ساداتی‌نژاد گفت: کودتا در قطر با توجه به هوشیاری بالای مقام‌های قطری و تغییر موضع اولیه آمریکا و روند اخیر تحولات بعید به نظر می‌رسد.

سید محمد ساداتی‌نژاد کارشناس ارشد روابط بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار داشت: بحران قطر بعد از اجلاس ریاض که رئیس جمهور آمریکا میهمان اصلی و ویژه آن بود، بوجود آمد که در ادامه آن قطر با اخطار ٤ کشور عربی شامل عربستان، امارات، بحرین و مصر و قطع روابطه آن‌ها به بهانه مبارزه با تروریسم مواجه شد.

وی افزود: این کشور‌ها شروط ١٣ گانه‌ای را اعلام کردند که در صورت پذیرش آن توسط قطر، امکان عادی شدن روابط با قطر را فراهم می‌ساخت. اما در نهایت این شروط علیرغم تمدید مهلت ضرب الاجل از سوی ٤ کشور، توسط قطر پذیرفته نشد و رایزنی‌ها و لابی گری‌ها برای حل این بحران، همچنان ادامه دارد.

کارشناس ارشد روابط بین الملل در خصوص آینده قطر با همسایگان عربی خود خاطر نشان کرد:در این میان، احتمالات مختلفی پیش روی آینده بحران قطر وجود دارد که از جمله‌ آن می‌توان، بحث امکان وقوع کودتا در قطر با پشتیبانی کشور‌های عربستان، امارات، بحرین و مصر متصور شد.

وی خاطرنشان کرد: پیش بینی می‌کنیم انجام کودتا در شرایط فعلی با توجه به هوشیاری بالای مقام‌های قطری و تغییر موضع تند اولیه آمریکا و روند اخیر تحولات قدری بعید به نظر می‌رسد. گرچه ممکن است روند حل این بحران کمی به درازا بکشد ولی با توجه به لابی گری‌های مقامات قطری و تعدیل موضع آمریکا در قبال این بحران و حمایت نسبی برخی نهاد‌های آمریکا از قطر این مسأله متصور نیست.

ساداتی نژاد، وجود پایگاه نظامی آمریکا در قطر، اختلاف موجود میان کشور‌های عضو سازمان همکاری خلیج فارس، مواضع مثبت‌ کویت و عمان نسبت به قطر و ورود ترکیه به این بحران از دیگر مواردی عنوان کرد که روند این بحران را به سمت کاهش هدایت خواهد کرد.

انتهای پیام/

تعدیل مواضع آمریکا در قبال بحران قطر

برچسب ها: ایران ، ترکیه ، قطر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار