شیراز؛

توصیه هایی در رابطه با مصرف نمک

پس از باز کردن کیسه های نمک، آن را در ظروف شیشه ای تیره یا پلاستیکی نگهداری کنید.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ مسوول گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تاکید بر اهمیت مصرف ید در سلامت انسان به عنوان یک عنصر اساسی، گفت: با توجه به اینکه ید نسبت به حرارت، رطوبت و نور حساس است، باید نمک را پس از باز کردن کیسه آن در ظروف شیشه ای تیره، چوبی، پلاستیکی یا سرامیکی درب دار نگهداری کنیم.
رضیه شناور با بیان اینکه میزان ید در مواد غذایی اغلب کم است، ادامه داد: بیشترین میزان ید مواد غذایی مربوط به ماهی و به میزان کمتر در شیر، تخم مرغ و گوشت است.
او ادامه داد: میزان ید در میوه ها و سبزی ها بسیار پایین بوده، همچنین میزان ید موجود در آنها نیز بسته به محل، فصل و روش پخت متفاوت است.
شناور افزود: میزان ید در آب و خاک کشور ما کم است و به همین علت محصولات غذایی حیوانی و گیاهی، ید کافی ندارند؛ دلیل عمده اهمیت ید، نقش مؤثر آن در ساخت هورمون های غده تیروئید و تأثیر این هورمون ها در اعمال حیاتی انسان در دوران جنینی، کودکی و بلوغ است.
این کارشناس تغذیه کمبود ید را در بروز گواتر، کم کاری تیروئید، اختلال رشد فیزیکی، کاهش ضریب هوشی، افزایش میزان سقط جنین، افزایش مرگ و میر نوزادان، تأخیر رشد کودک و عقب افتادگی ذهنی و زیان های اقتصادی و اجتماعی در جامعه موثر دانست و گفت: به دلیل میزان ید پایین موجود در مواد غذایی در مقایسه با میزان ید موردنیاز روزانه بدن، باید از روش های دیگر مانند مکمل یاری، استفاده از مواد غذایی غنی شده با ید و تغییر در عادت های غذایی مانند مصرف بیشتر غذاهای دریایی برای تأمین آن استفاده کرد.
شناور بیان کرد: استفاده از نمک تصفیه شده ید دار یکی از ساده ترین و مؤثرترین روش ها برای دریافت ید است، البته میزان مصرف نمک باید در حد مناسب باشد و از مصرف بیش از حد مجاز آن خودداری شود.
مسوول گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه در ادامه با توصیه به نگهداری ید در جای خشک، خنک و به دور از نور و حرارت و افزودن آن در پایان پخت، اضافه کرد: در هنگام خرید بسته های نمک، ضرورت دارد برچسب آن با دقت بررسی شود که عنوان نمک تصفیه شده یددار بر روی آن قید شده باشد و از مصرف نمک های دیگر از جمله نمک دریا، نمک زبر و نمک برای مصارف صنعتی که بدون ید بوده و تصفیه نشده اند، پرهیز شود.
انتهای پیام/ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار