وزیر امور خارجه گفت: لغو یک طرفه رواید با جمهوری آذربایجان را با توجه به شرایط کشور به صلاح نمی‌دانم .

لغو یک طرفه روادید با جمهوری آذربایجان آذری به صلاح نیستبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در صحن علنی امروز (یکشنبه 16 اردیبهشت) مجلس در پاسخ به سوال نماینده آستارا که از وی پرسید چرا رفتار متقابل با دولت جمهوری آذربایجان ندارید، گفت: نگرانی ایشان نگرانی به حقی است.

وی افزود: توافقی بین دو کشور صورت گرفت که بر اساس آن عبور مرزی تا حد ۴۵ کیلومتری امکان‌پذیر است.

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه متأسفانه برخی افراد از توافق ۴۵ کیلومتری فراتر رفتند که سبب شد دولت آذربایجان این توافق را در مجلس این کشور لغو کند، تصریح کرد: باید اذعان کرد ایران هم می‌تواند اقدام متقابل انجام دهد، اما در سال ۱۳۸۹ تصمیمی اتخاذ شد که با توجه به قرابت‌های بین دو کشور لغو یک طرفه روادید رخ داد.

وی با اشاره به اینکه مردم آذربایجان برای تشرف به مشهد مقدس و قم به ایران سفر می‌کنند و بر این اساس استان‌های همجوار از لغو روادید بهره اقتصادی می‌برند، اظهار کرد: رونق اقتصادی در مناطق مرزی شکل گرفته و همچنین گردشگری سلامت نیز برای مرزنشینان درآمدزا شده است.

ظریف با بیان اینکه وزارت امور خارجه تلاش خواهد کرد تا موضوع مذکور به نتیجه برسد، ادامه داد: می‌توان در برابر اقدام آذربایجان لغو روادید را متوقف کنیم که البته این مهم صرفا در اختیار وزارت امور خارجه نیست؛ همچنین باید یادآور شد که از نظر وزارتخانه نیز این اقدام مطلوب نیست.

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه طی ۴ سال گذشته مذاکرات متعددی بین مقامات دو کشور در خصوص موضوع مذکور رخ داده است، گفت: در سفر رئیس جمهور کشورمان به آذربایجان رئیس جمهور آذربایجان دستور صدور ویزا در مرز و فرودگاه برای ایرانیان را صادر کرد که این مهم مرحله قبل از لغو ویزا تلقی می‌شود.

وی بیان کرد: همان طور که گفتم بنده هم موضوع مد نظر را پیگیری خواهم کرد و هم فرصت را برای نمایندگان محترم مجلس فراهم می‌کنم تا با مقامات آذربایجان دیدار و گفت‌وگو داشته باشند.

ظریف تاکید کرد: موضوع لغو روادید متقابل ایران و آذربایجان جزو اولویت‌های وزارت امور خارجه است و دراین خصوص اقدامات خوبی نیز صورت گرفته است چرا که برداشتن ویزا را وظیفه خود می‌دانیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
زنده باد ایران
آخرین اخبار