رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: امروزه شاهد تغیرات اساسی در شیوه زندگی افراد خصوصا در بحث تغذیه هستیم که این امر باعث بوجود آمدن مخاطراتی برای سلامت جامعه شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ دکتر زهرا اباصلتی مصرف زیاد سدیم را یکی از مهمترین اشتباهات تغذیه ای نام برد و گفت: توصیه های علمی به مصرف 2هزار و 400 میلی گرم سدیم در روز می باشد، اما برای افراد با سن بالای ۵۰ سال یا مبتلا به فشارخون ، دیابت و یا نارسایی کلیه نباید دریافت سدیم بیشتر از هزار و 500 میلی گرم باشد.

وی افزود: بیشترین دریافت سدیم از طریق غذاهای رستورانی ،غذاهای آماده و فرآوری شده و کنسروها و یا استفاده از نمکدان سر سفره می باشد.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مصرف زیاد شکر که موجب افزایش دریافت کالری بالا بدون دریافت مواد مغذی می شود و مصرف ناکافی پروتئین که خود باعث عدم احساس سیری و مصرف مواد اضافی می شود از دیگر اشتباهات رایج تغذیه ای است.

دکتر اباصلتی افزود: بی توجهی به مصرف فیبر نیز یکی دیگر از عادات اشتباه غذایی افراد می باشد، فیبر باعث می شود هضم غذا به آهستگی انجام گیرد و سطح انرژی ثابت بماند و احساس سیری ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه افراط در مصرف گوشت قرمز و فرآوری شده از دیگر اشتباهات افراد است گفت: مطالعات نشان داده رابطه مستقیمی بین مصرف زیاد گوشت قرمز و فرآوری شده مانند سوسیس، کالباس با سرطان هایی مثل سرطان کولون وجود دارد.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد به مصرف ناکافی آب و مایعات اشاره کرد و گفت: نوشیدن مایعات به اندازه کافی می تواند مانع گرسنگی شود.

دکتر اباصلتی مصرف زیاد کربوهیدرات را از دیگر اشتباهات رایج تغذیه ای در جامعه عنوان کرد و افزود: کربوهیدرات ها سوخت اصلی برای سوزاندن انرژی هستند و توصیه می شود ۴۵ تا ۶۵درصد کل انرژی مورد نیاز روزانه از طریق کربوهیدرات ها تامین شود ولی در حال حاضرمشکل ما در افراط ورزیدن مصرف کربوهیدرات ها می باشد.

وی عمده ترین منابع کربوهیدرات ها را ماکارونی، برنج، نان و میوه و سبزی عنوان کرد.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه حذف وعده غذایی را بزرگترین اشتباه تغذیه ای عنوان کرد و گفت: بررسی ها نشان می دهد خیلی ها وعده صبحانه را حذف می کنند که خود به دلیل نیاز بدن به انرژی برای سوزاندن کالری منجر به اضافه وزن می شود.

انتهای پیام// م.م

اهمیت تغذیه صحیح در سلامت افراد

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار