چشم‌انداز روابط کشورهای مختلف جهان با کره شمالی در گروی دیدار مقدماتی و مهم رهبر کره شمالی و رئیس‌جمهور کره جنوبی در ماه آتی است.

چشم انداز مذاکرت دو کره درماه آینده

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ایندیپندنت، چشم‌انداز روابط کشورهای مختلف جهان با کره شمالی در گروی دیدار مقدماتی و مهم رهبر کره شمالی و رئیس جمهور کره جنوبی در ماه آتی است. این دیدار گمانه‌زنی‌ها درباره یک توافق بین‌المللی با کره شمالی را تقویت می‌کند.

گمانه‌زنی درباره توافق کره شمالی با جهان بر سر عادی سازی روابط از المپیک زمستانی 2018 پیونگ‌چانگ و دیدار هیئتی از دو کره آغاز شد. پس از آن پیش‌بینی‌ها درباره روابط آینده کره شمالی با کره جنوبی و چین قوت گرفت.

روز گذشته خبر دیدار رهبر کره شمالی با رئیس جمهور چین تائید شد. در جریان این دیدار کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی و شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین درباره روابط دو کره و چین، عاری‌سازی شبه جزیره کره از سلاح هسته‌ای، و مذاکرات آتی با آمریکا به گفتگو نشستند. اندکی پس از این سفر، دیداری در سطح مقامات ارشد بین دو کره صورت گرفت تا مقدمات دیدار رهبر کره شمالی و رئیس جمهور کره جنوبی فراهم شود.

دو کره از سال ۱۹۵۳، یعنی پس از پایان جنگ دو طرف که به مرزبندی در شبه‌جزیره کره انجامید، هنوز در وضعیت آتش‌بس قرار دارند. سران دو کشور در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۷ دیدارهایی انجام دادند که در نوع خود بی‌سابقه بود. در آن زمان کیم جونگ‌ ایل، پدرِ رهبر فعلی کره شمالی، بر سر کار بود. 

یک مقام کره جنوبی به خبرنگاران گفت: در هشتاد روزی که از المپیک زمستانی پیونگ‌چانگ گذشته اتفاقات خوبی بین دو کره افتاده است. او ضمن تاکید بر حساس بودن مسئله توان موشکی و هسته ای کره شمالی ابراز امیدواری کرد گفتگو در این باره آغاز شود.

او در پایان افزود این تصمیمات با نظر مستقیم مقامات دو کشور در بالاترین سطح اتخاذ شده از این رو کارشناسان تمام تلاش خود را برای تهیه یک پیش نویس و شکل دهی مذاکرات به بهترین نحو آغاز کرده اند.

برخی تحلیلگران و سیاستمدارن معتقدند کره شمالی توانایی های بالقوه ای در مذاکرات دارد که اگر بخواهد می‌تواند دست بالا را داشته باشد و علاوه بر گرفتن امتیازها مذاکرات را بهتر پیش ببرد.

ایندیپندنت در ادامه گزارش خود در این باره نوشت: کره شمالی توانایی برگزاری مذاکراتی جداگانه با ژاپن، آمریکا و حتی روسیه را دارد. کره شمالی احتمالا در بدو امر دو خواسته مهم دارد: اول تعلیق تحریم ها از سوی چین و سپس مقاومت چین در مقابل فشارهای آمریکا؛ از سوی دیگر در صورت بد عهدی،  او (کیم جونگ اون) به سرعت آزمایش های موشکی خود را از سر می گیرد.

نزدیک شدن چین به کره شمالی نشان می‌دهد کره شمالی توانسته چین را به عنوان تنها متحدش در منطقه طرف خود نگه دارد تا بتوانند به توافق احتمالی عادلانه تری با آمریکا و کره جنوبی برسند.

از سوی دیگر، مشاور وزارت خارجه چین امروز وارد سئول شد تا گزارش دیدار رهبر کره شمالی و رئیس جمهور کشورش  را به سئول بدهد و از میل سئول به مذاکره مطمئن شود. کره جنوبی نیز در مقابل درباره ملاقات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا با کیم جونگ اون ابراز امیدواری کرد و گفت این تنها فرصت است و نباید از دست برود.

ایندیپندنت  در ادامه نوشت:  این میزان از ابراز امیدواری از سوی طرفین نشان از تمایل کره شمالی به این مذاکرات دارد و احتمالا کیم جونگ اون در سفرش به پکن این تمایل را به چین اعلام کرده است.

این  ابراز امیدواری روزنامه انگلیسی ایندیپندنت درحالی است که کره شمالی هنوز به طور رسمی واکنشی به ملاقات با ترامپ نشان نداده است.
برخی تحلیلگران معتقدند این مذاکرات به این آسانی و خوش بینی که برخی تصور می‌کنند نیست چرا که هنوز انگیزه کره شمالی و آمریکا از این مذاکرات مشخص نیست. ترامپ سیاست منسجم و دقیقی ندارد و ممکن است این مذاکرات شکست بخورد. برخی دیگر در آمریکا مانند دموکرات‌های با تجربه می گویند ترامپ تیم قوی برای مذاکره ندارد و ممکن است برد کامل نصیب کره شمالی و چین شود.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار