وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت : دانشگاه محلی است که باید برای حل مسائل ملی و بین‌المللی و به طور ویژه زیست محیطی به آن مراجعه شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های  باشگاه خبرنگاران جوان  ، منصور غلامی وزیر علوم ،تحقیقات و فناوری ظهر امروز در نخستین همایش بین‌المللی دانشگاه سبز و نخستین فن‌بازار سبز ملی ایران که در محل تالار دکتر رحیمی‌زاده دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار داشت: در دهه‌های اخیر در دنیا نگرانی‌های زیست محیطی مطرح شده که  بخشی از آن به‌ دلیل خوی استکباری و خودبزرگ‌بینی‌ها است که به سبب آن منعفت‌طلبی‌ها، ثروت‌اندوزی‌ها و اقتدارگرایی‌های برخی دست به دست هم داده که زمین در تنگنای جدی قرار گیرد و آثار آن را در همه جای کره خاکی می‌بینیم.

وی افزود: انسان‌ها عامل فرسایش زمین هستند که به‌عنوان اشرف مخلوقات با اقتدارگرایی سهم همه عالم زیستی را مصرف و تلف می‌کنند، این نشست به عبارتی به دنبال توجه به آثار بحرانی مشکلات به وجود آمده در محیط زیست برگزار شده و خوشبختانه چندسالی است در محیط‌های دانشگاهی کشور ما این مهم مورد توجه قرار گرفته است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در سطح جهانی برخورد‌های متفاوتی با این مسئله شکل گرفته تصریح کرد: آن‌هایی که احساس قدرت و ثروت می‌کنند کمتر ابراز نگرانی می‌کنند و به تعهدات بین‌المللی خود عمل نمی‌کنند در حالی که به عقیده من بیشتر در معرض خطر هستند، اما این مسئله به هرحال عالم‌گیر است و  همه درگیر آن می‌شوند.

غلامی خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها به عنوان بخش اندیشه‌ورز و عالم، محیط‌هایی هستند که از آن‌ها انتظار می‌رود راه چاره‌ای تعریف کنند و راه علمی کنترل، هدایت و رفع معضلات را به جامعه نشان دهند؛ هر چند شاید در سال‌های اخیر بخش مردمی در حرکت‌های جانبدارانه در حفاظت از محیط زیست نقش پررنگ‌تری در دنیا و کشور ما از خود نشان داده است.

وی ادامه داد: این امر که ما در دانشگاه‌ها به مصیبت‌های محیط زیست فکر و مطالب علمی منتشر کنیم، بخشی از کار است، اما اگر به این امر کفایت کنیم به معنای زندانی کردن دستاورد‌های علمی و فکر‌های عملی است؛ بنابراین باید فراگیر کردن و در دسترس قرار گرفتن این امور از طریق انجمن‌های علمی و ... انجام شود تا  به یک حرکت علمی فراگیر تبدیل شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه رویکرد حل مسائل مدیران ما در سطح جامعه از طریق دانشگاه‌ها نبوده و نیست، گفت: دانشگاه‌ها برای خود تحقیق کرده و منتشر می‌کنند و مدیران ما با وجود اینکه تحصیلات دانشگاهی دارند بدون توجه به اینکه یک مجموعه و مرجع فکری در کنارشان است، مدیریت می‌کنند.

غلامی تصریح کرد: البته انتقادی بر ما وارد است مبنی براینکه بیش از اندازه متکی به منابع دولتی هستیم که می‌پذیریم، اما به هرحال دانشگاه محلی است که باید برای حل مسائل ملی و بین‌المللی و به طور ویژه زیست محیطی به آن مراجعه شود و البته در سطح جامعه نیز باید دانش عمومی مردم در باب اهمیت حفاظت از محیط زیست افزایش یابد و این مهم به‌طور روزمره تکرار شود که در این راستا کودکان و نوجوانان ضمن اثر بر خانواده می‌توانند برای آینده آمادگی بیشتری پیدا کنند.

وی با اشاره به اهمیت مدیریت سبز در نهاد‌های دولتی و به‌طور خاص در دانشگاه‌ها گفت: هدف از این نشست نیز نگاه به درون دانشگاه‌ها از منظر مدیریت سبز است تا ببینم چه کاری انجام دادیم و چه کار‌هایی باید انجام می‌شده که محقق نشده و باید انجام شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: امیدواریم این نشست‌ها علاوه بر اینکه تجربیات خوبی در مدیریت بهینه منابع ارائه دهد الگوی خوبی نیز برای دیگران و جامعه در معرض دید و اطلاع قرار دهد.

انتهای پیام/ف

مدیران برای حل مشکلات توجهی به دستاورد‌های دانشگاهی ندارند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.