فناوری‌های حیرت‌انگیزی که تا ۲۰۳۰ وارد زندگی ما خواهند شد

با تداوم نوآوری دیجیتال و توسعه سریع ابزار‌های فنی و ورود فناوری به تمام جنبه‌های زندگی روزمره، بسیاری از فناوری‌های نوظهور که امروزه در مورد آن‌ها می‌شنویم می‌توانند تا سال ۲۰۳۰ به نقطه عطفی برسند.

ظهور فناوری از بسیاری جهات نحوه زندگی انسان را تغییر داده است. فناوری به قدری سریع در حال پیشرفت است که تا سال ۲۰۳۰ چیز‌های دیوانه کننده و حیرت انگیزی در مورد فناوری در افق وجود دارد، به گونه‌ای که در آن زمان جهان به دلیل پیشرفت‌های متعدد فناوری به طرز چشمگیری متفاوت به نظر خواهد رسید.

اینترنت پرسرعت

تا سال ۲۰۳۰، اینترنت پرسرعت که برای نیاز‌های هوش مصنوعی ضروری است، از طریق شبکه‌های بی‌سیم کم مصرف، شبکه‌های سلولی 6G، وای‌فای ۶ و ۷، ماهواره‌های مدار پایین زمین و ... ارائه خواهد شد.

ماشین‌های خودران

حضور وسایل نقلیه الکتریکی خودران در خیابان‌ها تا سال ۲۰۳۰ متعارف خواهند بود و این امکان توسط هوش مصنوعی پیشرفته برای وسایل نقلیه هوشمندتر، اینترنت سریعتر، فناوری حسگر برتر، افزایش سرمایه گذاری در فناوری سبز و دستورالعمل‌های نظارتی بالغ تسهیل می‌شود.

رونق بیوتکنولوژی

دستاورد‌های هوش مصنوعی به پیشرفت‌هایی در زیست‌شناسی تبدیل می‌شود و به سازمان‌ها این امکان را می‌دهد تا به تقاضا‌ها در مراقبت‌های بهداشتی، غذا و کشاورزی، محصولات مصرفی، پایداری، تولید انرژی و مواد زیست‌شناسی و ژن درمانی پاسخ دهند.

کاهش اثرات تغییرات آب و هوا

بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد، ۴۵ درصد از سازمان‌ها انتظار دارند در پنج سال آینده فناوری را برای کاهش تغییرات آب و هوایی از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر، محصولات مقاوم در برابر خشکسالی، سیستم‌های هشدار اولیه، سوخت‌های پایدار، وسایل نقلیه الکتریکی، فناوری کربن زدایی و دیوار‌های دریایی دریافت کنند.

محاسبات کوانتومی

انتظار می‌رود فناوری کوانتومی بسیار کارآمدتر از رایانه‌های کلاسیک باشد و بتواند راه‌حل‌ها و مشکلاتی را حل کند که منجر به پیشرفت‌های عمده در هوافضا، خودروسازی، مواد شیمیایی، مالی، داروسازی و ... می‌شود.

تکامل محاسبات ابری

محاسبات پیشرفته برای امکان پردازش داده‌ها با تأخیر بسیار پایین و افزایش حریم خصوصی داده‌ها و کاهش هزینه‌های انتقال داده استفاده می‌شود که مراکز داده و خدمات ابری در مقیاس بزرگ را بیش از هر زمان دیگری فعال می‌کند.

فناوری واقعیت فراگیر

سرمایه گذاران ریسک پذیر هر ساله میلیارد‌ها دلار را به استارت آپ‌های واقعیت افزوده (AR)، واقعیت مجازی (VR) و واقعیت ترکیبی (MR) اختصاص می‌دهند و تعداد زیادی پتنت برای این فناوری‌ها دارند. تمایل به ترکیب این فناوری‌ها احتمالاً منجر به پیشرفت‌های چشمگیری در این زمینه می‌شود.

