منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی در هرمزگان است که تاثیر به سزایی در اقتصاد و ارز آوری کشورمان داشته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بندرعباس ، منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی در هرمزگان است. این منطقه ویژه با وسعت تقریبی 5000هکتار در کیلومتر 13 بزرگراه شهید رجایی در غرب بندرعباس واقع شده است که در سال 1376 با نام منطقه ویژه معادن و فلزات، بر اساس مصوبه هیات وزیران تاسیس و ازسال 1386 به منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس و سپس با اضافه شدن عبارت اقتصادی در ابتدای سال 88 به منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس تغییر نام داد .

 منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس به لحاظ جغرافیایی در 4 سایت جنوبی ،میانی ، شمالی و توسعه تقسیم می شود.

حسن خلج طهرانی مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بندرعباس ،گفت: تاکنون سه هزار و 366 میلیون دلار طرح  سرمایه گذاری در این منطقه به بهره برداری رسیده ، هزار و 421 میلیون دلار طرح در حال ساخت و نصب تجهیزات ، دو هزار و 222 میلیون دلار طرح های توسعه شرکت های مستقر در منطقه آماده شروع عملیات اجرایی و هزار 499 میلیون دلار طرح در حال مذاکره یا انعقاد قرارداد سرمایه گذاری است.

 استقرار در مهمترین نقطه استراتژیک جهان و دسترسی آسان به آبهای آزاد،وجود منابع عظیم گازی و نفتی و همجواری استان هرمزگان با مهمترین معادن سنگ آهن کشور از نکاتی است که منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس را از سایر مناطق ویژه کشور متمایز می کند.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس با اشاره به استقبال بخش خصوصی داخلی برای سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس گفت: این منطقه دارای ظرفیت بالایی برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی است و مشوق های قانونی مناطق ویژه و موقعیت بی نظیر این منطقه در کنار زیرساخت های فراهم شده برای پروژه ها شرایط را برای حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی مهیا نموده که در سایت توسعه در حال برنامه ریزی است.

حسن خلج طهرانی افزود: در کنار سرمایه گذاران داخلی، سرمایه گذارانی از کشورهای فرانسه، چین،هند،روسیه و فنلاند برای بازدید و مذاکره پیرامون سرمایه گذاری در منطقه حضور پیدا کرده اند که این مذاکرات در زمینه احداث کارخانجات ذخیره قیر و صادرات ،تولید فروکروم،تولید مواد معدنی میکرونیزه، تولید تسمه فولادی و احداث نیروگاه صورت گرفته است .


مزایا و تسهیلات سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس

 معافیت های قانونی، وجود زیرساخت های مناسب در منطقه همچون زیرساخت های آب، برق، گاز، زمین و سایر زیرساخت های لازم نظیر زیرساخت های ارتباطی ریلی، زمینی و دریایی نظیر اسکله های اختصاصی و تخلیه و بارگیری کشتی های حامل مواد فله معدنی و امکانات تخلیه و بارگیری قطار به جذابیت این منطقه برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی افزوده است.

 حسن خلج طهرانی با اشاره به اهمیت توسعه منطقه ویژه برای ایجاد اشتغال پایدار گفت: اکنون بیش از 12 هزار نفر در بیش از 20طرح سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس مشغول به فعالیت هستند .

خلج طهرانی با اشاره به تجمیع صنایع بزرگ تولید فولاد،آلومینیوم،روی و حضور منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس در یکی از مهمترین نقاط استراتژیک کشور که از لحاظ نزدیکی به کشورهای همسایه و دسترسی به آبهای آزاد و همجواری با بزرگترین بندر تجاری کشور دارای یک موقعیت استثنایی است، گفت: وجود منابع غنی مواد معدنی کشور و مهمترین ذخایر انرژی در مناطق همجوار این منطقه فرصت های بی نظیر برای سرمایه گذاران بخش خصوصی داخلی کشور فراهم آورده است .

 وی افزود: هم اکنون درخواست های بالقوه و بالفعل فراوانی در زمینه های صنایع معدنی ، پتروشیمی، احداث نیروگاه برای سرمایه گذاری در منطقه وجود دارد که در مراحل بررسی و مذاکره وانجام مراحل عقد قرار داد است.

مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس گفت:فراهم آوردن شرایط جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی و هدایت آنها در جهت احداث واحد های صنعتی و معدنی صنایع انرژی بر و فرآوری مواد معدنی و همچنین رشد توسعه اقتصادی ، افزایش فرصت های شغلی ، افزایش و توسعه فناوری های مدرن حوزه تولید ، مهارتهای مدیریتی ، ارتقای کیفیت تولیدات و افزایش توان صادرات به منظور رقابت در بازارهای جهانی جزء اهداف ترسیم شده منطقه است.

کارخانه های آلومینیوم المهدی و هرمزآل، فولاد صبا خلیج فارس ، فومن شیمی گستر ،نیروگاه انرژی غدیر و اوکسین دویچلند برق ، نیروگاه المهدی (برق و انرژی غدیر) ، پست گنو و خط انتقال تبدیل و انتقال برق ، کارخانه روی بندرعباس ، نیروگاه سیکل ترکیبی هرمز ،آب شیرینکن صبا فولاد خلیج فارس، و گندله سازی مادکوش از جمله طرح های سرمایه گذاری مستقر در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس محسوب می شوند.

سرمایه گذاری ها و فعالیت ها در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس


مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس گفت:فولاد هرمزگان با ظرفیت تولید یک  میلیون  و 650تن آهن اسفنجی و یک و نیم میلیون تن تختال فولادی به بهره برداری رسیده است. فاز اول فولاد کاوه جنوب با ظرفیت تولید یک میلیون و 850 تن آهن اسفنجی و بیش از یک میلیون تن بیلت فولادی به بهره برداری رسیده و فاز دوم آن برای افزایش ظرفیت تولید به دو میلیون و 4 دهم  تن بیلت فولادی در حال اجرا است.

وی گفت:طرح فولاد مبشر نور دریا با ظرفیت یک و نیم میلیون تن در دست اجرا می باشد. با بهره برداری از طرح های در حال احداث، تولید فولاد در منطقه به هفت و نیم  میلیون تن و با اجرای فازهای توسعه کارخانجات موجود، تولید فولاد در منطقه به 10 میلیون تن خواهد رسید.

مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس گفت: همچنین درخواست های جدید سرمایه گذاری برای تولید 11 میلیون تن فولاد در منطقه در دست بررسی و مذاکره می باشند.

خلج طهرانی با اشاره به تولید گندله در منطقه ویژه افزود: فاز اول گندله سازی مادکوش با ظرفیت دو ونیم میلیون تن در منطقه در حال اجرا می باشند و گندله سازی فولاد کاوه جنوب با ظرفیت 5 میلیون تن در دست بررسی است که با تکمیل فاز توسعه ای طرح ها، مجموع تولید گندله در منطقه 13 میلیون تن خواهد بود.

گمرکی برای ورود کالاهای ساخته شده در منطقه به داخل کشور به میزان ارزش افزوده را از مهمترین تسهیلات منطقه ویژه برشمرد.

 اکنون پس از گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی ایران منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس با توسعه ظرفیت ها و تسهیلات و جذابیت های سرمایه گذاری سبب اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم جوانان در کشور شده است.

انتهای پیام/ر

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.