آلودگی‌هوا به معنای وجود یک یا چند آلوده کننده در هوای آزاد با کمیت ها، ویژگی ها و زمان مانده مختلف که برای زندگی انسان، گیاهان یا حیوانات مضر است.

سید فخر الدین معصومی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ،  با بیان اینکه  آلودگی هوا از طریق توصیه های بهداشتی در زمان آلودگی هوامختلف می تواند آثار زیانبار دراز مدت و کوتاه مدتی بر سلامت انسان ها بگذارد گفت: تاثیر آلودگی هوا بر افراد مختلف متفاوت است ،کودکان کم سن و سال و سالمندان بیشتر از دیگران از این آلودگی آسیب می بینند.
معاون مرکز بهداشت شهید دامیده شهرستان بویراحمد افزود : طی گزارش سازمان جهانی بهداشت ۸۰ درصد مرگ و میرهای زودرس ناشی از آلودگی هوا و بیماریهای ناشی از آن می باشد. 
 وی به رعایت نکات ضروری و مصرف مواد غذایی ویژه در زمان آلودگی هوا توصیه کرد و ادامه داد:استفاده از غذا های دارای ویتامین D , C, E و A که به نوعی مضرات آلاینده ها و گرد و غبار  را کاهش می دهد و همچنین استفاده از روغنهای گیاهی، گردو، جوانه ی گندم، بادام، زیتون، جگر، شیر، کره، زرده ی تخم مرغ، مرکبات، انواع فلفل سبز و نارنجی، هویج، چای سبز و سیاه، میوه های با رنگ نارنجی، زرد و قرمز و غذاهایی که دارای آنتی اکسیدان سلنیوم و بتاکاروتن  هستند در زمان آلودگی توصیه می شود.
معصومی عنوان کرد:  حتی الامکان از خروج غیر ضروری از منزل و تردد بی مورد در فضاهای باز و معابر به خصوص برا بیماران تنفسی و مبتلا به آلرژی ها ،کودکان و سالمندان خودداری شود.
وی به استفاده از ماسک برای همه افراد مخصوصا کودکان, سالمندان, بیماران قلبی و تنفسی و مبتلا به آسم تاکیدکرد و گفت:عدم استعمال دخانیات ، استفاده از وسایل نقلیه عمومی بجای وسایل نقلیه شخصی، عدم استفاده از ماشین الاتی که الودگی بالایی دارند ، نوشیدن آب به اندازه کافی وشستشوی مرتب دست, صورت, دهان, بینی و چشم با آب ولرم و صابون از جمله نکاتی است که در زمان آلودگی هوا باید رعایت شود.
گفتنی است در طی چند روز گذشته با ورود گرد و غبار به آسمان کهگیلویه وبویراحمد آلودگی هوا از حد ناسالم گذشته به طوری  میزان دید در گچساران به کمتر از 200 متر رسیده است.
انتهای پیام/غ

مراقبت از بیماران قلبی و تنفسی در زمان آلودگی هوا

برچسب ها: آلودگی هوا ، بهداشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.