رسانه‌های آلمانی از درخواست پناهندگی 3 دیپلمات ترک از دولت آلمان خبر دادند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از دویچه وله، دستکم 3 دیپلمات ترکیه‌ای در پی وقوع کودتای نافرجام اخیر در این کشور از آلمان درخواست پناهندگی کرده‌اند. رسانه‌های آلمان روز گذشته (جمعه) با اعلام این خبر مدعی شدند یکی از این 3 نفر، وابسته نظامی سفارت ترکیه در برلین است. 

به گفته این رسانه‌ها، درخواست پناهندگی این سه دیپلمات ترک از دولت آلمان پس از آن صورت گرفت که دولت ترکیه در پی وقوع کودتای نظامی 15 ژوئیه (25 تیر 95) گذرنامه صدها نفر از دیپلمات‌های خود در خارج از کشور را نامعتبر اعلام کرد.

پس از کودتای نافرجام اخیر در ترکیه، بسیاری از نیروهای پلیس، افسران ارتش، اساتید دانشگاه، قضات دادگاه‌ها و صاحبان مشاغل دیگر نیز یا به دست نیروهای امنیتی دستگیر و یا از محل کار خود اخراج شدند. 

به نوشته رسانه‌های آلمانی، به دنبال وقوع این کودتا، دولت ترکیه گذرنامه 8 نفر از دیپلمات‌های خود در آلمان را به اتهام ارتباط با "فتح‌الله گولن" که در ترکیه از او به عنوان مغز متفکر کودتا یاد می‌شود، نامعتبر اعلام کرد. به گفته منابع آگاه در وزارت کشور آلمان، از میان این 8 دیپلمات، دستکم سه نفر تاکنون از دولت آلمان درخواست پناهندگی کرده‌اند که یکی از آنها که بلافاصله پس از کودتا ناپدید شد، «ایهان داغلی،» وابسته نظامی سابق سفارت ترکیه در برلین، است.  

به گفته منابع آگاه، دفتر فدرال مهاجرت و پناهندگان آلمان هنوز درباره پذیرش درخواست پناهندگی این 3 دیپلمات تصمیم‌گیری نکرده است. به گفته این منابع، دولت ترکیه نیز تا این لحظه شکایتی علیه آنها مطرح نکرده و خواستار استرداد آنها نشده است.

خبر درخواست پناهندگی این 3 دیپلمات ترک از دولت آلمان در حالی منتشر می‌شود که آنکارا و برلین بواسطه وقایع پس از کودتا در ترکیه، روزهای خوبی را در روابط خود سپری نمی‌کنند. 



انتهای پیام / 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار