وزير آموزش و پرورش گفت: ورود مهارت‌هاي تست‌زنی به مدارس به معنای تعطيلی مهارت‌های زندگی، پرورشی و عاطفی است.

به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عصر امروز سيدمحمد بطحايی وزير آموزش و پرورش در آيين معارفه سرپرست مركز ملي پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان، در ساختمان علاقمندان، اين مركز را يكي از حوزه‌های مهم آموزش و پرورش خواند و اظهار كرد: يكی از مسائل و مشكلاتی كه بعد از انقلاب با آن مواجه شديم، افزايش انواع مدارس با تابلوهای مختلف است كه بين 9 تا 16 نوع مدرسه را شامل می‌شود.

وي افزود: در مورد اين مدارس نمی‌توان واژه تنوع را به كار ببريم زيرا تنوع مدارس مفهومش اين است كه توانسته‌ايم به تناسب نياز مخاطبان مختلف، مدارس متنوعی را ايجاد كنيم، در حالي كه چنين نيست.

بطحايي ادامه داد: در مقالات و نظرات افراد صاحب نظر در سال هاي اخير همواره كيفيت به عنوان يك نقيصه مطرح شده است، پس عامل ايجاد انواع مدارس، تفاوت كيفيت است، بنابراين از آنجا كه نمي توانيم كيفيت را براي مخاطبان مشترك ايجاد كنيم مدارس را با تابلوهای مختلفی راه اندازي كرديم.

وزير آموزش و پرورش تصريح كرد: به عنوان مثال چون نتوانستيم آموزش قرآن باكيفيت را در همه مدارس ارائه كنيم ناچار مدارس قرآني را ايجاد كرديم و ساير مدارس نيز با همين استدلال ايجاد شده اند.

وي با اشاره به وجود 2 يا 3 نوع مدرسه در اغلب كشورهاي دنيا گفت: مهمترين علت ايجاد انواع مدارس اين است كه نتوانستيم كيفيت برابر، براي همه افرادي كه ويژگي هاي مشتركي دارند را ارائه دهيم.

بطحايي ادامه داد : تقاضا براي ورود به انواع مدارس از جمله استعدادهاي درخشان، نمونه دولتي و ...همواره بيش از ظرفيت پذيرش بوده و ناچار به برگزاری آزمون برای انتخاب تعدادی محدود از متقاضيان شده ایم.

وي برگزاري آزمون براي ورود به مدارس با كيفيت را امري نامطلوب دانست و خاطرنشان كرد: برگزاري آزمون باعث مي شود تا دانش آموزان به دنبال مهارت تست زني بروند، جامعه، صداوسيما و خانواده ها نيز در اين زمينه آنها را همراهی كنند و اين امر تربيت دانش آموزان را در مدرسه با مشكل مواجه مي كند. اين در حاليست كه ورود مهارت‌های تست زنی به مدارس به ويژه مدارس ابتدايي، يعني تعطيلي مهارت هاي زندگي، تعطيلي پرورش، تعطيلي عاطفه و تعطيلي مبارزه با خشونت.

عضو كابينه تدبير و اميدگفت: تابلو مدارس نبايد بهانه اي براي اخذ شهريه بيشتر باشد بلكه به معنای واقعي، مدارس خاص بايد از كيفيت لازم برخوردار باشند.

وزير آموزش و پرورش با اشاره به راه اندازي و استقرار نظام كنترل و تضمين كيفيت مدارس در سال تحصیلی جاری عنوان کرد: مدارسی که به دلیل ارائه کیفیت‌های متفاوت آموزشي و پرورشي ايجاد شده اند ، توسط اين سامانه دائماً مورد سنجش و ارزيابي قرار مي گيرند و همواره در طول سال وضعيت پيشرفت و يا افت آنها بررسي و بازخورد داده مي شود.

وي رصد دائمي كنترل كيفيت مدارس را از وظايف حوزه هاي ستادي برشمرد و خاطرنشان كرد: در دولت دوازدهم تلاش می‌كنيم كيفت آموزشي و پرورشي مدارس استعدادهاي درخشان را افزايش دهيم.

بطحايي ادامه داد : افزايش كيفيت مدارس استعدادهاي درخشان جاي خوشحالي ندارد بلكه آنچه مايه مسرت است افزايش كيفيت اين گونه مدارس است.

عضو كابينه تدبير واميد اظهار كرد: كوچك سازي ساختارهاي اداري ضروري است و بايد بسياري از امور غيرحاكميتي برون سپاري شود تا درهزينه‌ها صرفه‌جويی شود و كارشناسان حوزه‌های ستادی نیز تمام تلاش خود را برای عمق بخشيدن به آموزش‌های مدارس استعدادهای درخشان به كار گيرند.

وي اجراي طرح شهاب در 3 سال اخير را يكي از افتخارات آموزش وپرورش برشمرد و افزود: بسياري از دانش آموزان دارای استعداد برتر در خارج از مدارس استعدادهای درخشان قرار دارند كه با اجراي طرح شهاب مي‌توان آنها را شناسايي و هدايت كرد.

در ادامه این مراسم وزير آموزش وپرورش از زحمات چندساله حسين شجاعي در سمت رئيس مركز پرورش استعدادهاي درخشان تقدير و طي حكمي فاطمه مهاجراني را به سمت سرپرست اين مركز منصوب كرد.

انتهای پیام/

سخنرانی بطحايی در آئين معارفه سرپرست مركز ملی پرورش استعدادهای درخشان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۰:۲۸ ۰۱ آبان ۱۳۹۶
آقای وزیر کلا پرداخت مطالبات یادت رفت؟
Iran (Islamic Republic of)
داداش
۲۰:۰۴ ۲۹ مهر ۱۳۹۶
آقای وزیر کلا پرداخت مطالبات یادت رفت؟!!!!!!!!!!!!!