مدیردرآمد شهرداری کاشان از بدهی بیش از 600 میلیارد ریالی معوق نوسازی شهروندان به شهرداری خبر داد.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،عباس شافعی، در چهل و نهمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر کاشان، که با موضوع بررسی وضعیت درآمدی شهرداری برگزارشد با ارائه گزارشی از وضعیت درآمدی شهرداری گفت: پرداخت این بدهی ها به جهت تجمیع در طی سال ها برای شهروندان مشکل شده است.

وی با اشاره به اعمال سیاست تشویقی که امسال شهرداری برای پرداخت معوقات درنظرگرفته است افزود: همزمان با توزیع فیش ها امکان پرداخت اقساطی عوارض نوسازی فراهم شده است تا شهروندان از دو طریق اپلیکیشن یا مراجعه به سایت شهرداری خودشان بدهی را تا سقف 12 قسط تقسیط و پرداخت کنند.

به گفته وی، زیرساخت اجرای این کار انجام شده است و با توجه به بخشودگی که شورا برای معوقه ها تصویب کرده است در واقع شهرداری رشد خوبی در وصول درآمدی خواهد داشت.

مدیردرآمد شهرداری کاشان، با تاکید بر اینکه در پرداخت معوقات از ظرفیت معتمدان محلات استفاده شده است گفت: مقررشده است با جمع آوری فیش ها توسط معتمد محل این معوقات برای مصارف آسفالت، معابر فضای سبز هزینه شود  وحتی شهرداری نیز  50 تا 100 درصد نیز به این پرداخت ها اضافه کند و درخواست شهروندان را از محل عوارض انجام دهد.

 شافعی گفت: این سیاست تشویقی در دریافت معوقات و هزینه آن برای ارئه خدمات آسفالت و فضای سبز به خود شهروندان عامل اعتماد سازی و حتی پیشقدم شدن آنها در پرداخت شود.

انتظار 35 ساله ارائه  لایحه درآمدهای پایدار به مجلس                                          

وی با اشاره به اینکه داستان چشم پرآب درآمدی شهرداری های همیشه بوده است گفت: دهه 60 در برنامه دوم توسعه تصمیم گرفته شد شهرداری ها مستقل و خودکفا شوند و به یک باره این استقلال انجام شد.

 به گفته وی، در همان زمان هم دولت در قانون بودجه سال 62 موظف شده بود که لایحه  درآمدهای پایدار را به مجلس ارائه کند اما از آن سال تاکنون که 35 سال گذشته هنوز این لایحه به مجلس ارائه نشده است و همچنان شهرداری ها بسته به موقعیت جغرافیایی و منابع محلی آنها با موضوع درآمدی دست و پا می زنند.

74 درصد جمعیت کشور شهرنشین هستند

شافعی تصریح کرد: این درحالی است که براساس آمار آخرین سرشماری رسمی کشور در سال 95 بالغ بر 74 درصد جمعیت کشور شهرنشین هستند و سرنوشت  آنها مستقیما با این لایحه درارتباط است که طبق آخرین اخبار در دولت به تصویب رسیده و هنور کار آن  انجام نشده است ضمن اینکه معلوم نیست با تصویب آن نیز چه اتفاقی برای شهرداری ها خواهد افتاد.

وی با تاکید بر اینکه خوشبختانه شهرداری و مدیران آن بر اساس برنامه و دقت نظر و نظارت شهردار کار می کنند اظهارداشت: درآمدهای پایدار و ناپایدار شهرداری به دو بخش داخلی که معمولا بیش از 90 درصد (حتی ارزش افزوده نیز درآمد داخلی است) چون محل درآمد ارزش افزوده منابع داخلی شهر اصناف و شرکت ها هستند هر چند به توزیع که می رسد قطراتی از آن بیشتر به شهرداری نمی رسد و حدود 10 درصد دیگر درآمد خارجی است.

به گفته وی، این شهردار از اول دوره جدید شهرداری یک سیاست جدیدی را برای برنامه ها مشخص کرد که ما برای وصول درآمدهای داخلی که طبعا جبهه اول آن شهروندان هستند و باید از مردم کسب کرد سیاست هایی را ترسیم  کردیم.

مدیردرآمد شهرداری کاشان، اعتماد سازی بین شهروندان، تسهیل گری و تشویق را سرشاخه  وصول درآمدهای بخش داخلی شهر دانست و گفت: مصادیق ما در بحث اعتمادسازی تاکید بر مدیریت مشارکت پذیری و مسوولیت پذیری  مردم در تامین منابع آنها است که امسال  شاخص اجرای آن تشکیل مجالس مشورتی یا معتدمین یا سرمایه اجتماعی در محلات را باعث شد تا نیازهای محلات از کف محلات داخل بودجه شهرداری بنشیند و در شورا تصویب شود.

شافعی، تشکیل مجالس مشورتی یا معتدمین یا سرمایه اجتماعی را عامل ایجاد یک حس مشارکت مسوولیت پذیر ذکرکرد و گفت: الان ما داریم کارهایی برای وصول عوارض نوسازی انجام می دهیم که خود معتمدان محلی را در بخش هایی فعال کردیم تا عوارض نوسازی را در بخشی از محلات وصول و برای همان برنامه هایی که به تصویب رسیده است باعدالت اجتماعی مکانی و منطقه ای هزینه کنند.

 

انتهای پیام/م

برچسب ها: شورای شهر ، شهرداری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.