مدیر کل گمرک مرزی دوغارون تایباد گفت: چهار هزار و ۷۰۵ تن «سنگ روی» از ابتدای امسال تا پایان تیرماه از افغانستان به گمرگ مرزی دوغارون وارد شده است.

سید حسن رحیمی‌زاده گفت: این محموله‌ها از ولایت«بامیان» افغانستان به سمت هرات در این کشور و سپس به مقصد جمهوری اسلامی ایران بارگیری شده که ارزش آن یک میلیون و ۸۴۰ هزار دلار برآورد شده است.

وی اظهار کرد: سنگ روی با هدف فرآوری در برخی از کارخانه های هدف کشور، وارد کانون اقتصادی دوغارون شده و مورد استقبال فعالان اقتصادی ایران قرار گرفته است.

مدیر کل گمرک مرزی دوغارون تایباد ادامه داد: ظرفیت هر دستگاه کامیون بارگیری شده سنگ روی، ۲۴ تن است که در فضاهایی از قبل پیش بینی شده در گمرک مرزی دوغارون تخلیه می شود.

وی بیان کرد: با برنامه ریزی های انجام شده واردات این نوع سنگ همچنان ادامه دارد و در این ارتباط تعامل خوبی با دستگاه های متولی این حوزه در کشور افغانستان انجام شده است.

رحیمی زاده گفت: محموله های سنگ روی برای اولین بار سال گذشته از طریق مرز دوغارون وارد گذرگاه رسمی دوغارون و کشور شد.

وی به مجموع صادرات خروجی از گمرک مرزی دوغارون در بازه زمانی چهار ماه نخست سال جاری اشاره و اضافه کرد: در این بازه زمانی ۴۷۲ هزار تن انواع کالا به ارزش ۳۰۲ میلیون دلار از طریق معبر زمینی دوغارون به سمت افغانستان و بازارهای هدف این کشور صادر شده است.

پایانه مرزی و گمرک دوغارون در ۱۸ کیلومتری شهر تایباد و همجوار با کشور افغانستان، در زمره پنج پایانه برتر اقتصادی کشور است.

بیشترین حجم کار این گمرک، ترانزیت کالا از طریق بندرعباس است. کالاهای بازرگانان افغانستانی، پاکستانی و گاه هندی و دیگر ملل همسایه افغانستان از طریق کشورهای حوزه خلیج فارس به گمرک‌های بندرعباس و بندر لنگه منتقل و از آنجا به گذرگاه رسمی دوغارون ترانزیت می‌شود.

سنگ روی (ZINK) پس از مس و آلومینیوم از مهمترین و پرمصرف ترین فلزات غیرآهنی است و به خاطر خواص مطلوب آن در صنایع متعدد مورد استفاده قرار می گیرد. کاربرد روی بیشتر به صورت گالوانیزه و آلیاژهای مختلف است. به طوری که می توان گفت ۴۸ درصد روی تولیدی درجهان در صنعت گالوانیزاسیون، ۱۸ درصد در تولید برنج و بقیه در تولید سایر مواد شیمیایی و محصولات به مصرف می رسد.

شهرستان ۱۴۵ هزار نفری تایباد در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.

برچسب ها: مرز دوغارون ، واردات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار