­افتتاحیه روز‌های فرهنگی ایران با همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بوسنی و با همکاری اداره کل همکاری‌های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور و شهرداری تبریز دوشنبه در سارایوو برگزار گردید.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از خبرگزاری صداوسیما از سارایوو، ­افتتاحیه روز‌های فرهنگی ایران با عنوان «جلوه‌های فرهنگی تبریز ۲۰۱۸» با همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بوسنی و با همکاری اداره کل همکاری‌های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور و شهرداری تبریز دوشنبه در سارایوو برگزار گردید.

در این مراسم "عادل عثمانوویچ" وزیر امور مدنی بوسنی و هرزگوین، "میلان تریویچ" معاون شهردار سارایوو، محمود حیدری سفیر جمهوری اسلامی ایران در بوسنی و هرزگوین، علی اصغر عامری رایزن فرهنگی ایران و برخی دیگر از مسئولین و مقامات دولتی و شهرداری سارایوو حضور داشتند.

در ابتدا علی اصغر عامری رایزن فرهنگی کشورمان، در خصوص اشتراکات دیرینه فرهنگی و تاریخی میان ایران و بوسنی و هرزگوین سخن گفت. وی برگزاری روز‌های فرهنگی در بوسنی و هرزگوین را یکی از اقدامات رایزنی فرهنگی در چند سال اخیر در جهت معرفی هرچه بیشتر هنر و تمدن ایرانی به ملت دوست و برادر بوسنی و هرزگوین عنوان کرد.

عامری در ادامه افزود:امسال ما شاهد هنرنمایی هنرمندان و نوازندگانی از شهر تبریز خواهیم بود و همانطور که مطلع هستید تبریز در سال ۲۰۱۸ میلادی به سبب تاریخ غنی و میراث فرهنگی فراوان به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام انتخاب شده است.

در ادامه برنامه، محمود حیدری سفیر ایران در بوسنی و هرزگوین، ضمن گرامیداشت دهه فجر و فرارسیدن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی گفت: اگرچه اشتراکات فراوانی در عرصه فرهنگ، هنر، رسوم و ارزش‌های دینی و انسانی، دو ملت شریف ایران و بوسنی و هرزگوین را به هم نزدیک کرده است، اما تا رسیدن به سطح مطلوب و شناخت بیشتر هنوز راهی طولانی باقیست.

از اینرو برگزاری روز‌های فرهنگی ایران در سارایوو و برخی دیگر از شهر‌های بوسنی و هرزگوین، صفحه زرینی به کتاب مناسبات میان دو کشور می‌افزاید. وی همچنین از اعلام آمادگی شهر‌های مختلف ایران برای برگزاری روز‌های فرهنگی بوسنی و هرزگوین در ایران خبر داد و ابراز امیدواری نمود که اینگونه مراسم‌ها علاوه بر ارتقاء سطح مناسبات فرهنگی، زمینه ساز افزایش همکاری‌های سیاسی و اقتصادی نیز گردد.

عادل عثمانوویچ، وزیر امور مدنی بوسنی و هرزگوین نیز ضمن خوشامدگویی به هنرمندان و هیئت اعزامی از شهر تبریز، از اینکه شهر سارایوو برای چندمین سال پیاپی میزبان روز‌های فرهنگی ایران می‌باشد، ابراز خرسندی نمود و آن را اتفاقی مبارک در عرصه مناسبات میان دو کشور عنوان کرد. وی همچنین انتخاب شهر تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال ۲۰۱۸ را تبریک گفت و به جاذبه‌های گردشگری، صنایع دستی و تاریخ کهن این شهر اشاره کرد.

عثمانوویچ برگزاری مناسبت‌های فرهنگی، نشست‌های علمی و هنری و گفتگوی میان هنرمندان دو کشور را ضروری دانست و آن را زمینه ساز ارتقاء مناسبات میان دو کشور در عرصه‌های مختلف عنوان کرد.

در ادامه برنامه گروه موسیقی مانی به اجرای چند قطعه موسیقی محلی پرداخت که مورد استقبال فراوان حضار قرار گرفت.

افتتاح نمایشگاه فرهنگی و بازدید از آثار هنرمندان ایرانی، پایان بخش مراسم افتتاحیه روز‌های فرهنگی ایران در بوسنی و هرزگوین بود. در این نمایشگاه آثار نگارگری و خوشنویسی رحیم چرخی و سید ابوالقاسم بهشتی در معرض دید عموم قرار گرفت. همچنین چند قطعه از آثار معرق کاری و خاتم کاری استاد امید شیخ بگلو و آثار سفال و سرامیک استاد سید محمد میرشفیعی در معرض دید علاقمندان قرار گرفت.

انتهای پیام/

روز‌های فرهنگی ایران در بوسنی افتتاح می‌شود

برچسب ها: اتحادیه اروپا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار