مسؤولان کمیسیون مستقل انتخابات می‎گویند که تا ده روز دیگر ارزیابی مرکزهای رأی‌دهی را در ولسوالی‎های ناامن کشور آغاز خواهند کرد.

نود درصد مرکزهای رأی دهی در افغانستان ارزیابی شده‎اندبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالبدیع صیاد، سخن‎گوی کمیسیون مستقل انتخابات می‎گوید، آنان مشترکأ با بزرگان ولسوالی‎‌های ناامن در حال گفت وگو با مخالفان مسلح دولت استند تا آنان برای کارمندان این کمیسیون اجازۀ ارزیابی مرکز های رأی دهی را بدهند.

صیاد در این باره افزود: «با نهادهای امنیتی در تماس استیم که زمینه را برای کارمندان ما فراهم بسازند تا بروند مراکز را ارزیابی کنند. هم چنان با بزرگان و ریش سفیدهای منطقه در تماس استیم که مخالفان را قناعت بدهند که کارمندان ما مراکز را در آن جا ارزیابی کنند.

در همین حال، نهادهای ناظر انتخابات، بررسی مرکزهای رأی دهی را معیاری نمی‎دانند و می‎گویند کمیسیون مستقل انتخابات، نخست باید بخش‎های امن و ناامن را مشخص می ساخت و سپس ارزیابی مرکزها را آغاز می‎کرد.

نعیم ایوب زاده، رییس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان گفت: «زمینه سازی برای رفتن به بخش های ناامن ناممکن است؛ به خاطری این که جنبه تبلیغاتی برای کمیسیون مستقل انتخابات دارد و عملی نیست و ما فکر نمی کنیم که انتخابات در وضعیت حاکم در تمام نقاط کشور بر گزار شود.»

 

کمیسیون مستقل انتخابات می‎گوید که این کمیسیون باید برای برگزاری انتخابات مرکزهای بیشتری ایجاد کند.

طلوع نوشت: به گفتۀ نهادهای ناظر انتخابات، نبود امنیت، نبود ظرفیت در کمیسیون‎های انتخابات، نبود اعتماد مردم بر این کمیسیون و احتمال مداخله جنگ سالاران و گروه های مسلح غیر مسؤول و نیز نبود آگاهی عامه از انتخابات در شوراهای ولسوالی‌ها، چالش هایی اند که شفافیت انتخابات شانزدهم ماه سرطان سال آینده را تهدید می‎کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: افغانستان ، انتخابات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار