معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش دلیل حذف یک باره آزمون ورودی در مدارس خاص را تشریح کرد.

علت حذف یک باره آزمون ورودی مدارس خاص چه بود؟به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی زرافشان معاون آموزش متوسطه  آموزش و پرورش در برنامه پرسشگر درباره تصویب طرح حذف آزمون ورودی مدارس خاص بیان کرد: این موضوع و آسیب های ناشی از آن دائما در دولت یازدهم مطرح بوده است و معمولا از سوی نهادهای بیرونی برای مقابله با شبه کنکورها و موسسات کنکور مورد سوال قرار می گیریم.

وی افزود: تربیت همه جانبه از دوره ابتدایی شروع می‌شود و در دوره اول متوسطه بر فراهم شدن زمینه پرورش استعدادهای فردی مورد توجه قرار می‌گیرد.

معاون آموزش متوسطه تصریح کرد: 350 هزار داوطلب آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی داشتیم که 50 هزا نفر پذیرفته می‌شدند، یعنی از هر هفت نفر یک نفر در مدارس نمونه دولتی پذیرفت شدند.

وی ادامه داد:حدود 250 هزار نفر هم در آزمون مدارس تیزهوشان شرکت کردند که 15 هزار نفر پذیرفته می شدند، یعنی از هر 15 نفر یک نفر وارد می‌شد.

زرافشان با بیان اینکه در مدارس ابتدایی از فضای تربیتی غنی و شاداب به فضای یک بعدی، حافظه محور رسیدیم، تصریح کرد: همزمان دو سیاست کاهش جمعیت و حذف آزمون‌ها را از چهار سال گذشته پیگیری کردیم که بند اول مصوبه اخیر در امتداد ارزشیابی توصیفی که اولین گام کاهش استرس بود، همچنین در بند دوم مصوبه اخیر به حذف آزمون ها در پایه ششم برای مدارس نمونه دولتی، استعدادهای درخشان و هر مدرسه دیگری که آزمون دارد از جمله برخی مدارس هیات امنایی، مدارس ماندگار و برخی مدارس غیردولتی اشاره شده است.

وی بیان کرد: در بند سوم ممنوعیت به‌کارگیری جزوات کمک آموزشی در دوره ابتدایی است.

سمپاد را تعمیم می دهیم

معاون آموزش متوسطه گفت: به دنبال عمومیت بخشی و تنوع بخشی به سمپاد هستیم و در سال 1390 بنیاد ملی نخبگان پژوهشی را سفارش داد که در آن گزارش توجه به استعدادها تک حوزه ای نشان داده شد، در حالی که باید به تنوع استعدادها توجه کرد.

زرافشان تصریح کرد: بررسی روش‌های متنوع را برای شناسایی استعدادهای جدید شروع کردیم و همزمان پیشنهادی برای احیای سازمان استعدادهای درخشان از بنیاد ملی نخبگان داریم، در واقع به سازمانی قوی برای ساماندهی تنوع استعدادها نیاز داریم که بتواند به درستی سیاست گذاری و مدیریت کند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش چندین سال است شناسایی و بررسی روش‌های متنوع را برای شناسایی استعدادهای جدید راشروع کرده است، گفت: همزمان پیشنهادی برای احیای سازمان استعدادهای درخشان از بنیاد ملی نخبگان داریم. ما به سازمانی قوی برای ساماندهی تنوع استعدادها نیاز داریم که بتواند به درستی سیاست گذاری و مدیریت کند.

به دنبال پاسخگویی به استحقاق ها هستیم

زرافشان بیان کرد: امروز در جشنواره جوان خوارزمی بخش عمده ای از جوایز را دانش آموزان فنی و حرفه ای از آن خود می کنند، در حالی که هنرستانی ها قبلا تیزهوش تلقی نمی‌شدند اما امروز فهمیده‌ایم این ها پنجه‌های قدرت‌اند.

وی با تاکید بر اینکه به دنبال پاسخگویی به استحقاق ها و استعدادها هستیم، گفت: هفته آینده جلسه‌ای با مدیران برخی از مدیران این مدارس برای انتخاب روش‌های جایگزین آزمون برگزار می‌شود.

معاون آموزش متوسطه بیان کرد: طبق مصوبه در یک فرآیند سه ساله دانش آموزانی که فعلا در این مدارس هستند ادامه تحصیل می‌دهند تا دوره تحصیلی شان به پایان برسد.

سرنوشت مدارس تیزهوشان بعد از سه سال چه می شود؟

زرافشان بیان کرد: برای ادامه کار طی سال آینده تا کنون سه روش پیشنهاد شده است که یکی از پیشنهادات این است که این مدارس تا دو سال دیگر فعال هستند و بعد از دو سال تبدیل به مدرسه عادی دولتی می‌شوند، دیگری این است که هر دو مدرسه سمپاد ادغام و یک فضا خالی و مدرسه دولتی شود. یکی از راه حل ها نیز اداره هیات امنایی است.

وی درباره آزمون ورودی پایه نهم مدارس سمپاد نیز اظهار کرد: اقدامی را در دست داریم که به کاهش استرس و تنش در این دوره نیز کمک کنیم. اردیبهشت ماه هر سال آزمون تیزهوشان و اواخر خرداد آزمون نمونه دولتی برگزار می شود. از آنجا که جامعه مخاطبان مشترک هستند، برای کاهش و یکباره کردن استرس ها توافق کردیم برگزاری آزمون یک بار و به صورت مشترک برگزار شود.

معاون آموزش متوسطه درباره علت تعجیل در اعلام این مصوبه در سال جاری و در دو ماه مانده به آزمون مدارس تیزهوشان یادآور شد: عجله ای نبوده و از چهار سال قبل مطرح بوده است و بطحایی از مرداد که به وزارتخانه آمد در اولین گفت و گو ها در این باره سخن گفت و دانش آشیانی هم یکی از چالش های اصلی را انحراف از مسیر ارزشیابی می‌دانست. تصمیم گیری در این زمان اتفاق افتاده و مسیری یک ساله برای آن طی شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۹:۳۷ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
من هم همین مدارس میروم دارم دیوونه میشم میخوام خود کشی کنم از بس سخت میگیرن آخه من چه گناهی کردم که تیزهوشان قبول شدم به مامانم که میگم کلی دعوام میکنه که بقیه ی بچه ها ی مدرسه هم مثل تو هستن آخه شاید من واسه اینجا ساخته نشده باشم دیگه نمیکشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۹ ۲۴ بهمن ۱۳۹۶
حذف این مدارس اشتباه است، به داد برسید، شاگردان دیگر هیچ انگیزه ای برای درس خواندن ندارند
آخرین اخبار