شبکه خبری فرانس بیست و چهار گزارش داد تعداد زنانی که نامزد انتخابات پارلمانی امسال لبنان شده‌اند به طور بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است.

حضور پُررنگ زنان در انتخابات پارلمانی لبنانبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، شبکه خبری فرانس بیست و چهار در گزارشی درباره انتخابات پارلمانی لبنان اعلام کرد: پارلمان لبنان طی 9 سال گذشته تجدید نشده است. از 28 کرسی فقط 4 کرسی آن متعلق به زنان است. اما در انتخابات پارلمانی امسال شمار نامزدهای زن به طور بی سابقه‌ای افزایش یافته است. یکصد زن نامزد این انتخابات هستند.

جمانه حداد یکی روزنامه نگاران زن است که برای این انتخابات نامزد شده است. او سالهاست که از حقوق زنان و آزادی بیان دفاع می‌کند. او می‌گوید: «نامزدهای مستقل و به ویژه زنان برای تامین مالی تبلیغات انتخاباتی خود مشکل دارند. زنها سالهای سال شنیده‌اند که سیاست فقط برای مردان است من برای این نامزد شده‌ام تا ثابت کنم وقت آن رسیده است که زنان و مستقل ها در پارلمان کشور صدایی داشته باشند».

در حالی که جمانه به عنوان نامزد مستقل وارد گود انتخابات شده، رولا تبش جرودی از طرف جریان المستقبل که تشکل سعد حریری، نخست وزیر فعلی لبنان است، نامزد انتخابات شده است. این وکیل زن تجربیاتی در زمینه قانونگذاری دارد. او می‌گوید: «قبلا بر روی توسعه قوانین کشورمان به ویژه در باره قوانین مربوط به زنان کار کرده‌ام. نمی‌توان انتظار داشت که پارلمانی مملو از مرد به بحث درباره قوانین مربوط به زنان بپردازد».

در انتخابات پیشین پارلمانی که در سال 2009 برگزار شد فقط 12 زن نامزد شده بودند. امسال تعداد نامزدهای زن بیشتر شده اما فقط 11 درصد کل نامزدها را تشکیل می‌دهند. با این حال رای دهندگان از ورود زنان به عرصه سیاسی استقبال می‌کنند. یک مرد میانسال لبنانی می‌گوید: «زنان نیمی از جامعه نیستند، آنها همه جامعه هستند». یک مرد جوان هم می‌گوید: «زنان با مردان برابرند و بهتر سیاست ورزی می‌کنند».

امروز در لبنان زنان بیشتری در سمتهای سیاسی فعالیت می‌کنند آنها این سمتها را از پدران و شوهرانشان به ارث برده‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار