با فرا رسیدن فصل امتحانات نگرانی والدین در رابطه با پیشرفت و موفقیت فرزندانشان به اوج می رسد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ گرایش شدید نوجوانان و جوانان به فضای مجازی، این روزها به یکی از دغدغه های بزرگ والدین تبدیل شده که با شروع فصل امتحانات این نگرانی ها بیش از پیش شده است.

فضای مجازی دغدغه والدین در آستانه امتحانات

در سال اخیر استفاده از اینترنت تنها مخصوص افراد معدودی بود کهاینترنت به شغل و حرفه شان مربوط میشد و در زمینه شغلی از آن استفاده می کردند، در آن سال ها کودکان و نوجوانان در اوقات فراغتشان مشغول بازی های محلی و گروهی مانند گرگم به هوا و تیله بازی بودند که سرشار از هیجان و تحرک بود.

اما امروزه با گسترش چشمگیر استفاده از فضای مجازی و اینترنت در جامعه، دیگر خبری از آن شادی و هیجان کودکان که در حین بازی داشتند، نیست و مهمترین و شاید بتوان گفت تنها سرگرمی کودکان و قشر جوانان امروز محدود به یک اتاق و یک گوشی و کامپیوتر شده است.

کارشناس آموزش و پرورش استان اردبیل ضمن اشاره به استفاده بیش از اندازه قشر جوانان از اینترنت و فضای مجازی گفت: اینترنت و فضای مجازی علاوه بر تهدید ها و اثرات منفی که بر روی کاربرانشان دارند، ابزارهایی هستند که به طور غیرمستقیم و گاهی به صورت مستقیم به عنوان یک ابزار آموزشی مورد استفاده قرار می گیرد.

محمود مشکی با ییان اینکه دانش آموزان و دانشجویان از اینترنت و فضای مجازی میتوانندبا دانلود کتاب و نمونه سوال به عنوان یک ابزار آموزشی استفاده بکنند تصریح کرد: تهدیدها وتاثیرات فضای مجازی مانند اتلاف وقت مفید افراد بخصوص در ایام امتحانات مسئله مهمی است که باید برای کاهش این اثرات اقدامات موثری صورت گیرد.

وی اظهار کرد: استفاد درست از اینترنت و فضای مجازی یک مهارت است و با توجه به اینکه یادگیری مهارت در طی زمان و با برنامه ریزی درست صورت میگیرد، بنابرین ما نمی توانیم در زمان هایی همچون ایام امتحانات که کنترل این مسئله ضرورت پیدا میکند مستقیما این مشکلات را در همان دوره و در ایام امتحانات رفع کنیم.

کارشناس آموزش و پرورش استان اردبیل گفت: مشکل مهم دانش آموزان و دانشجویان در استفاده از فضای مجازی و اینترنت نبود و یا سطح پایین سواد رسانه ای آن هاست که در نتیجه این مسئله آسیب های فضای مجازی در جامعه بیشتر به چشم می خورد.

ایام امتحانات پر فراز و نشیب ترین ایامبرای دانش آموزان و دانشجویان است که در این ایام عوامل متعددی در پیشرفت و یا پسرفت تحصیلی آن ها میتواند نقش داشته باشد، نقش واعمال والدین را می توان به عنوان یکی از عوامل موثر در ایام امتحانات نام برد.

والدین در ایام امتحانات با محیا کردن محیطی آرام و مناسب در داخل خانه آرامش روحی روانی را برای فرزندانشان فراهم می کنند تا آن ها بتوانند در محیطی آرام و امن، بدون دغدغه و مشغله های ذهنی مطالعه مفیدی داشته باشند.

والدین همچنین در ایام امتحانات سعی می کنند تا حد امکان از آمد و شد و مهمانی های مکرر دوری کنند و مکانی مجزا و آرام با شرایط مناسب برای مطالعه فرزندانشان در منزل مهیا کنند.

موضوعی که این روزها باعث نگرانی بیش از حد والدین شده است وجود مسئله بسیار مهم " اینترنت وفضای مجازی " است که شاید بتوان گفت تاثیری بیشتر از دیگر عوامل در پیشرفت تحصیلی افراد دارد.

استفاده از اینترنت و فضای مجازی در چند سال اخیر گسترش چشمگیری در بین افراد جامعه داشته است، به طوری که افراد روزانه چند ساعت مفید خود را پشت کامپیوتر و گوشی های خود می نشینند و مشغول وب گردی های بی هدف می شوند که طبق آمارهای بدست آمده بیشتر کاربران این فضا را قشر جوانان تشکیل می دهد.

استفاده بیش ازاندازه از اینترنت و فضای مجازی بسیار نگران کننده است بخصوص در ایام امتحانات که دانش آموزان و دانشجویان مهمترین و سرنوشت سازترین روزهای خود را سپری می کنند و مشغول امتحاناتی هستند که سرنوشت یک ترمشان را تعیین می کند این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می کند.

فضای مجازی دغدغه والدین در آستانه امتحانات

"اتلاف وقت" مهمترین تاثیر فضای مجازی در ایام امتحانات

متاسفانه این واقعیت وجود دارد و قابل انکار نیست که دانش آموزان و دانشجویان بیش از آنکه درس بخوانند در فضای مجازی سرگرم چت و وب گردی های بی هدف هستند که این مسئله در ایام امتحانات هم، کم رنگ نشده است.

برایند مراجعات و ارتباطات دانش آموزان و دانشجویان به مشاوران تحصیلی نشان می دهد که معمولا دانش آموزان و دانشجویان درباره اتلاف وقتشان در فضای مجازی ناراضی اند و در کنترل و مدیریت این مسئله نیازمند راهنمایی و کمک از طرف والدین و مشاوران هستند.

کارشناس آموزش و پرورش استان اردبیل با بیان اینکه بیشتر دانش آموزان و دانشجویان در بحث مدیریت زمان در استفاده از فضای مجازی ناتوان اند و بیشتر وقت مفید خود را در این فضا سپری می کنند، گفت:

این مسئله در ایام امتحانات برای دانش آموزان و دانشجویان تهدیدی است که با مدیریت درست توسط خود افراد و همچنین آموزش هایی از طریق رسانه می تواند کاهش یابد.

محمود مشکی درباره نقش والدین در به حداقل رساندن آسیب های فضای مجازی تصریح کرد: والدین باید به سواد رسانه ای پرداخت و فرهنگ ایجاد فضای مناسب جهت استفاده از اینترنت و فضای مجازی را در خودشان نهادینه بکنند و به عنوان یک الگوی عملی در استفاده بهتر از این ابزارها برای فرزندانشان باشند.

وی اظهار کرد: والدین می توانند با به کار گیری یک سری سیستم های الگویی و رفتاری در جهت کاهش آسیب ها و تهدید های فضای مجازی و همچنین استفاده مناسب، درست و به اندازه از این فضا و صرفا برای رفع نیازهای ضروری فرزندانشان نقش مهمی ایفا کنند.

از آنجایی که معمولا دانش آموزان و دانشجویان از فضای مجازی برای پر کردن اوقات فراغتشان استفاده می کنند والدین می توانند با جایگزین کردن اوقات فراغت جدید و بهتر، از درگیری ها و اشتغالات ذهنی فرزندشان که در نتیجه استفاده آنها از فضای مجازی پیش می آید تا حد امکان بکاهند.

فضای مجازی دغدغه والدین در آستانه امتحانات

فضای مجازی تنها سرگرمی فرزندم شده

والدین از تاثیرات منفی استفاده فرزندانشان از اینترنت و فضای مجازی ابراز نگرانی می کنند و استفاده فرزندانشان از فضای مجازی و اینترنت که موجب اتلاف وقت و انرژی آنها میشود، مهمترین مانع برای درس خواندن و پیشرفت تحصیلی آن ها میدانند.

عزیزی مادر 38 ساله اردبیلی می گوید: از چندسال اخیر که فضای مجازی نقش و جایگاه ویژه ای بخصوص در زندگی نسل جوان پیدا کرده است، ما والدین متاسفانه شاهد ضعف و پسرفت فرزندانمان در زمینه تحصیلی هستیم.

وی ادامه می دهد: می توان گفت که فضای مجازی در حال حاضر تنها ابزار سرگرمی بسیاری از فرزندان و کودکان در دنیا به ویژه در کشور ما است که متاسفانه با گذشت زمان اثرات و آسیبهای جبران ناپذیر آن را شاهد هستیم.

محمدیان پدر 45 ساله اردبیلی با ابراز نگرانی خود و همسرش از آینده فرزندش میگوید: این روزها جوانان ما به جای اینکه برای آینده خود و کشورشان تلاش کنند خود را مشغول دنیای مجازی کرده اند و از دنیای واقعی دور شده اند.

این پدر وظیفه شناس از وظایف خود در قبال فرزندانش به ما می گوید: والدین با فراهم سازی شرایط مناسب و ایده آل برای فرزندان خود انتظار دارند تا نتایج مثبت آن را شاهد باشند اما در صورت ظهور نتیجه غیرایده آل ممکن است برخی نگرانی هایی از آینده خود و فرزندانشان گریبان گیر آن ها باشد که در این راستا باید فرزندان ابتدا با در نظرگیری آرزوها و خواسته های خود و در وهله دوم والدین به سمت آینده ای روشن گام بردارند.

مشاوران تحصیلی برای موفقیت افراد در این ایام چندین روش را برای دوری از شبکه های اجتماعی خاطرنشان می شوند که عمل به هر یک از آن ها میتواند تاثیر بسزایی در پیشرفت افراد داشته باشد.

مشاوران می گویند: در این ایام تا حد امکان تلفن هوشمند خود را از دسترس دور کنیدو یا اتصالات اینترنت را قطع کنید و با دوستانتان رقابت داشته باشید و زمانتان را به طور صحیح مدیریت کنید و یا از برنامه های شبکه اجتماعی که بیشتر وقت شما را می گیرند دور باشید.

امروزه فضای مجازی با زندگی بیشتر مردم به ویژه قشر جوان عجین شده و استفاده از فضای مجازی به یک فرهنگ تبدیل شده که در این میان لازم است برنامه ریزی هدفمندی توسط دانش آموزان، والدین و متولیان فرهنگی صورت گیرد تا تاثیرات مثبت فضای مجازی و نحوه استفاده مناسب بر دیگر ملاک ها پیشتازی کند.

دانش آموزان و دانشجویان در ایام امتحانات با مدیریت درست زمان در استفاده از فضای مجازی و عمل به توصیه های مشاوران و والدین خود و متمرکز شدن بر روی دروسشان، میتوانند از اثرات نامطلوب این فضا و درگیری های ذهنی دور شوند و با ذهنی آرامتکالیفشان را به نحو احسن انجام دهند.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.