محصولات بی‌کیفیت چینی چالش بزرگ فن‌آوران کشور/ 800 میلیارد تومان در اختیار فن‌آوران قرار می‌گیرد

معاون تحقیقات وزارت بهداشت گفت: ورود محصولات بی‌کیفیت چینی و قاچاق مهم‌ترین چالش فن‌آوران در کشور است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رضا ملک‌زاده معاون تحقیقات و فن آوری وزارت بهداشت در مراسم افتتاحیه فن بازار سلامت گفت: این نخستین فن بازاری است که فن‌آوران و تولیدکنندگان حضور دارند و محصولات خود را عرضه می‌کنند که همه مشتریان برای بازدید دعوت شدند تا با فن‌آورها و محصولات آنها به خصوص محصولات بخش سلامت آشنا شوند.

محصولات بی‌کیفیت چینی چالش بزرگ فن‌آوران کشور/ 800 میلیارد تومان در اختیار فن‌آوران قرار می‌گیرد

وی با اشاره به اینکه اقتصاد دانش بنیان فرهنگ‌سازی می‌خواهد، گفت: ما تلاش زیادی می‌کنیم تا بتوانیم مجموعه صنعت را به خصوص در بخش سلامت آماده کنیم تا به این باور برسند که بسیاری از تولیدات ایرانی از کیفیت بالایی برخوردار هستند.

معاون تحقیقات وزارت بهداشت با بیان اینکه فن‌آوران چالش‌های زیادی برای تولید و عرضه محصول خود دارند افزود: فن‌آوران ما در بخش دارو و تجهیزات پزشکی پیشرفت‌های زیادی داشتند و چالش‌های زیادی به دلیل ورود محصولات بی‌کیفیت چینی به بازار داریم اما امیدواریم با این قبیل فن بازارها مشتریان و فن‌آوران بیشتر با هم تعامل داشته و مشکلات از میان برداشته شوند.


وی ادامه داد:‌ دولت تلاش‌های زیادی برای کمک به فن آوران انجام می‌دهد.صندوق نوآوری و شکوفایی اعتباری نزدیک به 800 میلیارد تومان در اختیار فن‌آوران قرار می‌دهد. واقعیت این است که سیستم دولت هنوز کاملا به این شکل درنیامده که حمایت لازم را از آنها انجام دهد تا آنها بتوانند محصولات خود را با سرعت به نتیجه رسانده و وارد بازار کنند.

ملک‌زاده خطاب به فن‌آوران گفت: فن‌آوران در روند عرضه محصول خود به بازار به دلیل موانع زیادی که پیش رو دارند به خصوص زمانی که برای دریافت مجوز سراغ دولت می‌آیند از ادامه کار ناامید نشده و تلاش خود را انجام دهند.

وی ادامه داد: در بخش دارو و تجهیزات بازار عظیمی داریم محققان باید این فرصت‌ها را مطالعه و نیازهای بازار کشور را در انتخاب پروژه تحقیق و محصول تولیدی مد نظر قرار دهند.

معاون تحقیقات وزارت بهداشت با اشاره به واردات قاچاق در کشور گفت: همه واردات دست دولت نیست قوای سه گانه کشور باید دست در دست هم داده تا از ورود قاچاق جلوگیری کنند بعضی از محصولات ایرانی کیفیت بسیار بالاتری نسبت به نمونه‌های وارداتی دارند اما به دلیل قاچاق فن‌آوران با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند.

گران تمام شدن محصولات مشکل فناوران کشور
در ادامه کبریایی‌زاده رئیس سندیکای داروسازی کشور با بیان مشکل اصلی فن‌آوران برای تولید محصولات نوآورانه گفت: گران تمام شدن محصولات ناشی از ساختارهای سرمایه‌گذاری در کشور یکی از مشکلات اصلی در این حوزه است. در ایران قیمت پول بسیار بالا بوده و همین موضوع در قیمت تمام شده محصول تأثیر زیادی می‌گذارد.

وی مشكل ديگر فناوران كشور را واردات دانست و گفت: وقتي محصولي در كشور توليد مي شود، نبايد انتظار داشته باشيم توليدكننده ما از روز اول با توليدكننده هاي اروپايي رقابت كند بلكه بايد اين تحمل و باور را در جامعه و سياست گذاران ايجاد كنيم تا به كمك آن توليد كنندگان به تناسب بتوانند رشد كنند. 

محصولات بی‌کیفیت چینی چالش بزرگ فن‌آوران کشور/ 800 میلیارد تومان در اختیار فن‌آوران قرار می‌گیرد

کبریایی زاده اظهار داشت: در بازديد از نمايشگاه ديدم كه محققان از ايتداي راه تحقيقاتي خود به بازار محصول توجه داشتند.  دانشجويان و محققاني كه در حوزه فن آوري كار مي كنند در زمان ايده پردازي به بازار محصول خود توجه كنند،  با اين نگاه آينده روشني در توليد ثروت  و رشد اقتصاد  پیش روی کشورمان بوده و بزرگترين توليدكنندگان ثروت محققان فن آور  می شوند.

رييس سنديكاي داروسازي كشوربه عنوان  فردي داراي تجربه در حوزه صنعت اظهار داشت: بسياري از كشورهايي كه امروز محصولات خود را در دنيا صادر مي كنند، ١٠ سال قبل ضعيف تر از توليدكنندگان ما بودند اما  دولت هاي اين توليد كننده ها بازار ملي شان را در اختيار آن ها قرار دادند و بازار ملي شان ابزاري براي رشد و توسعه آن ها شده و توانسته اند اكنون محصولات خود را به ساير كشورها صادر كنند.

معاونت علمی  50  و وزارت بهداشت 25 درصد محصولات فناوران را خریداری می کنند
 
در ادامه بابک نگاهداری رییس دبیرخانه دائمی  فن بازار سلامت با اشاره به حضور 190 شرکت دانش بنیان  در جمع خبرنگاران گفت: 33 دانشگاه علوم پزشکی و 22 سازمان کارفرمایی مانند تامین اجتماعی, انتقال خون, هلال احمر و غذا دارو که در عرصه محصولات سلامت خرید  و بازار دارند شناسایی کرده و موافقت نامه هایی بین دبیرخانه و این سازمان ها جهت حضور موثر و ارائه نیازهای فناورانه به شرکت داخلی انجام گرفت.

وی ادامه داد:حاصل موافقت نامه ها و رایزنی های پنج ماهه ما با این سازمان ها و دانشگا ها امضای 75 تفاهم نامه خرید محصولات بود که پیش بینی می کنیم این میزان به 150 مورد برسد.

محصولات بی‌کیفیت چینی چالش بزرگ فن‌آوران کشور/ 800 میلیارد تومان در اختیار فن‌آوران قرار می‌گیرد
رییس دبیرخانه دائمی فن بازار سلامت هدف اصلی این فن بازار را تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی در عرصه سلامت در این فن بازار تحقق پیدا می کند زیرا ما خردیار محصول را به شرکت های فروشنده متصل می کنیم.

وی با اشاره به میزان حمایت های صورت گرفته از فن آوران در این  فن بازار سلامت گفت: معاونت علمی و فتاوری ریاست حمهوری 50 درصد و وزارت بهداشت 25 درصد از محصولات عرضه شده را خریداری می کند. 

نگاهداری با اشاره به شامانه فن بازار  بیان ملی سلامت عنوان کرد: اطلاعات محصولات شرکت های دانش بنیان و نیازهای فناورانه دستگاه های کارآفرینی در سامانه فن بازار ثبت شده است.

وی با بیان اینکه در بخش دانشجویی فن بازار حدود 500 دانشجوبا هم به رقابت می پردازند، گفت: این دانشجویان  در محورهای پتنت، ایده های فناورانه و پایان نامه فناوری محور و مسابقه حل مساله سلامت با رویکرد نوآورانه با هم رقابت می کنند.

رییس دبیرخانه دائمی فن بازار سلامت ادامه داد: دو پنل تخصصی نیز در فن بازار سلامت با موضوعات اقتصاد دانش بنیان، پایه اقتصاد مقاومتی و الزامات دانشگاه نسل سوم امروز و فردا برگزار می شوند.

گفتنی است؛ دومین همایش و اولین فن بازار ملی سلامت از امروز در سالن همایش حجاب آغاز به کار کرده و تا فردا ادامه دارد. ملک زاده معاون تحقیقات وزارت بهداشت، جعفریان رییشس دانشگاه علوم پزشکی تهران، کبریایی زاده رییس سندیکا داروسازی و یونسیان معاون معاونت تحقیقات و فناوری ، علیپور معاون درمان ، حاجی محمودی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تهران امروز از غرفه های این فن بازار سلامت بازدید کردند.

محصولات بی‌کیفیت چینی چالش بزرگ فن‌آوران کشور/ 800 میلیارد تومان در اختیار فن‌آوران قرار می‌گیرد

در این نمایشگاه علاوه بر محصولاتی  که در حال حاضر در کشور مورد استفاده قرار می گیرند، محصولات فناورانه ایی چون گوشی های محافظتی برای پیشگیری از صدمات شنوایی در مواجه با آلودگی صدای شغلی که تنها یک نمونه خارجی در دنیا دارد، داروهای گیاهی، محصولات خوراکی بدون قند، شبیه ساز جراحی مغز برای فروش و معرفی بیشتر به بازار عرضه می شود.

محصولات بی‌کیفیت چینی چالش بزرگ فن‌آوران کشور/ 800 میلیارد تومان در اختیار فن‌آوران قرار می‌گیرد

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار