
محمد رئیسزاده در سومین کنگره بین المللی مرکز تحقیقات سوانح و مصدومین همزمان با برپایی پویش (نه به تصادفات) که با حضور وزیر بهداشت و روسای اورژانس، کمیسیون بهداشت و مسئولین راهنمایی و رانندگی برگزار شد، با تأکید بر ضرروت اصلاح نظام صدور گواهینامه رانندگی و ارتقای آموزشهای پزشکی برای مقابله با حوادث عنوان کرد: صرفاً معاینات عمومی برای صدور گواهینامه کافی نیست.
وی ادامه داد: براین اساس باید شرایط جسمی و روانی هر فرد بهصورت دقیق بررسی شود. بهعنوان مثال، فردی که مشکلات مغزی، قند خون یا اختلالات منتال دارد، نباید مانند سایرین گواهینامه دریافت کند. همچنین، محدودیتهای رانندگی بر اساس شرایط فردی تعیین شود، مثلاً برخی افراد تنها مجاز به رانندگی چند ساعت در روز باشند.
رئیس زاده به ضرورت مداخله فعال در مدیریت نیروی انسانی نیز اشاره کرد و گفت: رویکرد صرفاً هشدار دهنده و منفعل در مدیریت نیروی انسانی کافی نیست، بلکه باید اقدامات فعال و پیشگیرانه در این حوزه صورت پذیرد.
وی با تاکید بر ضرورت آموزشهای تخصصی برای کادر درمان در برخورد با حوادث و همچنین با اشاره به آمار بالای تلفات ناشی از تصادفات، غرقشدگی، خفگی، مسمومیت، سوختگی، سقوط از ارتفاع و حوادث کاری (حدود ۳۵ هزار مورد در سال)، بر اهمیت توانمندسازی کادر درمان در این زمینه تأکید کرد.
رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور در ادامه پیشنهاد کرد که همه فارغالتحصیلان رشتههای پزشکی، از جمله پزشکان عمومی، پرستاران و جراحان، ملزم به گذراندن دورههای آموزشی مانند "ATS" شوند تا مهارتهای لازم برای برخورد با سوانح و حوادث را کسب کنند. این امر میتواند به ارتقای کیفیت خدمات درمانی و کاهش تلفات ناشی از حوادث کمک کند.
رئیسزاده بر ایجاد یک نظام پزشکی و رانندگی کارآمدتر و تخصصیتر تأکید کرد تا بتواند با توجه به شرایط کشور، نقش موثرتری در کاهش آسیبها و تلفات ایفا کند.
منبع: فارس