آش گزنه یا چهل گیاه از غذاهای سنتی مازندران است که چهارشنبه پایان هر سال پخته می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، بانوان مازندرانی آخرین چهارشنبه سال تدارک یک مهمانی ساده اما مهم برای استقبال سال پیش رو با خانم های روستا و فامیل با پخت آش ترشی می‌ بینند که در نوع خود بی نظیر است.


چهل گیاه آشی برای پایان سال مازندرانی ها

عبداللهی یکی از بانوان روستای اومال شهر نکا در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: هر سال در آخرین چهارشنبه سال به جنگل می رویم و انواع سبزی های جنگلی و معطری شامل زولنگ ، اناریجه و گزنه می چینیم.

راعی بانوی روستایی دیگر نیز با بیان اینکه بیش از 50سال است این سنت در خانه خودش به اتفاق فامیل ، فرزندان و همسایه هایش برگزار می کند، گفت: بانوان مازندرانی برای پخت این آش ابتدا خمیر را با وردنه پهن می کنند و سپس خمیر نازک شده را روی ظرف گذاشته و با چاقو به طور افقی برش می زنند.

وی افزود: نخود، لوبیا، عدس، چغندر و باقلا را با هم می پزند و سپس سبزی‌ ها و کدو حلوایی را همراه با نمک و زردچوبه به مواد اضافه می کنند.

راعی گفت: بعد از پخته شدن این مواد ترشی را در آب حل کرده و به آش اضافه می کنند و هم می زنند تا آش جوش بیاید و سپس رشته‌ ها را بعد از جوش آمدن به مواد اضافه می کنند و منتظر می مانند تا آش قوام بیاید.


چهل گیاه آشی برای پایان سال مازندرانی ها

در این آش از گیاه گزنه استفاده می شود، گیاهی که گزنده بودنش موقع مصرف حس نمی شود.


چهل گیاه آشی برای پایان سال مازندرانی ها

چهل گیاه آشی برای پایان سال مازندرانی ها

شکری راد کارشناس تغذیه مرکز بهداشت مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: این آش با وجود حبوبات زیاد ، کدو حلوایی و سبزیجات جنگلی و معطری مانند زولنگ ، گشنیز، شوید، اناریجه و گزنه سرشار از پروتئین گیاهی است.

وی با بیان اینکه مصرف گزنه در آش در پیشگیری و کنترل بیماری دیابت و فشار خون نقش موثری دارد، افزود: درد مفاصل، ریزش مو، عفونت‌های ادراری، خستگی و مشکلات پروستات را می‌توان با دست‌های خشن همین گیاه درمان کرد.


چهل گیاه آشی برای پایان سال مازندرانی ها

آش ترش صبح چهارشنبه آخر سال با رب انار به صورت دسته جمعی پخته و بین همسایه ها توزیع می شود.

چهل گیاه آشی برای پایان سال مازندرانی ها

عرب یکی از بانوان روستای اومال گفت: آش ترشی یک بهانه است تا بواسطه این دورهمی کینه و کدورت اگر در مدت یکسال که میان افراد ایجاد شده است با این مهمانی ترشی و تلخی زندگی دور ریخته می شود.

آزرده دیگر بانوی روستایی گفت: مردم این منطقه آش ترش آخرین چهارشنبه سال را به نیت مردگان خود خیرات می‌ کند واگر کسی به خاطر اشتغال زیاد موفق به پختن این آش نشود حتما سهمی از آش همسایه‌ ها و یا اقوام خود می‌ برد.

چهل گیاه آشی برای پایان سال مازندرانی ها

این سنت از آغاز نوروز باستان با مردم مازندران همراه بوده است.

طوبی اوصانلو مسئول واحد مردم‌شناسی و میراث معنوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: در گذشته آش ترش مازندرانی را چهارشنبه آخر سال و همچنین در روز سوم یادبود درگذشتگان طبخ می كردند و به همه مهمانان علاوه بر طعام، آش ترش هم ميدادند كه اين هم نشان دهنده تنفر آن ها از غم و ناراحتی بود.

وی افزود: قراراست سال آینده آش گزنه یا آش چهل گیاه به عنوان میراث معنوی مازندران در سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری کشور ثبت ملی شود.


چهل گیاه آشی برای پایان سال مازندرانی ها

انتهای پیام/ م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.