وزیر دفاع آمریکا در گفتگو با ولیعهد عربستان سعودی، یافتن راه حل سیاسی برای بحران یمن را ضرورتی جدی دانست.

تاکید جیمز متیس بر یافتن راهکار سیاسی در جنگ یمنبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از سی ان بی سی، جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، روز پنج‌شنبه در گفتگو با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، اعلام کرد نیاز مبرمی به یافتن راهکار سیاسی برای جنگ یمن وجود دارد. وی ابراز امیدواری کرد تلاش‌ها در جهت تحقق صلح توسط نماینده ویژه سازمان ملل در این کشور موفقیت‌آمیز باشد. متیس بر حمایت کامل واشنگتن از ریاض تاکید کرد.

متیس ضمن تاکید بر حمایت جدی از ریاض افزود: ما همچنین بر لزوم از سرگیری تلاش‌ها برای دستیابی به یک راه حل صلح‌آمیز برای «جنگ داخلی!» در یمن تاکید  و در این زمینه از ریاض حمایت می‌کنیم.

در آغاز این گفتگو وزیر دفاع آمریکا در پاسخ به خبرنگاران درباره کشتار غیرنظامیان در یمن گفت: ما درصدد هستیم تا جنگ در یمن پایان یابد. این هدف نهایی ما است. ما جنگ در یمن را با ایجاد شرایط مثبت برای مردم یمن و همچنین ایجاد امنیت برای کشورهای شبه جزیره عرب خاتمه خواهیم داد.

سال جاری دبیر کل سازمان ملل، مارتین گریفیث، دیپلمات سابق انگلیس را به عنوان نماینده جدید این سازمان در یمن منصوب کرد تا به تلاش‌های میانجی‌گرانه برای تحقق صلح در این کشور کمک نماید.

همچنین وزیر دفاع آمریکا در این گفتگو از «کمک‌های عربستان سعودی به غیرنظامیان یمنی!!!» تقدیر کرد. ائتلاف به رهبری عربستان در یمن مدعی است امسال  1.5 میلیارد دلار کمک‌های بشردوستانه به یمن داشته است.

سنای آمریکا روز سه شنبه از تصویب قطعنامه‌ای مبنی بر پایان دادن به حمایت آمریکا از اقدامات عربستان در یمن خودداری کرد. اعضای سنا این قطعنامه را با 55 رای موافق در برابر 44 رای مخالف رد کردند.

رای‌گیری سنای آمریکا در این باره درگیر موضع‌گیری‌های حزبی نیز شد، هرچند برخی دموکرات‌ها همراه با اکثریت جمهوری‌خواهان به این قطعنامه رای منفی دادند. با این حال برخی از جمهوری‌خواهان از خروج نظامیان آمریکا و پایان حمایت آمریکا از عربستان پشتیبانی کردند.

در طول مباحثات پیش از رای‌گیری در سنا، برخی از حمایت‌کنندگان  این قطعنامه سه سال درگیری در یمن را به فاجعه انسانی توصیف کردند و عربستان سعودی را در این باره مقصر دانستند.

وزیر دفاع آمریکا پس از  نشست مشترک با ولیعهد عربستان در جمع خبرنگاران به آمار تلفات غیرنظامیان در یمن اشاره‌ای نکرد.

دانا وایت، سخنگوی پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، اعلام کرد در این نشست ولیعهد عربستان از افزایش میزان همکاری‌ها با نظامیان آمریکا از جمله در بخش آموزش سخن گفت.

پنتاگون همچنین اعلام کرد وزیر دفاع آمریکا و ولیعهد عربستان درباره مسئله افغانستان به بحث پرداختند و ریاض برای کمک به اعضای طالبان و خانواده‌های آنها که خواستار اقدامات صلح‌آمیز هستند، اعلام آمادگی کرده است.

وایت در ادامه بر تاکید ولیعهد عربستان بر توانایی کشورهای حوزه خلیج فارس برای غلبه بر بحران‌های منطقه اشاره کرد.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا افزود واشنگتن علاقمند به پایان دادن به تعارضات میان قطر و کشورهای عربی از جمله عربستان است. تعارضی که منجر به ایجاد اختلاف در شورای همکاری خلیج فارس شده است.

پنتاگون در بیانیه‌ای پس از دیدار محمد بن سلمان و جیمز متیس اعلام کرد که دو طرف درمورد اوضاع امنیتی در خاورمیانه از جمله رویارویی با خطرات منطقه‌ای گفتگو کردند.

بن سلمان روز گذشته در وزارت دفاع آمریکا با جیمز متیس دیدار و گفتگو داشت. همچنین ولیعهد عربستان این هفته در کاخ سفید مورد استقبال گرم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا قرار گرفت.

انتهای پیام/

درخواست وزیر دفاع آمریکا برای یافتن راه‌حل سیاسی در قبال بحران یمن

برچسب ها: آمریکا ، پنتاگون ، عربستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار