رفع برخی از مشکلات شهر نیازمند فرهنگ‌سازی است که مجموعه شهرداری و شورای اسلامی شهر نسبت به این موضوع باید نگاهی جدی داشته باشند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛  امین‌ مقومی ،رئیس سازمان نظام مهندسی استان قم سه شنبه شب در نشست شورای اسلامی شهر قم که در سالن جلسات ساختمان شهید باکری برگزار شد، با بیان اینکه 260 میلیون تومان از سازمان‌های نظام مهندسی کشور توسط سازمان نظام مهندسی استان قم برای کمک به مردم زلزله‌زده غرب کشور جمع‌آوری شده است، اظهار کرد: علاوه بر کمک‌های نقدی و غیرنقدی سازمان‌ها که به صورت جداگانه انتقال داده شده است، یک تیم 9 نفره را نیز به مناطق غرب اعزام کردیم تا بتوانیم کمک‌رسانی لازم را به زلزله‌زدگان داشته باشیم.

وی ضمن ارائه جزییاتی از زلزله مناطق غرب کشور اضافه کرد: کیفیت پایین بتن‌ها علت آسیب‌دیدگی بخش قابل توجهی از ساختمان‌های مناطق زلزله‌زده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان قم با تاکید بر اینکه شهرداری وظایف بسیاری دارد، گفت: رفع برخی از مشکلات شهر نیازمند فرهنگ‌سازی است که امیدواریم مجموعه شهرداری و شورای اسلامی شهر نسبت به این موضوع نگاهی جدی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه فضای تعامل میان شهرداری، شورای و سازمان نظام مهندسی مطلوب بوده است، عنوان کرد: در گذشته هجمه‌ای نسبت به برخی از زیر مجموعه‌های نظام مهندسی بود چرا که برخی نسبت به وظایف این مجموعه‌ها به خوبی آگاه نبودند.

مقومی خاطرنشان کرد: سازمان نظام مهندسی اکنون بعد از 22 سال بیش از پنج هزار عضو دارد و طی دو سال گذشته اعضای این سازمان رشد بیش از دو برابری داشته است.

وی با بیان اینکه وجود قم در کنار پایتخت فرصتی برای تهران است، گفت: در حوزه‌های فنی، مهندسی و فرهنگی از ظرفیت‌های شهر مقدس قم استفاده شده است اما وجود پایتخت در نزدیکی شهر مقدس قم آسیب‌های بسیاری را برای این شهر به دنبال دارد.

مقومی یادآور شد: اکنون نظام مهندسی استان قم تنها سازمانی است که در کارگروه‌های مختلف تخصصی استان عضویت دارد و علاوه بر جلوگیری از تخلفات ساختمانی برای اقشار مختلف خدماتی مطلوبی را در نظر گرفته است.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان قم با تاکید بر اینکه تعرفه این سازمان 25 درصد کمتر از مصوبه قانونی است، تصریح کرد: دو سال گذشته نزدیک به چهار میلیارد تومان در پروژه‌های مختلف تخفیف دادیم اما به این رویکرد اشکال قانونی گرفتند.

وی ادامه داد: اکنون در برخی مساجد و حسینیه‌ها با استفاده از ظرفیت مهندسان داوطلب خدمات مطلوبی را ارائه می‌دهیم؛ کاهش زمان صدور پروانه یکی دیگر از اقدامات انجام شده است، در برخی از رشته‌ها تا پنج برابر کنترل کننده‌ها را افزایش دادیم و اکنون با همکاری دستگاه‌های مختلف گواهی صلاحیت بهسازی لرزه‌ای را صادر می‌کنیم.

مقومی با اشاره به اینکه در حوزه‌های شهرسازی و ترافیک می‌توانیم همکاری مطلوبی با شهرداری قم داشته باشیم، اظهار کرد: امسال توافق‌نامه‌ای با شهرداری داشتیم که بر اساس آن بازدیدهای پایان‌کار به مهندسان نظام مهندسی واگذار شد.

وی بر لزوم دفاع از شناسنامه‌های فنی املاک تاکید کرد و گفت: ‌سالانه به طور میانگین 13 هزار شناسنامه فنی صادر می‌شود که می‌توانیم کیفیت ساخت و سازها را با استفاده از این شناسنامه‌ها بررسی کنیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان قم با تاکید بر اینکه در مورد کمیسیون ماده 100 و نقشه‌های اجرایی در شهرهای مختلف با افراد متخلف برخورد می‌شود، گفت: دغدغه جدی در این مورد وجود دارد که امیدواریم بتوانیم در شهر قم به این دغدغه‌ها پاسخ دهیم.

وی از آغاز طرح مجریان ذیصلاح در قم یاد کرد و ادامه داد: با رخدادهای کنونی باید نسبت به قوانین و مقررات بیشتر حساس باشیم؛ بر اساس ماده 15 قانون برخورد با افراد فاقد صلاحیت و معرفی آنها به مراجع مورد نظر توسط مجموعه نظام مهندسی به صورت جدی دنبال می‌شود.

مقومی خاطرنشان کرد: تیم‌های بازدید کننده لباس فرم پوشیده و در راستای مشاوره و راهنمایی افراد به سمت قانون، تا پایان سال از همه ساخت و سازهای در حال اجرا بازدید می‌کنند و اگر مجموعه یا فردی تخلف داشته باشد آن مورد را به مراجع معرفی می‌کنند.

وی با بیان اینکه وقوع حوادثی از جمله زلزله در قم خسارت‌های بسیاری را به دنبال خواهد داشت، تصریح کرد: اضافه کردن با یک سال عمر مفید به ساختمان‌های ایران، چهار هزار میلیارد تومان در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود و با استفاده طرح مجریان ذیصلاح می‌توانیم به این نتیجه برسیم.

مقومی با تاکید بر اینکه نظام مهندسی به نیابت از حاکمیت به دنبال حفظ سرمایه‌های ملی است، گفت: مجموعه ناظر همیشه بد نام است چرا که مقابل افراد متخلف قرار می‌گیرد اما با این وجود، این مجموعه به دنبال اجرای قانون است.

وی یادآور شد: برخی از رویکردهایی که در وزارتخانه راه و شهرسازی وجود دارد اکنون در حال اصلاح است و مجموعه نظام مهندسی نیز از تغییری که به نفع مردم باشد استقبال می‌کند.

انتهای پیام/ت

کمک260 میلیون تومانی از سازمان‌های نظام مهندسی به زلزله زدگان غرب کشور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار