وزیر آموزش و پرورش گفت: برای تصدی مدیریت مدارس افراد دارای صلاحیت می توانند اعلام کاندیداتوری کنند.

فضای باز مدارس برای انتخاب مدیریت در مدارس‎به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گردهمایی مدیران و موسسان مدارس غیردولتی شهر تهران، با حضور سید محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش و جمعی از مسئولان مربوطه صبح امروز در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

بطحایی در این مراسم با اشاره به اینکه در سند تحول مدرسه کانون اصلی تعلیم و تربیت تلقی می شود،گفت: باید مهمترین رکن در مجموعه آموزش و پرورش، مدرسه باشد و هر آنچه غیر از مدرسه است همه باید سازمان های حمایت کننده و در خدمت مدرسه باشند.

وی افزود: این امر یکی از مهمترین عوامل موفقیت برای همه نظام‌های آموزشی از جمله نظام آموزشی ما بوده و هر چه فاصله ما با این مطلوب بیشتر باشد از موفقیت دور شده ایم.

تلاش‌های بی‌نتیجه وزارت برای پر رنگ کردن نقش مدرسه

‎وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: متاسفانه علیرغم همه تلاش‌هایی که تا کنون انجام دادیم تا مدرسه رکن اصلی تعلیم و تربیت شود باید با شرمندگی اعتراف کنم هنوز فاصله ما با این مطلوب، زیاد است. هنوز مدرسه اصل نیست و فرع محسوب می شود. ادارات آموزش و پرورش، وزارتخانه و وزیر اصل هستند و تا وقتی چنین است نباید امیدی به موفقیت نظام آموزش و پرورش داشته باشیم.

‎بطحایی تصریح کرد: اولین برنامه ما ارتقای شایستگی‌های مدیران مدرسه است تا وقتی به شایستگی نرسد مدرسه محوری تحقق پیدا نمی کند.

‎وی با اشاره به این که از امروز فراخوانی برای استفاده از معلمان در ظرفیت های خالی مدیریت مدارس منتشر شده است، گفت: به تدریج ظرفیت خالی پست های مدیریت در یک سامانه معرفی می‌شوند. یعنی مشخص شود مدرسه نیاز به مدیر دارد و هر معلمی که شرایط لازم را دارد می تواند برای تصدی پست مدیریت اعلام کاندیداتوری کند؛ سامانه امتیازات شخص را بررسی می‌کند و تیمی هم برای بررسی صلاحیت های افراد وجود دارد که در نهایت لیستی از افراد واجد شرایط برای تصدی مدیریت را در اختیار مدیرمنطقه قرار خواهد داد.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: این نخستین گام به سمت شایسته سالاری است.

بطحایی دومین برنامه را تفویض اختیار و کاهش تمرکز سازمانی دانسته و گفت: برای من باعث تاسف است که امروز قریب به 700 صفحه مقررات به مدرسه ابلاغ می کنیم تا مدیر بر اساس آن مدرسه اش را اداره کند. تقریبا هیچ کشوری این همه تمرکز بر اداره مدارس ندارد و تا زمانی که این تمرکز سیطره دارد مدرسه کانونیت نخواهد داشت.

‎ بطحائی اظهار کرد : نظام تضمین کیفیت را در مدارس غیردولتی داریم اما در بخش دولتی این تضمین کیفیت دیده نمی‌شود و در سال جاری تحصیلی اولین مرحله این تضمین کیفیت را استقرار خواهیم داد. بر اساس این نظام هر مدرسه با موقعیت قبلی خود مورد قضاوت قرار می گیرد و پیشرفت ها و پسرفت های آن سنجیده می شود.

آموزش و پرورش بدون مشارکت بخش غیردولتی سرانجامی ندارد

‎وی با اشاره به مبحث مشارکت در حوزه آموزش و پرورش، بیان کرد: آموزش و پرورش امروز بدون مشارکت بخش غیردولتی به سرانجام نخواهید رسید و مشارکت بخش غیردولتی در آموزش و پرورش امروز یک انتخاب نیست، یک الزام و اجبار است. اگر دلمان برای آینده این کشور می تپد انتخابی جز توسعه مشارکت غیردولتی در آموزش و پرورش نداریم.

‎بطحائی ادامه داد: معمولا به محض این که بحث مشارکت غیردولتی مطرح می‌شود عده ای فکر می‌کنند دولت قصد دارد از خود سلب مسئولیت کند. این طور نیست. هزینه آموزش و پرورش عمومی را باید دولت‌ها پرداخت کنند اما معنای آن این نیست که خود دولت ها لزوما باید مجری آن باشند.

‎وی یادآور شد: هزینه آموزش در کشور ما بالاست و هزینه جاری هر دانش آموز در کشور تقریبا 3 میلیون تومان است. مشارکت بخش غیردولتی می تواند کیفیت را افزایش دهد و زمینه بهره وری را بالاببرد.

انتهای پیام /

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
داداش
۱۵:۵۰ ۰۱ آبان ۱۳۹۶
جناب وزیر لطفا استعفا بده!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۴ ۳۰ مهر ۱۳۹۶
جناب وزیر لطفا استعفا بده!!
آخرین اخبار