اسپوتنیک در مطلبی به بررسی پیشنهاد جدید سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا برای افغانستان و تبعات آن پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، اسپوتنیک در مطلبی نوشت: ائتلاف به سرکردگی آمریکا 15 سال است که به بهانه مبارزه با تروریسم در افغانستان حضور دارد؛ با این‌ حال، این مبارزه‌ها هیچ نتیجه ارزشمندی به بار نیاورده است. اکنون آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در صدد افزایش اختیارات خود برای انجام حملات پهپادی در افغانستان است. این برنامه سازمان سیا نگرانی‌ها درباره احتمال افزایش شمار قربانیان غیرنظامی در این کشور آسیایی را برانگیخته است.

«حاجی الله گل مجاهد» -- کارشناس امور نظامی و نماینده مردم کابل در مجلس افغانستان – اشاره کرد انجام حملات بیشتر شرایط در این کشور را بهبود نخواهد بخشید. او متذکر شد ارتش آمریکا مسئول کشته شدن بسیاری از غیرنظامیان بوده است و در صورتی که سازمان سیا موفق شود حملات مخفیانه با پهپاد به افغانستان را  گسترش دهد، شرایط وخیم‌تر نیز خواهد شد.

این کارشناس نظامی در گفتگو با بخش افغان اسپوتنیک گفت: «آمریکایی‌ها برای مردم افغانستان احترام قائل نیستند. آن‌ها خانه‌ها و حتی مراسم عروسی ما را بمباران می‌کنند. هیچ فردی در افغانستان وجود ندارد که تمایلی به حضور نیروهای خارجی و به خصوص نیروهای آمریکایی در افغانستان داشته باشد.»

در اوایل ماه جاری میلادی، نیویورک تایمز به نقل از مقامات نظامی و امنیتی آمریکا گزارش داد آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا خواستار افزایش اختیارات خود به منظور انجام حملات مخفیانه با پهپاد در افغانستان و دیگر مناطق جنگی شده است. بر اساس گزارش این روزنامه، علی‌رغم مخالفت وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)، کاخ سفید از این پیشنهاد استقبال می‌کند. منتقدان معتقدند در صورتی که این پیشنهاد پذیرفته شود، دست آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا برای انجام حملات مشابه در کشورهایی مانند لیبی، سومالی و یمن نیز باز خواهد شد.

در عین حال، برخی دیگر از کارشناسان بر این باورند که افزایش عملیات سازمان سیا در افغانستان به افزایش شمار قربانیان غیرنظامی نخواهد انجامید.

یک تحلیلگر سیاسی در این‌باره گفت: «در صورتی که این عملیات با دقت و با هماهنگی انجام شود، بعید است که به کشته شدن غیرنظامیان بیانجامد.»

محمد وحید غروال – رئیس دانشکده خبرنگاری در دانشگاه کابل – نیز خاطر نشان کرد تنها استفاده بهینه و مناسب از پهپادها می‌تواند امنیت غیرنظامیان را تضمین کند.

این در حالی است که روح الله احمدزی – کارشناس مطالعات بین‌الملل و امور افغانستان – درباره بعد دیگری از این مسئله پرسش‌هایی مطرح کرده است. بر اساس اظهارات او، دلیل اصلی اینکه تروریسم از افغانستان ریشه کن نشده است این است که «پاکستان از کمک‌های مالی آمریکا و متحدانش استفاده می‌کند تا برای سازمان‌های تروریستی تامین مالی کند.»

احمدزی همچنین ابراز اطمینان کرد این حملات، غیرنظامیان را هدف قرار نخواهد داد. او گفت: «هدف آن‌ها، نابودی محل استقرار تروریست‌ها در مناطق مرزی و در پاکستان است.»

گزارش جدید «اداره روزنامه‌نگاری تحقیقاتی» نشان می‌دهد از زمان راه یافتن دونالد ترامپ – رئیس جمهور آمریکا – به کاخ سفید، شمار حملات هوایی آمریکا در افغانستان دو چندان شده است.

در این گزارش آمده است: «از اوایل سال 2017، نیروی هوایی آمریکا در مجموع 2353 حمله هوایی در سراسر افغانستان انجام داده است. این در حالی است که آمریکا در سال 2016، 1072 حمله هوایی در این کشور انجام داده بود.» این موسسه همچنین در گزارش خود اعلام کرد نیروی هوایی آمریکا در سال 2017، 1984 بمب در افغانستان رها کرده است. این رقم 3 برابر تعداد بمب‌هایی است که در سال گذشته آمریکا از آن استفاده کرده است.

در این میان، هیئت معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) افزایش 43 درصدی قربانیان غیرنظامی در پی حملات هوایی در شش ماهه نخست سال جاری میلادی را نسبت به بازه زمانی مشابه در سال 2016 ثبت کرده است. بر اساس گزارش این نهاد، در این عملیات 95 غیرنظامی کشته و 137 نفر دیگر زخمی شده اند.

در روز 21 اوت سال جاری میلادی، ترامپ راهبرد جدید کاخ سفید در قبال افغانستان را اعلام کرد. او اعلام کرد مبارزه با تروریسم را افزایش خواهد داد و به این ترتیب، قصد دارد شمار نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان را افزایش دهد. رئیس جمهور آمریکا همچنین گفت به فرماندهان نظامی آمریکا این اختیار را خواهد بخشید تا سریع‌تر و بی‌رحمانه‌تر با اهداف تروریستی مقابله کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار