نماینده مردم زابل گفت: آب هیرمند حق مسلم مردم منطقه است، اما متاسفانه مردم منطقه با مشکلات زیادی مواجه هستند.

آب هیرمند حق مسلم مردم منطقه استبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، احمدعلی کیخا نماینده مردم زابل در جلسه علنی امروز طی سوالی از ظریف درباره استراتژی و برنامه جمهوری اسلامی ایران در تنظیم روابط با کشور افغانستان با توجه به وجود رود‌ها و اکوسیستم مشترک، اظهار کرد: در پی تصمیمات دولت افغانستان و بی‌تدبیری دولتمان، خشک‌ترین دریاچه آب شیرین و طبیعی جهان یعنی هیرمند دچار مرگ تدریجی شد.

وی با بیان اینکه هامون با سرپنجه دولتمردان افغانستان و سوءتدبیر دولتمردان خودمانبه این وضع دچار شده است، ادامه داد: امسال فقط سه میلیون مترمکعب وارد این دریاچه شده است که این آب فقط کفاف آب شهر‌های زابل، زاهدان و روستا‌های منطقه را تا پایان سال ۹۷ می‌دهد.

نماینده مردم زابل با اشاره به اینکه منابع حاصل از دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در مقابل افغانستان چه بوده است، تصریح کرد:  نتیجه این همه خدمت به مردم افغانستان برای ایران چه بوده است؟ مگر اینان از ایران نیستند؟

وی تاکید کرد: آب هیرمند حق مسلم مردم منطقه است، تصریح کرد: باید به افغانستان تأکید شود یا همه چیز با هم یا هیچ چیز.

کیخا افزود: چرا از ظرفیت‌های قانونی سخت هامون در مراکز و مجامع بین‌المللی و همچنین از اعمال فشار‌های نهاد‌های بین‌المللی و کشور‌ها و بنگاه‌های اقتصادی تامین کننده مالی پروژه‌های افغانی استفاده نمی‌کنید؟

نماینده مردم زابل با بیان اینکه بزرگترین دریاچه آب شیرین زمین تقریبا در حال پاک شدن از روی نقشه است، تاکید کرد: با انتقال آب به زاهدان مردم بومی و فرزندان آینده آنها در زابل بیشتر به آب افغانستان وابسته می‌شوند و دست فرزندان این منطقه را بیش از گذشته می‌بندند.

وی اظهار کرد: همه ما باید دست به دست هم دهیم تا مثل تشری که حضرت امام (ره) در دهه ۵۰ به شاه زدند، ما در حمایت از دولت و در تشویق اذهان کاری کنیم که دولتمردان با طرف افغان وارد مذاکره شوند و حق‌آبه جمهوری اسلامی ایران از این دولت گرفته شود و باید نشان دهیم همبستگی ملت و دولت برای تامین حق‌آبه‌اش در هیرمند تا چه حد زیاد است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار