استفاده برخی واحدهای عرضه کننده مواد غذایی از مواد غیر استاندارد

قائم مقام معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: با کارخانجات تولید کننده مواد غذایی تفاهم کردیم اما منکر استفاده برخی واحدهای عرضه کننده از تولیدات غیر استاندارد نمی شویم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ناصر کلانتری قائم مقام معاون بهداشت وزارت بهداشت در نشست خبری که امروز در نمایشگاه مطبوعات برگزار شد، حوزه بهداشت را قبل از طرح تحول سلامت دچار چالش خواند و گفت: معکوس شدن نسبت جمعیت روستایی به شهری در سال 92 از چالشهای این حوزه محسوب میشود به طوری که این نسبت در سال 92 ، 70 درصد شهری، 30 درصد روستایی بود از طرفی تغییر سیمای بیماری‌ها و اختصاص  74 درصدی مرگ ومیر به بیماریهای غیر واگیر از دیگر چالشها بود. 

وی تصریح کرد: بیماری‌هایی مانند آسم، چاقی، دیابت و بیماریهای قلبی گریبانگیر مهمترین سنین بازدهی اقتصادی جامع یعنی میان سالی است که حوادث و سوانح نیز به ویژه در این سنین به عنوان عارضه سنی شنیده می‌شود به طوری که 95 درصد مرگ‌های کشور قبل از طرح تحول سلامت به خود اختصاص می‌داد. 
 
قائم مقام معاون بهداشت وزارت بهداشت اظهار داشت: چالش سوم ناکارآمدی واحدهای بهداشتی و درمانی از نقاط شهری بود که خدمات ارائه شده متعلق به بیماری های واگیر و محدود به واکسیناسیون و مراقبت از مادران باردار می شد، حاشیه نشینی نیز پدیده ای بود که از ایجاد 30 سال میگذشت اکنون قریب به 10 میلیون و 300 نفر حاشیه نشین داریم  که در گذشته از حداقل های زیر ساخت شهری و واحدهای ارائه دهنده خدمت بی بهره بودند. 

کلانتری عنوان کرد: بی توجهی به ظرفیت های همکاری بین بخشی به عنوان مثال رعایت نکردن حداقل های بهداشت در فست فودها در شهری که رکورد دار استفاده از این مواد غذایی است از دیگر چالش های حوزه بهداشت بود بر همین اساس برنامه طرح تحول سلامت به اجرا درآمد و اولین گام آن راه اندازی، گسترش و فعال سازی شورای عالی امنیت غذا بود. 
 
قائم مقام معاون بهداشت وزارت بهداشت بیان کرد: کاهش نمک، چربی اشباع و شکر از محصولات کارخانه ای، احداث شبکه های اجتماعی، باز مهندسی نظام ارائه خدمات، پایگاه سلامت و مراکز جامع سلامت برای نقاط شهری و حاشیه شهر از اقدامات معاونت بهداشت محسوب میشود به طوری که اکنون به اعضای هر 12 هزار و 500 نفر یک پایگاه سلامت، هر  25 الی 50 هزار نفر یک مرکز خدمات جامع سلامت، به اعضای هر 2 هزار و 500 الی 3 هزار نفر یک مراقب سلامت به عنوان بهورز شهری و به اعضای دو الی 4 پایگاه سلامت یک مرکز جامعه سلامت وجود دارد در این مراکز جامع سلامت پزشک ماما آزمایشگاه، کارشناس تغذیه، کارشناس بهداشت روان و دندانپزشک فعالیت می کنند. 
 
وی اقدامات روستایی حوزه بهداشت را این گونه توضیح داد: در سطح روستا سرانه ارتقا و ماندگاری پزشکان افزایش یافت قبل از طرح تحول سلامت قریب به 40 درصد مراکز روستایی فاقد پزشک بودند اما اکنون تمام واحدها پزشک خانواده داشته و مراکز زیست آنها تعمیر و تجهیز شده اند. 
 
کلانتری در پاسخ یکی از خبرنگاران مبنی بر چگونگی تغییر نظارت بر فست فودها پس از طرح تحول سلامت، گفت: در این خصوص اولین بخش آگاهی جامعه است و در طرح سلامت در سایه خود مراقبتی به آن پرداخته شده است از طرفی با کارخانه های تولید کننده برای افزایش درصد گوشت این محصولات و کاهش نمک و چربی اشباع آنها تفاهم کردیم اما منکر استفاده برخی واحدها از تولیدات غیر استاندارد نمی شویم. 
 
