یك هنرمند عرصه نگارگری و تذهیب گفت: زمانی اعتقاد به پیاده‌روی اربعین حسینی نداشتم؛ اما با وجود اتفاقاتی كه در منطقه رخ داده، به بركت و اهمیت این راهپیمایی پی‌ بردم.

تلاش كرده‌ام زیبایی‌های كربلا را به تصویر بكشم
به گزارش حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ امیرحسین آقامیری، هنرمند عرصه نگارگری و تذهیب كشور، با بیان اینكه وحدت مهم‌ترین نقش را در جامعه ما دارد، اظهار كرد: آثار هنری در نهایت به وحدت می‌رسند و در دین اسلام نیز، كعبه نقش مركزی در عالم دارد و اینكه سفر حج به عنوان یكی از واجبات دینی شمرده می‌شود به همین دلیل است كه مسلمانان به درك حقیقی وحدت برسند.
 
وی ادامه داد: اعتقاد داریم تمام مكثرات و موجودات عالم به خدا بر می گردند. اگر بخواهیم حركت طواف را باز كنیم حركت بازگشت است و حجاج از راست به چپ به دور خانه خدا می گردند و به نوعی در این سفر معنوی می خواهیم به خدا برسیم.
 
آقامیری اربعین حسینی را همان رسیدن به وحدت دانست و تصریح كرد: زمانی اعتقاد به پیاده روی اربعین حسینی نداشتم و تصور می كردم در دوران پیشرفت تكنولوژی و وسایل حمل و نقل و ارتباطی چه لزومی دارد كه پیاده این مسیر را طی كنیم. اما با وجود اتفاقاتی كه در منطقه رخ داده و وجود جنایات گروه هایی همچون داعش، به بركت و اهمیت این راهپیمایی پی بردم.
 
این هنرمند با تاكید بر اینكه آخرین اثر نگارگری كه خلق كرده‌ام صحنه اسرای كربلا بوده است، گفت: در این اثر تلاش كردم تا فضایی به دور از خشونت و مستندات موجود درباره جنایات و ظلم و ستم اشقیاء به خانواده اباعبدالله(ع) لحاظ كنم. در تازه ترین اثر نگارگری خود كه با زمینه ای تیره طراحی شده است، اشقیاء را در هیبتی نمادین به نمایش گذاشتم و سرهای بریده شهیدان كربلا را نیز با تمثیل ها و نمادهای دیگر آوردم.
 
وی اظهار داشت: معتقدم در آثار هنری عاشورایی نباید صحنه های فجیع خون‌ریزی را به نمایش بگذاریم؛ باید ارزش های عاشورا را مطرح كنیم. در اثر خود نیز تلاش كردم كه صحنه‌ها این گونه باشند. نهضت عاشورا تنها برای گریه كردن نیست. باید مسیری را كه برای انسان‌سازی بشریت آورده شده، طی كنیم. در اثر نگارگری خود نیز به این سخن حضرت زینب (س) كه می فرمایند «چیزی جز زیبایی ندیدم» استناد كردم و اساسا ما هم باید زیبایی های كربلا را ببینیم و در آثار هنری خود انتقال دهیم.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.