام و توالت رتبه بعدی پرمصرف‏ها را در خانه دارند. با این راهکارهای ساده، میزان آب مصرفی حمام و توالت را کاهش بدهید.

بدیهی است که هنگام مسواک کردن دندان‌ها و شامپوزدن به موها، نباید شیر آب را باز گذاشت. هنگام استفاده از شیر آب روشویی و دست‌شویی، شیر را با حداقل فشار باز کنید.

اگر دوش حمام‎تان طی کمتر از 20 ثانیه یک ظرف چهار لیتری را پر از آب کند، یعنی حتما به یک سردوش کاهنده مصرف نیاز دارید.

غیر از دوش حمام، برای همه شیرها آبفشان یا محدودکننده جریان نصب کنید. با این کار، حدود ۹ لیتر در دقیقه در مصرف آب صرفه‎جویی می‎شود.

اگر سیفون دست‌شویی در حالت کم‌مصرف باشد، کمتر از ۶ لیتر آب مصرف می‌شود اما در حالت عادی، این میزان حدود ۴ برابر است.

یک بطری پر از آب یا یک کیسه پر از شن را داخل مخزن توالت‎فرنگی و فلاش‎تانک قرار دهید تا مصرف آب را در هر بارکشیدن سیفون، کاهش دهد. حواس‎تان باشد البته این چیزها را در جایی از مخزن قرار دهید که با کار اجزای درونی‎اش تداخل نداشته باشد.

هربار که به‌خاطر دور ریختن ته سیگار یا دستمال کاغذی توی توالت، سیفون می‎کشید، 20 تا 25 لیتر آب هدر می‎رود.

مصرف آب زمان دوش گرفتن، حدود یک‌سوم کمتر از حمام‎کردن در وان است. پس دوش کوتاه را جایگزین لمیدن توی وان کنید.

اگر به موهایتان ژل یا محصولات دیگر آرایشی نمی‌زنید، نیازی نیست سرتان را هرروز بشویید. این‎طوری هم از حساس و چرب شدن موهایتان جلوگیری می‌کنید، هم در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود.

نشتی لوله‌کشی خانه می‌تواند سالانه حدود ۱۱ هزار لیتر آب را هدر بدهد. اگر مطمئن نیستید که توالت فرنگی نشتی دارد، مقداری رنگ خوراکی در منبع آبش بریزید و بدون کشیدن سیفون، ۱۵ دقیقه صبر کنید. اگر رنگ به آب کاسه‌ توالت رسید، نشتی وجود دارد.

حیاط، باغچــه، گلدان‌ها

بخش زیادی از هدررفتِ آبِ خانه‌ها، در حیاط و پارکینگ و تراس خانه و هنگام آبیاری باغچه و گلدان‌ها اتفاق می‌افتد. اگر در این بخش خانه، مصرف آب با دقت و صرفه‌جویی همراه باشد، یک قدمِ بزرگ جلوییم.

از آبی که برای آب‌پز کردن سیب‌زمینی و تخم‌مرغ، یا خیساندنِ برنج (در صورت نداشتنِ نمک) و شستن میوه و سبزیجات استفاده شده، برای آبیاری باغچه و گلدان‌ها استفاده کنید. در منازل شهری یا روستایی می‌توان ناودان‌ها را طوری تعبیه کرد که آب باران به باغچه‌ها هدایت شود.

کود، تبخیر آب را کندتر خواهد کرد و به رشد گیاهان کمک می‌کند. افزودن 5 تا 7 سانت کودطبیعی به باغچه، توانایی خاک برای حفظ آب را افزایش می‌دهد. یکی از بهترین کودهای طبیعی، پوستِ خشک شده و آسیاب‌شده تخم‌مرغ است.

برای نظافت حیاط، پارکینگ و جلوی در خانه و مغازه، به‌جای آب‌پاشی از جاروکشیدن استفاده کنید. لکه‌های چرب پارکینگ و پیاده‌رو با فشار آب پاک نمی‌شود؛ به‌جای هدر دادن آب، مقداری پودر شوینده بریزید و با برس بسابید.

در باغچه خانه، درختان و بوته‌ها و چمن‌های بومی و مقاوم به خشکی که به آب کمتری نیاز دارند و تحمل ماه‌های گرم تابستان را دارند، بکارید.

از نصب سیستم‌های آب تزیینی (مثل فواره ها) در تراس و حیاط اجتناب کنید. مگر این‌که آب در سیستم بازیافت شود.

یک سطل کوچک آب برای شست‌وشوی خودرو یا دوچرخه کافی است؛ لطفا سراغ شیلنگ و آب فراوانی که این وسط هدر می‌رود، نروید.

گاهی لوله‌کشی ساختمان خود را تست کنید. تمام شیرهای آب را ببندید و سپس کنتور را کنترل کنید. کار کردن کنتور زمانی که همه شیرها بسته است، نشان‌دهنده اتلاف آب از لوله‌های داخل ساختمان است.

تمرین صرفه‌جویی در مصرف آب با بچه‌ها

آموزش صرفه‌جویی در مصرف آب به کودکان و نوجوانان، به واسطه تاثیر و آموزش‌پذیری آنان از خانواده، با این رویکرد که خودشان قرار است در آینده از منابع ذخیره شده آب استفاده کنند، قدم مفید و موثری است. با هم، مرحله به مرحله، یاد می‌گیریم که چطور به بچه‌ها بیاموزیــم در مصرف آب، صرفه‌جویی کنند.

صرفه جویی در آب با آموزش شروع می‌شود. آموزش درباره نقش مهم آب در تاریخ حیات بشر، جایگاه ارزشمندش در زندگی آدم‌ها، کمبود چشمگیر آبِ شیرین در دنیا، هزینه سنگینی که هر ماه دولت و خانواده‌ها بابت مصرف آب متقبل می‌شوند و البته بیان و مرور روش‌های صرفه‌جویی در مصرف آب. این نکات می‌تواند در قالب قصه و شعر و داستان، مطرح شود.

مرحله بعد، الگوسازی است. یعنی بچه‌ها به شکل واضح و عملی، تلاشِ شما و بقیه بزرگ‌ترها را برای صرفه‌جویی در آب، ببینند و لمس کنند.

در قدم بعد، بچه‌ها را در قالب بازی و سرگرمی، در صرفه‌جویی شریک کنید و بابت همراهی‌شان، به آن‌ها امتیاز و جایزه‌های کوچک بدهید.

بیشتر بچه‌ها عاشق آب‌بازی هستند اما شما به‌عنوانِ بزرگ‌تر، سعی کنید به‌جای آب‌بازی با شیلنگ آب در حیاط منزل یا خرید اسباب‌بازی‌هایی که نیاز به آب دارند، با بردن بچه‌ها به فضایی مثل استخر، نیاز به آب‌بازی را به شکل معقولی پاسخ دهید.

در فرصت‌های مختلف، به بچه‌ها یادآوری کنید بهترین راهِ شکرگزاری بابت نعمت آب، درست مصرف کردنش است؛ سعی کنید به‌شکل کلی، احترام به آب را در دلِ بچه‌ها زنده کنیــد.

منبع:خراسان

انتهای پیام/

برچسب ها: دانستنی ها ، خواندنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار