راهكارهای پيشگيری و كنترل اختلالات ناشی از كمبود يد در كميته شهرستانی مركز بهداشت شهدای والفجر شیراز، بررسی شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ عبدالحسين فرح بخش  ریيس مركز بهداشت شهدای والفجر، گفت: تاكنون كمبود هيچ ماده مغذی در جهان مانند يد، فاجعه آور نبوده است و به همين دليل، ابعاد این كمبود، به طور ویژه بررسی و تجزيه و تحليل می شود.
فرح بخش افزود: دليل عمده اهميت يد، نقش مؤثر آن در ساخت هورمون های غده تيروئيد و تاثير هورمون های بالا در اعمال حياتی انسان در دوران جنينی، كودكی و بلوغ است.
وی ادامه داد: در حال حاضر در كشور، 14 استراتژی اساسی برای كنترل اختلالات ناشی از كمبود يد استفاده می شود كه مهم ترين آن ها، مكمل ياری در مناطق شيوع بالا، غنی سازی (نمک خوراكی)، تغيير عادات غذايی مانند مصرف بيشتر غذاهای دريايی و مصرف كمتر مواد گواتر زا و فعاليت های بهداشت عمومی (افزايش دسترسی خانواده ها به مراقبت های بهداشتی اوليه)، به شمار می رود.
فرح بخش اضافه کرد: در كشور ایران، برنامه غنی سازی نمک های يد دار در حال اجرا است و كميته IDD (پيشگيری و كنترل اختلالات ناشی از كمبود يد) مركز بهداشت شهدای والفجر، به همت واحد بهبود تغذيه اين مركز، با هدف بررسی روند برنامه و تاكيد بر شکل آموزشی و نظارتی آن برگزار شد و شركت كنندگان، با گزارش روند اجراي برنامه در واحد خود، آشنا شدند.  
مريم مهارت مسوول واحد بهبود تغذيه مركز بهداشت شهدای والفجر، خاطر نشان کرد: تخمين زده می شود 6.1 ميليارد از ساكنان جهان در معرض كمبود يد هستند و اين سبب شد تا شورای بين المللی كنترل اختلالات ناشی از كمبود يد، از سوی سازمان جهانی بهداشت، در سال 1986 تشكيل شود، که اهداف اين شورا، شامل نشر آگاهی ها، بررسی شيوع IDD و تهيه استراتژی های كنترل ارزيابی، است.
انتهای پیام/ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار