امروز مراسم تحلیف ریاست جمهوری ایالات متحده در حالی برگزار می‌شود که سیاست‌های آمریکا در دوره هشت ساله پرزیدنت اوباما با ناکامی‌های گسترده‌ای در اقصی نقاط جهان به ویژه منطقه آسیا همراه بوده است.

افغانستان عرصه آزمون و خطای سیاستمداران آمریکایی
به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، امروز مراسم تحلیف ریاست جمهوری ایالات متحده در حالی برگزار می‌شود که سیاست‌های آمریکا در دوره هشت ساله پرزیدنت باراک اوباما با ناکامی‌های گسترده‌ای در اقصی نقاط جهان به ویژه منطقه آسیا همراه بوده است. از گزینه‌های شکست خورده ایالات متحده در سوریه و عراق که بگذریم افغانستان در این هشت سال گردابی بود که سناتوران کارکشته آمریکایی را در خود فرو برد و بار مالی سنگینی را بردوش برنامه‌نویسان واشنگتن نشین گذاشت. جنگ فرسایشی در افغانستان برای نیروهای امنیتی افغانستان نه تنها با کشته و زخمی شدن بیش از 50 هزار نیروی آموزش دیده نظامی همراه بود، بلکه انبوهی از سربازان با بیماری‌های روانی را به مردم آمریکا هدیه کرد.

اوباما هشت سال پیش در جمع نظامیان در افغانستان این قول را داد که تا سال 2014 جنگ را در افغانستان به پایان برساند و آنان را پیروزمندانه روانه خانه‌هایشان کند. او در پیمان امنیتی که با رئیس جمهور وقت افغانستان به امضا رساند قول داد مأموریت نظامیانش را حالت جنگی به آموزشی تغییر و تعداد نظامیان را نیز کاهش دهد. اما با گذشت هشت سال پایگاه‌های نظامی آمریکا با 2000 نیروی نظامی همچنان در افغانستان به کار خود ادامه می‌دهند.

افزایش نیروهای نظامی در افغانستان نمونه بارز کارشکنی اوباما در پیمان امنیتی بود. در این مدت پهپادهای آمریکایی دائما بالای سر مردم افغانستان پرواز کرده و با بمب‌ها و موشک‌های خود مردم بی‌دفاع این کشور را در استان‌های هلمند، قندوز، قندهار و .. به خاک و خون کشید که نمونه بارز آن در سال گذشته (2015) شلیک موشک به ساختمان پزشکان بدون مرز در شهر قندوز بود که در آن 42 نفر مردم بی‌دفاع از جمله چندین کودک به شهادت رسیدند.

رشد کشتزارهای تولید خشخاش و افزایش تولید مواد مخدر و افزایش آمار فقر و بیکاری در افغانستان نیز از جمله دستاوردهای حضور هشت ساله باراک اوباما در افغانستان بود که به نابسامانی بیشتر در جامعه افغانستان دامن زد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، دونالد ترامپ از امروز رسما سکان سیاست‌های واشنگتن را به دست خواهد گرفت و تناقض گویی‌های وی در سال‌های گذشته درباره افغانستان دلیلی بر این مدعاست که سیاست‌هایش در قبال این کشور روشن نیست.

ترامپ در ششم اکتبر ۲۰۱۵ در مصاحبه‌ای تلویزیون سی‌ان‌ان گفت: آیا قرار است آمریکا برای ۲۰۰ سال دیگر در افغانستان باشد؟ ما با دخالت در افغانستان اشتباه بزرگی کردیم. ما کسانی را داشتیم که ادعای متفکر بودن داشتند ولی اصلا نمی‌دانستند چه کار می‌کنند و حالا هم آنجا آشفتگی کامل است. در این وضعیت ما احتمالا باید در افغانستان بمانیم؛ زیرا همه چیز فقط دو ثانیه بعد از خروج ما از هم می‌پاشد. اما در مصاحبه دیگری بازهم با تلویزیون این موضوع را رد کرد و گفت که حمله آمریکا به افغانستان اشتباه بوده است.

او گفت: ما با رفتن به عراق اشتباه کردیم. من هیچگاه نگفتم که رفتن ما به افغانستان اشتباه بود. افغانستان یک جای متفاوت است. افغانستان نزدیک به پاکستان است. باید مراقب سلاح‌های اتمی بود. همه چیز در آنجا مربوط به سلاح‌های اتمی است. بدون آن بازی در آن منطقه کاملا چیزی دیگری می‌بود.

توماس روتیگ و کیت کلارک، پژوهشگران شبکه تحلیلگران افغانستان در تحلیلی در مورد این اظهار نظرهای آقای ترامپ نوشته‌اند: رئیس جمهور آینده آمریکا و تیم او در سیاست خارجی تجربه ندارند و ظاهرا اطلاعات یا حافظه‌شان در مورد ماموریت آمریکا در افغانستان هم به شدت نگران کننده است.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار