تغذیه کودکان در سنین مدرسه از اهمیت بسیاری برخوردار است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ یاسمین فتحی کارشناس ارشد تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز، گفت: دوران جنینی و سال نخست تولد، مهم ترین دوران رشد یک کودک است و رسیدن مواد مغذی شامل پروتئین، انرژی و ریز مغذی ها نقش بسیار مهم و اساسی در رشد او تا پیش از مدرسه دارد.
فتحی ادامه داد: عوارض بعضی از این کمبود ها اگر کودک با آن روبرو شده باشد، در سنین مدرسه غیر قابل جبران است.
وی افزود: عمده ترين مشکلات تغذيه ای در اين گروه سنی، سوء تغذيه ناشی از دريافت کم پروتئين و انرژی  (PEM)، کمبود يد، کمبود آهن و کم خونی ناشی از آن است.
فتحی با اشاره به اینکه دانش امروز نشان داده است که بسیاري از بیماری های دوران بزرگسالی مانند بیماری های قلبی و عروقی، افزایش فشار خون، بعضی از سرطان ها، افزایش چربی خون و دیابت با نحوه تغذیه مرتبط است، بیان کرد: چون عادت های غذایی از دوران کودکی شکل می گیرد، بنابراین اصلاح عادت های غذایی این دوران می تواند از بروز این بیماری ها در بزرگسالی پیشگیری کند.  
وی افزود: در دوران مدرسه رشد کودکان به صورت یکنواخت ادامه دارد و سال های پایان دبستان به ویژه در دختران، همزمان با شروع جهش رشد است، بنابراین تامین انرژی مورد نیاز، بسیار ضروری است.  
فتحی خاطر نشان کرد: کربوهیدرات ها که بیشتر در نان و غلات (نان، برنج، ماکارونی، تنقلاتی مانند برنجک و گندم برشته) وجود دارند و چربی ها (مغزها، روغن ها و کره) منابع تامین کننده انرژی هستند؛ در صورتی که انرژی مورد نیاز از این منابع تامین نشود، پروتئین مصرفی که باید صرف رشد و ترمیم بافت های بدن شود، به مصرف تولید انرژی می رسد و از وظیفه اصلی خود که رشد سلول و ترمیم بافت ها است، باز می مانند و در نهایت رشد کودک مختل می شود، بنابراین در برنامه غذایی کودکان باید از این منابع در حد اعتدال استفاده شود.
وی گفت: پروتئین براي نگهداري و ترمیم بافت ها و سنتز سلول ها و بافت های جدید مورد نیاز است، ترکیبی از پروتئین حیوانی و گیاهی به شرط آنکه انرژي دریافتی کودك کافی باشد، می تواند نیاز بدن را برای رشد تامین نماید.
فتح تصریح کرد: تا حد امکان، پروتئین حیوانی(شیر، گوشت و تخم مرغ) که پروتئین با کیفیت خوب محسوب می شوند و اسید های آمینه ضروری را براي رشد سلول ها تامین می کنند در برنامه غذایی روزانه کودکان در سنین مدرسه گنجانده شود.
او در پایان افزود: نان و تخم مرغ، ساندویچ مرغ، کتلت، انواع کوکو ها مانند کوکو سیب زمینی و کوکو سبزی و شیر و کیک، می تواند میان وعده های مناسبی برای کودکان باشد و بخشی از پروتئین مورد نیاز کودکان در این سنین را تامین کند.  
انتهای پیام/ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.