مواد غذایی آزمایشگاهی

پیشرفت در بیوتکنولوژی و تمایل به کاهش تغییرات آب و هوایی ممکن است منجر به پیشرفت‌های بزرگی در تولید مواد غذایی آزمایشگاهی شود.

باتری‌های بهتر

اکنون از هوش مصنوعی برای تقویت و توسعه باتری‌ها و سریع‌تر کردن این فرآیند استفاده می‌شود، بنابراین باتری‌های خودرو‌های الکتریکی کارآمدتری تا سال ۲۰۳۰ خواهیم داشت.

بهبود پیش بینی بلایا

با تغییر آب و هوا، نیاز به پیش‌بینی بلایا بسیار مهم خواهد بود. در سال ۲۰۲۳، دانشمندان دانشگاه تگزاس ابزار هوش مصنوعی ایجاد کردند که می‌تواند زلزله‌ها را با دقت ۷۰ درصد از یک هفته قبل پیش‌بینی کند و انتظار می‌رود این فناوری در دهه آینده به بلوغ برسد. 

طب پیشگیری

با پیشرفت‌های قابل توجه در هوش مصنوعی، پزشکان ممکن است این اختیار را پیدا کنند که مشکلات سلامتی بیمار را زودتر پیش بینی کنند، اقدامات پیشگیرانه رایج‌تر خواهد بود و احتمالاً دولت‌ها و ارائه دهندگان بیمه سلامت تشویق به استفاده از آن ترغیب خواهند کرد تا از درمان‌های پرهزینه در آینده اجتناب شود.

ترجمه بلادرنگ زبان

ما در حال حاضر فناوری هوش مصنوعی داریم که می‌توانید با تلفن خود عکس بگیرید و متن را ترجمه کنید، اما ترجمه به زبان واقعی چیز‌هایی که به آن خیره می‌شوید یا می‌شنوید یک گام به جلو خواهد بود و این نه تنها برای گردشگران مفید خواهد بود، بلکه برای تعاملات تجاری در کشور‌های مختلف نیز سودمند است.

ریزتراشه‌های انسانی

یکی از چیز‌هایی که در آینده ممکن است اتفاق بیفتد این است که به جای داشتن دستگاه‌های پوشیدنی و یا دستگاه‌های جداگانه‌ای که حرکات و سلامت ما را ردیابی می‌کند، دور از ذهن نیست که فکر کنیم ممکن است تراشه‌هایی برای انجام این کار در بدن افراد قرار داده شود.

اکنون کار‌های زیادی با دستگاه‌های خارجی در حال انجام است و این چیز جدیدی نیست، ایلان ماسک روی فناوری پیوند عصبی خودش کار می‌کند و آینده‌پژوهان دیگر نیز در مورد پتانسیل تراشه‌های انسانی صحبت کرده‌اند.

منبع: ارم نیوز

برچسب ها: فناوری ، سال 2030 ، تکنولوژی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ادموند
۰۹:۵۲ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ایران امروز به اندازه کافی توانمند است ،اعتماد به نفس داشته باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۳ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ایران یکی از کشورهایی که روی بیشتر اینها از سالها قبل داره کار میکنه
زمانی که وقتش برسه جهان شاهد تحول ایران در این زمینه ها خواهد بود
شاید الان بعضی از هموطنان باورشون نشه
ولی این بدونید که جوانان ما شگفتی می آفرینن و سالهاست دارن روی این موضوعات به صورت دانش بنیان به سختی کار میکنن

هر چیزی رو نباید جار زد مخصوصا علوم و دانشهایی که نو ظهور هستن ..هر چیزی در وقت خودش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
بشین تا وقتش برسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۴ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کی به ایران میاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۲ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
وارد زندگی ما نهایتا تا اون سال دلار 600 هزار تومنی و پراید یک میلیاردی میشه نه ریز تراشه انسانی...!
Iran (Islamic Republic of)
قاسم قلی پور
۰۷:۳۵ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
وقتی دلار بشه 600هزار تومن قاعدتا پراید هم باید بشه 4میلیارد نه 1میلیارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۴ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
اینا که برا ایران نیستن