وی افزود: ما نیز همچون مردم از تبلیغات کالاهای آسیب رسان گله‌مند هستیم چرا که همچون تبلیغ شیر خشک ها با تصاویر فرزندان سالم و زیبا در گذشته، این تبلیغات گمراه کننده هستند و باید مبتنی بر واقعیات و بر اساس قانون صورت گیرد. 

در ادامه خسرو صادق نیت رییس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت در نشست خبری که امروز در نمایشگاه مطبوعات برگزار شد، گفت: از یک سال و نیم قبل به کمک وزارت صنعت، معدن و تجارت برخورد قانونی با مراکز عرضه قلیان جدی‌تر شده و برای اماکن مجاز مجوز صادر می‌شود البته وزارت صنعت برای صدور مجوز اماکن عمومی همچون رستوران‌ها، رستوران‌های سنتی و قهوه‌خانه‌ها تأکید بر عرضه نکردن قلیان دارند و پروانه بهداشت از سوی وزارت بهداشت نیز در صورت پایبند بودن به این تعهدات ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه برای برخورد با متخلفان چند روش مختلف وجود دارد، ادامه داد: اداره اماکن، اداره اصناف و اتحادیه‌های مربوطه و بازرسین وزارت بهداشت موظف به نظارت و برخورد با متخلفان هستند. در بیش از 30 دانشگاه علوم پزشکی کشور نیز عرضه غذا به صورت کامل ساماندهی می‌شود و هیچ تخلفی صورت نمی‌گیرد. معضل بزرگ ما کلان شهرها هستند.

صادق نیت از رسانه نیز گله کرد و افزود: با وجود تذکرات لازم چندی پیش در صفحه اول یکی از روزنامه‌ها تصویری از قلیان مشاهده شد از طرفی علی‌رغم تلاش‌های رسانه ملی در پخش فیلم‌ها برای نمایش ندادن مصرف دخانیات نظارت و توجه جدی وجود ندارد.

رییس مرکز دفتر سلامت و محیط کار وزارت بهداشت از ایجاد کمیته‌های مشترک با آموزش با پرورش خبر داد و گفت: طی تفاهم‌نامه‌ای با این وزارتخانه تمامی بوفه‌های مدارس تحت نظارت ما قرار گرفته است. نظارت بازرسان بهداشت محیط هم اثرگذاری در این حوزه را افزایش داده به طوری که در سال ده‌ها مورد بوفه مدارس مورد بازرسی قرار می‌گیرد.

صادق نیت ارائه مواد دخانی در اماکن عمومی را ممنوع دانست و عنوان کرد: دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش اولویت این طرح هستند.

وی در خصوص کنترل بهداشت آب‌های آشامیدنی نیز افزود: علاوه بر نظارت وزارت نیرو، وزارت بهداشت نیز در 450 آزمایشگاه همه روزه آب‌های آشامیدنی را نمونه‌برداری و از لحاظ وضعیت میکروبی، مواد ضدعفونی کننده و میزان کلر مورد آزمایش قرار می‌دهند همچنین معضلات کمبود آب و برداشت بیش از اندازه از سفر‌ه‌های زیرزمینی، همراهی مردم برای مصرف این مایه حیات را می‌طلبد.

وی یادآور شد: تقویت نظام بازرسی بهداشتی به کمک شبکه بهداشت به نحوه نظارت بر اماکن عمومی و عرضه کنندگان مواد غذایی کمک کرده و امیدواریم طرح خوداظهاری این مراکز به زودی ساماندهی شود البته هنوز مراکز بدون مجوز در سطح کشور وجود دارد و مردم نیز می‌توانند در این حوزه موثر باشند.

صادق نیت در خصوص تنباکوهای معطر اظهار داشت: یکی از اقدامات نمونه‌برداری از تنباکوهای سطح کشور است که متأسفانه طبق این بررسی‌ها شاهد آلودگی‌های متعدد این تنباکوها به مواد روانگردان و سرطان زا بودیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار