
باشگاه خبرنگاران جوان؛ نرگس امامجمعه - وزارت آموزش و پرورش به منظور ارتقای کیفیت آموزشی و بهبود وضعیت معیشتی معلمان، طرح رتبهبندی معلمان را به عنوان یکی از اقدامات کلیدی خود طراحی کرده است. این طرح با هدف ایجاد نظامی شفاف و عادلانه برای ارزیابی عملکرد معلمان و تشویق آنان به بهبود مهارتها و دانش خود در حال پیادهسازی است. با توجه به نقش حیاتی معلمان در شکلگیری آینده تحصیلی و اجتماعی دانشآموزان، این برنامه میتواند تأثیرات مثبت و قابل توجهی بر کیفیت آموزش در کشور داشته باشد. بررسی ابعاد مختلف این طرح و چالشهای پیشرو از اهمیت ویژهای برخوردار است.
طرح رتبهبندی معلمان از سال ۱۳۹۰ بهطور رسمی آغاز شد و در پی تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت گرفت. فصل هفتم این سند به ارتقای منزلت اجتماعی و جایگاه حرفهای معلمان پرداخته و یکی از راهکارهای ارائهشده در آن، ایجاد نظامی برای سنجش صلاحیتهای عمومی، تخصصی و حرفهای معلمان است. این نظام شامل تعیین معیارها و ملاکهایی برای ارزیابی و ارتقای مرتبه علمی و تربیتی معلمان است. هدف اصلی این طرح، تقویت انگیزه معلمان برای ارتقای شغلی بر اساس معیارهای اسلامی و افزایش جایگاه معلمی در جامعه است.
با این حال، اجرایی شدن این مصوبه به دلایلی تا سال ۱۴۰۰ به تأخیر افتاد. اکنون با تصویب دولت و همکاری مجلس شورای اسلامی، مراحل اجرایی این طرح آغاز شده است.
طبق طرح رتبهبندی معلمان، تنها معلمانی که استخدام وزارت آموزش و پرورش یا بازنشسته این وزارتخانه هستند، مشمول این طرح میشوند. با این وجود، برخی از آموزگاران بازنشسته سال ۱۴۰۰ همچنان منتظر اجرای این طرح و رسیدگی به وضعیت خود هستند. در همین راستا، خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان پیگیریهایی از سخنگوی وزارت آموزش و پرورش داشت؛ اما متأسفانه پاسخی دریافت نکرد.