کارشناسان معتقدند، هنوز هم «دلار» است که بر بازار خودروهای وارداتی فرمانروایی می‌کند و افزایش قیمت‌ها نیز از رشد دوباره نرخ دلار ناشی می‌شود.


به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران ،کارشناسان بر این باورند که تا نرخ دلار کاهش نیابد یا حداقل تثبیت نشود، بازار خودروهای وارداتی همچنان آشفته خواهد ماند و حباب آن از بین نخواهد رفت.
در کنار این باور کارشناسان، باید دو موضوع دیگر را نیز در رابطه با آشفتگی و افزایش قیمت‌ها در بازار خودروهای وارداتی (حداقل در آینده نزدیک) اثرگذار دانست. نخست آنکه بنا به پیشنهاد سازمان توسعه تجارت، احتمال دارد ارز دولتی واردکنندگان خودرو قطع شده و آنها مجبور به استفاده از ارز آزاد شوند و انتشار این خبر، تاثیر روانی خود را بر برخی بازارها دارد. در واقع اگر ارز دولتی واردات خودرو قطع شود، ورود خودروهای خارجی هزینه گزافی را می‌طلبد و برخی واردکنندگان از همین حالا باید خود را برای این روزهای سخت احتمالی آماده کنند.
اما دلیل دومی‌که از آن به عنوان عاملی دیگر در افزایش قیمت خودروهای وارداتی یاد می‌شود، بسته شدن سیستم فروش برخی واردکنندگان است. آن طور که خبر می‌رسد، برخی شرکت‌های واردکننده خودرو سیستم فروش خود را بسته اند و منتظرند تا نرخ ارز به خصوص دلار افزایش یابد یا حداقل به ثبات برسد و آنگاه خودروهای خود را با قیمت‌های جدید عرضه کنند. این موضوع سبب می‌شود عرضه خودروها به بازار کاهش یافته و مقدمات رشد قیمت آنها فراهم شود.
با این شرایط باید منتظر ماند و دید عاقبت بازار خودروهای وارداتی با دلار به کجا می رسد و آیا کاهش قیمتی به این زودی‌ها در کار خواهد بود؟
هرچند فعالان بازار از رشد میلیونی قیمت  خودرو هاي وارداتی‌ صحبت میان می‌آورند، اما برخی نیز معتقدند این قیمت‌ها بسیار کاذب است و به همین دلیل کمتر کسی حاضر به خرید خودرو در شرایط فعلی مي شود.
با این حال، آن طور که نمایشگاه داران خودرو پایتخت می‌گویند، این هفته تویوتا پرادوی 2012 جهشی 10 میلیونی را تجربه کرد و قیمت آن به 130 میلیون تومان افزایش یافت. همچنین لکسوس RX نیز که در روزهای آغازین گرانی «دلار» حدود 9 میلیون تومان افزایش قیمت داشت، این هفته نیز 9 میلیون دیگر گران شد. این محصول هم اکنون 165 میلیون تومان قیمت دارد. دیگر محصولات تویوتا در ایران، این هفته تغییر قیمت خاصی به خود ندیدند ، به نحوی که اوریون 75 میلیون تومان قیمت دارد و کرولا و یاریس صندوقدار اتومات نیز به ترتیب 56 و 38 میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش می‌شوند. از تویوتا که بگذریم، محصولات کره‌ای هیوندایی و کیا نیز این هفته با رشد قیمت مواجه شدند و در این میان، هیوندایی IX55 بیشترین افزایش را به خود اختصاص داد.
این محصول شاسی بلند، جهشی چهار میلیونی را تجربه کرده و هم اکنون 87 میلیون تومان قیمت دارد. دیگر محصول هیوندایی به نام سوناتا هم دو میلیون گران شده، 89 میلیون تومان به فروش می‌رسد و آزرا نیز با توجه به رشد قیمت یک میلیون تومانی خود، 87 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.
علاوه بر اینها، دو محصول کوچک هیوندایی یعنی i20 و i30 نیز این هفته را با افزایش قیمت به انتها رساندند ، به نحوی که هر دو یک میلیون تومان گران شدند.
در حال حاضر هیوندایی i20 قیمتی برابر با 35 میلیون تومان را داراست و i30 نیز در مدل اتومات 45 میلیون تومان به فروش می‌رسد.
افزایش قیمت خانواده هیوندایی در حالی است که محصولات کیا هفته باثباتی داشتند و نمودار قیمت آنها تغییر خاصی نکرد.
آن طور که خبر می‌رسد، اسپورتیج همان قیمت 79 میلیون تومان خود را حفظ کرده و موهاوی نیز 84 میلیون تومان قیمت دارد. سورنتو نیز 78 میلیون تومان به فروش می‌رسد و سراتو هم حدود 47 میلیون تومان قیمت دارد.
از آسیایی‌ها که بگذریم، ظاهرا بی ام و نیز همزمان با رشد قیمت دلار ، در عین گران شدن، کمیاب نیز شده است. به گفته فعالان بازار، در حال حاضر بی ام و در مدل X6 و شش سیلندر خود تا 350 میلیون تومان نیز قیمت‌گذاری شده، اما ظاهرا با این قیمت خریداری ندارد.
فعالان بازار همچنین از قیمتی حول و حوش 440 میلیون تومان برای مدل هشت سیلندر بی ام و X6 صحبت به میان می‌آورند و باید دید آیا کسی حاضر به خرید این غول آلمانی می‌شود./ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار