تحقیقات جهانی علت یک سوم از سرطان ها را مربوط به تغذیه نادرست، نداشتن فعالیت فیزیکی و اضافه وزن و پیچیدگی زیاد الگوهای رژیم غذایی متنوع نشان داده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ دنیا فیروزی کارشناس ارشد تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: مطالعات نشان داده است تغذیه نامناسب نقش بسیار مهمی در ابتلا به سرطان دارد، به طوری که تخمین زده شده که 30 تا 40 درصد از سرطان ها با شیوه زندگی و رژیم غذایی مناسب، مهار می شود.
فیروزی افزود: تغذیه ممکن است روند سرطان زایی را  در هر مرحله از جمله متابولیسم کارسینوژن، دفاع سلولی و میزبان، تمایز سلولی و رشد تومور، تغییر دهد و زمینه بررسی نقش تغذیه در روند سرطان بسیار وسیع کند.
وی ادامه داد: ژن، می تواند در دوران بارداری، دوران کودکی و در مدت عمر توسط مواد مغذی دچار تغییر شود.
این کارشناس ارشد تغذیه بیان کرد: هزاران ماده مغذی در یک رژیم غذایی معمولی یافت می شود که برخی از این ترکیبات به خوبی مورد مطالعه قرار گرفته اند و بعضی دیگر، کمتر شناخته شده اند.

فیروزی، سلنیوم، اسید فولیک، ویتامین B-12، ویتامین D، فیبر و آنتی اکسیدان ها (ویتامین C، ویتامین A و کاروتنوئیدها، ویتامین E، سلنیوم، روی) از جمله مهار کننده های سرطان زا در رژیم غذایی، عنوان کرد وافزود: مصرف بیش از اندازه موادی مانند قند و غلات تصفیه شده، مصرف پایین فیبر، مصرف زیاد گوشت قرمز، متعادل نبودن امگا 3 و امگا 6 و چربی ها، همگی از عوامل افزایش دهنده  کارسینوژن ها در یک رژیم غذایی هستند.

کارشناس ارشد تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز تصریح کرد: افراد می توانند با آگاهی از عوامل خطر ایجاد سرطان و مهارکننده های سرطان در برنامه غذایی روزانه، شانس ابتلا به سرطان را به طور چشمگیری کاهش دهند.  
فیروزی خاطرنشان کرد: افراد برای تنظیم برنامه غذایی روزانه و اطمینان از شیوه صحیح دریافت مواد غذایی سالم، می توانند از مشاوره کارشناسان تغذیه در این امر بهره مند شوند.
انتهای پیام/ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.