آمار‌های سازمان‌های حقوق‌بشری نشان می‌دهد تقریبا نیمی از کودکان در افغانستان به دلیل جنگ، فقر، ازدواج اجباری، تبعیض جنسیتی (علیه دختران) از آموزش محروم هستند.

نیمی از کودکان افغان از تحصیل محرومندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، نتایج تحقیقات سازمان‌های حقوق بشری حاکی از آن است که تقریبا نیمی از کودکان در افغانستان به دلیل جنگ، فقر، ازدواج اجباری، تبعیض جنسیتی (علیه دختران) از رفتن به مدرسه و آموزش محروم هستند. این آمار برای نخستین بار از سال 2002 با افزایش همراه بوده است.

خشونت و جنگ در افغانستان یکی از مهمترین دلایل محرومیت کودکان از تحصیل است به گونه ای که بسیاری از کودکان افغان حتی کلاس درس را ندیده‌اند و تاکنون قدم در مدرسه نگذاشته‌اند.

نتایج تحقیقات مشترک سازمان یونیسف، یو اس اید، و بنیاد مستقل ساموئل نشان می دهد حدود  3 میلیون و 700 هزار کودک و نوجوان 7 تا 14 سال (44 درصد) مدرسه نرفته اند و از این تعداد 2 میلیون و 700 هزار نفر آنها را دختران تشکیل می دهند.

بر این اساس، حضور طالبان در افغانستان در سال 2001، موجب شد فعالیت ده ها مدرسه در این کشور متوقف شود. همچنین این گروه تروریستی به شدت با تحصیل دختران مخالف بود و همین امر سبب بالارفتن نرخ دختران بی سواد و ازدواج اجباری کودکان دختر در برهه ای از زمان شد.

میر ویس بلخی، وزیر آموزش و پرورش افغانستان اعلام کرد جنگ و حضور طالبان در افغانستان یکی از دلایل محرومیت کودکان این کشور از تحصیل است و دلایل زیادی وجود دارد که کودکان افغان به مدرسه نمی روند.

همچنین بنابر اعلام سازمان های بشردوستانه، در برخی از استان های افغانستان بیش از 85 درصد دختران از تحصیل محروم هستند. نه تنها به آنها اجازه تحصیل داده نشده است بلکه بیشتر آنها درگیر مسائل دیگری همچون ازدواج اجباری هستند.

در آوریل سال جاری میلادی، عناصر طالبان دو مدرسه را به آتش کشیدند و فعالیت مدارس خصوصی در نقاط مختلف افغانستان را متوقف کردند.

انتهای پیام/

محرومیت کودکان افغان از تحصیل

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار