خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت ماه عسل کوتاه دونالد ترامپ و دوری وی از مسائل بین‌المللی به سر رسید.

چالش‌های ترامپ در عرصه سیاست خارجی در حال رُخ‌نمایی است
به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری فرانسه در گزارشی از واشنگتن تحت عنوان «چالش های ترامپ در سیاست خارجی» نوشت: ماه عسل کوتاه دونالد ترامپ و دوری وی از مسائل بین المللی به سر رسید. بعد از یک هفته نسبتا آرام و مشغول شدن با موضوعات داخلی، بازیگران بین المللی در حال آزمودن رئیس جمهور جدید آمریکا هستند. 

انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا باعث شده است که فعالیت های عادی دیپلماتیک پایان یابد. هیچکس به طور قطع نمی داند که رئیس جمهور تازه کار درباره جهان چه چیزهایی می داند و یا اینکه درباره هر موضوعی چه تصمیمی خواهد گرفت. 

بعد از اینکه ترامپ روز شنبه یک ساعت با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه تلفنی گفتگو کرد، خشونت ها در اطراف منطقه صنعتی آودیفکا در شرق اوکراین شدیدا افزایش یافته است. این که ترامپ به پوتین چراغ سبز شروع عملیات ها را داده باشد غیرمحتمل است ولی به هر حال از آن روز تا کنون نوزده نفر در جریان گلوله باران این شهر بیست هزار نفری به دست جدایی طلبان شرق که از موشک های گراد و آتش توپخانه استفاده می کنند جان خود را از دست داده اند. 

در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما، این قبیل حملات با محکومیت سریع، درخواست از روسیه و هم پیمانانش برای بازگشت به توافقات ‌آتش بس، اعلام حمایت از اوکراین و مجموعه تحریم های آمریکا و اروپا علیه مسکو همراه می شد. 

در طول چهار روز گذشته و تشدید خشونت ها، فریادهای اعتراض و ابراز نگرانی از پایتخت های اروپایی به گوش رسید ولی کاخ سفید ترامپ که هنوز  در حال پاگرفتن است، اظهارنظر رسمی نکرده است. وزارت امور خارجه آمریکا تنها در روز سوم خشونت ها در بیانیه ای «ضمن ابراز نگرانی شدید از افزایش اخیر در خشونت ها» و  اشاره به تلفات اوکراینی ها، به مقصر درگیری ها اشاره ای نکرد. در روز چهارم نیز شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید گفت ترامپ در جریان اوضاع قرار داده شده است. 

این نگرانی در میان دیپلمات های اروپایی وجود دارد که ترامپ در بهترین حالت، خود را به فراموشی زده است. در بدترین حالت نیز اوکراین، خسارت ناخواسته ای است که ترامپ به سبب اشتیاق برای بهبود روابط با روسیه حاضر است آن را بپذیرد. 

کرملین درباره تماس تلفنی پوتین و ترامپ اعلام کرد دو طرف درباره «از سرگیری روابط اقتصادی و تجاری سودمند برای دو طرف» که اشاره ای غیرمستقیم به تحریم هاست، تبادل نظر کردند. 

کالین کال که در کاخ سفید دوره اوباما از نزدیک در مدیریت بحران اوکراین نقش داشت درباره این احتمال که ترامپ از دیدگاه روسیه درباره رویدادها حمایت بکند و با «سرزنش کردن قربانی» زمینه شکاف با اروپا را فراهم کند ابراز نگرانی کرد. وی در توییتر نوشت خطر واقعی این است که اوکراین احساس کند تنها رها شده است و در این حالت ملی گرایان اوکراینی کنترل مسائل را به دست خود بگیرند و به این ترتیب بر چرخه خشونت بیافزایند.  اتحاد دو سوی اقیانوس اطلس در منطقه خاورمیانه نیز در معرض آزمایش قرار گرفته است. 

روز چهارشنبه حسین دهقان، وزیر دفاع ایران اعلام کرد که ایران اخیرا موشکی بالستیک آزمایش کرده است و به این ترتیب مشکلی دیگر را برای ترامپ ارائه کرد. 

ترامپ در طول تبلیغات انتخاباتی موضعی سختگیرانه در برابر ایران در پیش گرفت و قول داد برنامه موشکی تهران را متوقف و توافق هسته ای به دست امده با این کشور را پاره کند. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۹ ۱۵ بهمن ۱۳۹۵
ازاین جانوربیشعور هرچیزی برمیاد...خداکندجنگ افروز نباشد...جنگ هیچ وقت خوب نبوده...امیدوارم باعث تنها شدن آمریکا بشه و کشورهای اروپایی تنهاش بزارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۱ ۱۴ بهمن ۱۳۹۵
میگم اگه این دلقک رییس جمهور نمیشد شما دیگه خبری نداشتین بذارینا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۲ ۱۴ بهمن ۱۳۹۵
جورج بوش با اون همه پشت گرمی نتونست در مقابل ایران غلطی کنه ، دقیقش رو بگم جرات نکرد . بعد این جوجه ماشینی که مخالفاش از هواداراش بیشترن می خواد ایران رو نابود کنه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۸ ۱۴ بهمن ۱۳۹۵
این ترامپ از بس مشروب خورده مغزش کرم گرفته وبه جای اون کرمهادارند تصمیم می گیرند با تصویب قانون ضد مهاجرتی بیشتره مهاجران ایرانی همان نخبگانی هستند که ناسا و ... را دارند می گردوند ترامپ ودار ودستش کاری رو دارند می کنند که به ریشه ی پوسیده ی خود ضربه ی نهایی را وارد می کنند.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۱:۴۱ ۱۴ بهمن ۱۳۹۵
دوست عزیز جالبه که بدونی بخاطر این که برادر ترامپ بخاطر مشرب مرده اون از دوران جونی دیگه مشروب مصرف نمیکنه. ولی فعلا که به نفع ایران عمل کرده و نمیزاره فرار مغز ها داشته باشیم
United States of America
امیر
۱۵:۳۷ ۱۴ بهمن ۱۳۹۵
چند جای آمریکا تیر اندازی شده
آخرین اخبار