مشاور عالی اتاق بازرگانی تهران گفت: تصویب قوانین مربوط به ممنوعیت ورود کالا به کشور و افزایش هزینه‌های گمرکی، شرایط را برای قاچاق کالا فراهم می‌کند.

ممنوعیت ورود کالا و افزایش تعرفه‌های گمرکی موجب تشدید قاچاق می‌شودابراهیم بهادرانی مشاور عالی اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به ممنوعیت ورود کالا به کشور، اظهار کرد: تصویب قوانین مربوط به ممنوعیت ورود کالا به کشور و افزایش هزینه‌های گمرکی، شرایط را برای تشدید قاچاق کالا فراهم می‌کند.

مشاور عالی اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه قاچاق کالا درآمد دولت را کاهش می‌دهد، تصریح کرد: افزایش قاچاق کالا و عدم ورود آن از مبادی گمرکی و رسمی موجب کاهش درآمد‌های دولت می‌شود و ارزش افزوده آن به جیب قاچاقچیان می‌رود.

وی با اشاره به برهم خوردن نظم اقتصادی با ورود کالای قاچاق به کشور بیان کرد: با توجه به اینکه کالا‌های قاچاق در سیستم ثبت نمی‌شوند و دولت برنامه‌ای برای تهیه ارز آنها ندارد، واردکنندگان غبرقانونی کالا برای تأمین ارز به بازار آزاد مراجعه می‌کنند و موجب کمبود ارز و برهم خوردن سیستم ارزی می‌شوند.

به گفته وی؛ دولت برای جلوگیری از قاچاق کالا با در نظر گرفتن تولید داخلی، باید شرایط مناسبی را برای واردات رسمی فراهم کند تا فشار ناشی از افزایش قیمت کالای قاچاق از دوش مصرف کننده برداشته شود.

مشاور عالی اتاق بازرگانی تهران با اشاره به ممنوعیت ورود برخی از کالا‌ها، بیان کرد: ممنوعیت ورود کالا به بهانه حمایت از تولید داخلی باید بر مبنای اصول باشد، وقتی تولیدکننده داخلی با سابقه بیش از ۲۰ سال تولید کیفیت مناسبی را ارائه نمی‌دهد، ممنوعیت ورود کالا تنها باعث می‌شود که مصرف کننده از کالای باکیفیت محروم شود.

به گفته وی، ممنوعیت ورود کالا در کشور بیشتر به دلیل سیاست انقباضی ارزی است و کمتر به تولید داخلی توجه شده است.

بهادرانی در پایان گفت: با توجه به نوسانات نرخ ارز و شرایط غیر عادی اقتصادی، دولت ناگریز است سیاست‌هایی را به کار گیرد و پس از عبور از شرایط بحرانی باید به حمایت تعرفه‌ای که حمایت معقولی از تولیدکنندگان و مصرف کننده است، بازگردد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار