برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع دستور کار واشنگتن برای بی‌ثبات‌سازی کشورها برگزار شد.

گفت‌وگوی ویژه خبری

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  دستور کار واشنگتن برای بی‌ثبات‌سازی کشورها موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری امشب 26 اردیبهشت ماه بود که با حضور اسکات بِنِت افسر سابق جنگ روانی آمریکا و مایکل مالوف مشاور سابق پنتاگون برگزار شد.

اسكات بِنِت افسر سابق جنگ روانى آمريكا در ابتدای برنامه در پاسخ به اين سوال كه مواضع ترامپ چقدر واقعى و مبتنى بر جنگ روانى است، اظهار كرد: رئيس جمهور آمريكا قصد دارد سياست هاى خصمانه خود را در برابر برجام به صورت شفاف نشان دهد.

وى افزود: مواضع صهيونيستى ترامپ مشخص است و آنقدر اين سياست نخ نما شده كه براى اولين بار می بينيم اروپايی ها خود را كنار می كشند و اعلام می كنند نمی خواهيم از سياست هاى آمريكا پيروى كنيم.

بِنِت با بيان اينكه آمريكا از نظر روانى كاملا بهم ريخته است و اروپايی ها هم به نفع ايران موضع گيرى می كنند، ادامه داد: بايد بدانيم كه با زحمت هاى فراوان برجامى شكل گرفته است و همه منتظر هستند تا منافع همه كشورها از جمله ايران تامين شود، اين در حالى است كه آمريكايى ها نمی خواهند از نظر بالقوه در اين توافق نفعى براى ايران وجود داشته باشد.

اصرار بر مذاكره به معنى اصرار بر حفظ برجام است

افسر سابق جنگ روانى آمريكا گفت: اصرار بر مذاكره به معنى اصرار بر حفظ برجام است، لذا اگر اظهارات نتانياهو در منطقه اشغال شده اجرايى شود، ترامپ از اين موضوع استقبال می كند.

وى تصريح كرد: از سال ٢٠٠٢ اتهامات واهى و بدون سندى مبنى براينكه ايران به دنبال تسليحات كشتار جمعى و سلاح هاى هسته اى است ، مطرح شد در صورتى كه اين كشور نشان داد گفت‌وگوهاى خوبى را آغاز می كند.

بِنِت درباره اینکه رویکرد ترامپ تا چه حد می‌تواند در راستای سر پوش گذاشتن بر قصورهایش در سیاست داخلی آمریکا باشد، اضافه کرد: بخشی از مردم آمریکا احساس کردند که ترامپ می‌تواند برای جامعه آنان مفید باشد، اما در زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، به یاد دارم که بانک‌های سوئیسی اعلام کردند که این فرد ممکن است نظم جهان را بهم بزند و برخی رسانه‌های آمریکا هم گفتند که ترامپ نمی‌داند چه می‌کند.

تعریف ترامپ از دموکراسی، دموکراسی مد نظر خودش است

افسر سابق جنگ روانی آمریکا با تاکید بر اینکه زمانی که ترامپ از دموکراسی صحبت می‌کند منظورش دموکراسی است که خود می‌خواهد ایجاد کند، ادامه داد: رای دهندگان به ترامپ اکنون با خود می‌گویند که ما رای دادیم تا او اصلاحات اجتماعی انجام دهد، اما نه تنها اصلاحاتی انجام نداد، بلکه سیاست خارجی را هم نابود کرد.

بنت گفت: ترامپ وعده‌هایی که به مردم آمریکا داده را اجرایی نکرده و این فقط حرف من نیست، بلکه حرف نهاد‌های اطلاعاتی آمریکا هم است.

افسر سابق جنگ روانی آمریکا با بیان اینکه ترامپ سیاست خارجی و دیپلماسی مشخصی ندارد، گفت: اولین بار است که به ایران سفر می کنم. فرهنگ و رفتار مردم ایران را دوست دارم و به نظرم اینجا متفکرانی هستند که قادرند آمریکا را آنالیز کنند و با تشخیص حرکت بعدی آمریکا، برنامه ریزی کنند.

تیم ترامپ نمی‌تواند ایران را منزوی کند

وی تاکید کرد: به لحاظ روانی ایران جلوتر از آمریکا است و این ملت فکری نوین دارد و تیم ترامپ نمی‌تواند ایران را منزوی کند.

بنت بیان کرد: قطعا آمریکا تاوان سیاست‌هایی که علیه ایران اتخاذ می‌کند را پس می‌دهد و چین، روسیه و ایران کنار هم خواهند ایستاد.

در ادامه مایکل مالوف مشاور سابق پنتاگون در پاسخ به اینکه آیا ترامپ به صورت شخصی تصمیم گیری می‌کند یا دستگاه‌هایی به او مشورت می‌دهند، گفت: ترامپ از طرف نیرو‌های مختلفی تحت فشار شدیدی برای تغییر حکومت در ایران است و جان بولتون مشاور کاخ سفید این موضوع را دنبال می‌کند.

وی افزود: اقداماتی که ترامپ برای نتانیاهو انجام می‌دهد، آسیب‌های زیادی را به دنبال دارند؛ ترامپ شیوه ابتکار عمل خود را دارد و فکر می‌کند که می‌تواند به توافق‌های مختلف دست یابد.

مشاور سابق پنتاگون در پاسخ به اینکه آیا با توجه به الگوی سیاست خارجی ترامپ می‌توان، نتیجه گرفت که او قصد دارد افکار عمومی جهان را با موضوع برجام درگیر کند و از آن طرف با کره شمالی به مذاکره دست یابد، تاکید کرد: ترامپ قصد دارد ابتکار عمل را در دست بگیرد و سپس راه حل میانه را بررسی می‌کند.

ترامپ کار‌هایی را انجام می‌دهد که نتانیاهو می‌خواهد

مالوف با بیان اینکه ترامپ هنوز درگیر مذاکره با کره شمالی نشده است، افزود: ترامپ و نتانیاهو روی یکدیگر نفوذ و کنترل دارند و ترامپ کار‌هایی را انجام می‌دهد که نتانیاهو می‌خواهد، چنانچه انتقال سفارت آمریکا هم در این جهت بوده است.

وی تاکید کرد: اروپا به دنبال تحقق منافع خود است و ترزا می‌نخست وزیر انگلیس نیز در بیانیه‌ای گفته که می‌خواهد شانس دوباره‌ای به توافق با ایران بدهد؛ رویکرد مذاکراتی ترامپ این است که با اعمال فشار به اهداف خود دست یابد.

مشاور سابق پنتاگون اضافه کرد: در گفت‌وگویی که سال ۲۰۱۲ با جان بولتون داشتم، به او گفتم که در بغداد رویکرد تغییر حکومت را دنبال کردید و به جنگ عراق منجر شد. درباره دمشق هم این سیاست را دنبال کردید؛ این سیاستی است که اسرائیل در مورد کشور‌های منطقه دنبال می‌کند و نهایتا شامل عربستان هم خواهد شد.

وی افزود: ترامپ به دنبال این است که با کاهش مالیات ها، پول بیشتری را به جیب مردم آمریکا برگرداند، اما این سیاست در نهایت موجب می‌شود بهای نفت افزایش یابد و مردم آمریکا هزینه‌های بیشتری را متحمل شوند و موجب تحقق منافع کشور‌هایی مانند عربستان می‌شود.

آمریکایی ها میلیارد ها دلار خرج عربستان سعودی کردند که نتیجه آن حادثه 11 سپتامبر بود

اسکات بنت با اشاره به اینکه آمریکایی ها میلیارد ها دلار خرج عربستان سعودی کردند که نتیجه آن حادثه 11 سپتامبر بود، گفت: آمریکا در عراق، لیبی و سوریه وضعیت را خراب کرد، ماندن در خاورمیانه به غیر از اتلاف منابع برای آمریکا چیز دیگری در بر ندارد.

وی با بیان اینکه C.I.A اسناد سری سطح بالایی دارد ادامه داد: این اسناد نظر مردم آمریکا را نشان می دهد که سربازان آمریکایی در خاورمیانه از بین رفته اند، جان بولتون به عنوان چهره تند رو طبعا باعث تخریب فرهنگ در جامعه آمریکا شده است، تیم بولتون و ترامپ در نوع خود باعث فساد ، تبانی و به هم ریختگی در سیاست خارجی آمریکا شده است.

این افسر سابق جنگ روانی آمریکا با اشاره به اینکه دولتمردان آمریکا می خواهند زیان خود را به گونه‌ای دیگر جبران کنند گفت: آمریکا به دلیل ضررهایی که می بیند نباید در خاورمیانه باشد، لذا تصمیمات جان بو لتون کار را خراب کرده است.

بنت با اشاره به اینکه تا امروز مردم آمریکا، دولت سردرگمی را از سوی ترامپ مشاهده کرده اند، افزود: روسیه در حال ثبت هژمونی خود در خاورمیانه است، ترامپ یکی از بدترین اتفاقات کاخ سفید بود این در حالی است که عربستان سعودی وی را اتفاق خوب و خوشایند می داند.

وی با اشاره به اینکه بعد از حادثه11 سپتامبر ایالت متحده آمریکا نتوانست انسجام خود را حفظ کند خاطرنشان کرد: آمریکا در حال منزوی شدن است، اما می خواهد بازوهای خود را به عنوان کشور قدرتمند نشان دهد. در تیم ترامپ هماهنگی وجود ندارد و از سیاست سردرگمی برخوردار هستند؛ ترامپ حرف های بی پایه و اساس زیادی راجع به ایران می زند، لذا امکان ندارد که ایالت متحده آمریکا، تغییر رژیم ایران را انجام دهد ، بنابراین این موضوع ایده ای نخ نما و باطل است.

ایران به عنوان یک اَبَر قدرت حرف های خود را دارد

بِنِت با اشاره به اینکه ایران کشوری قدرتمند در منطقه است، گفت: ایران به عنوان یک ابر قدرت حرف های خود را دارد.

وی با اشاره به جنگ روانی آمریکا افزود: مسئله این است که نتانیاهو به آمریکا خط می دهد و بازی را بر هم می زند، ترامپ باید مواظب شيطنت نتانیاهو باشد ، امروز اوضاع به گونه ای است که در آمریکا صدای دموکرات ها در آمده است.

بنت با اشاره به اینکه ترامپ قانون اساسی آمریکا را بر هم ریخته است، ادامه داد: ترامپ قانون پذیر نیست، ایران کودکی نیست که به دنبال آب و غذای خود باشد، بلکه ایران کشوری صلح طلب و صلح خواه در منطقه است و فرهنگ آمریکا را به خوبی می شناسد و می داند که فرهنگ صهیونیستی چقدر می تواند برای منطقه خطرناک باشد.

مایکل مالوف مشاور سابق پنتاگون در ادامه برنامه با اشاره به اینکه امروز در آمریکا شاهد نو محافظه کارانی هستیم که به هیچ وجه به دنبال صلح در خاورمیانه نیستند، گفت: مناسبات آمریکا با کشورهای جهان در حال تنزل است، ترامپ معتقد به فلسفه اقدام یک جانبه آمریکا است.

وی با اشاره به اینکه آمریکا در حال اعمال نظام تک قطبی در جهان است، اظهار کرد: اقدامات آمریکا سبب بی اعتمادی شده، لذا افرادی که به ترامپ رای دادند، اکنون شاهد هستند که وی قادر به انجام تعهداتش نیست، پس اعتماد مردم به ترامپ کاهش یافته است.

مالوف با اشاره به اینکه مردم آمریکا اطلاعات زیادی در مورد ایران ندارند، بیان کرد: اطلاعات آنها محدود به آن چیزی است که سياستمدارانشان می گویند، پوتین حساب شده عمل می کنند و به دفاع از ایران خواهد پرداخت .

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار