وزیر آموزش و پرورش گفت: سند تحول بنیادین فضای مناسبی برای رشد نظام تعلیم و تربیت فراهم می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش امروز در مراسم گرامیداشت هفته امر به معروف و نهی از منکر که در دبیرستان علامه حلی منطقه 14 تهران برگزار شد، با اشاره به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر اظهار داشت: با توجه به مأموریت آموزش و پرورش در خصوص امر به معروف و نهی از منکر، دو نکته قابل بیان است.

وی ادامه داد: بحث تربیت در سند تحول که یک سند بالادستی در آموزش و پرورش است، مطرح بوده و معتقد به رشد نظام آموزشی کشور هستیم.

فانی افزود: برای تحقق این موضوع به سندی از سال 82 تا 91 طرح‌ریزی شد. 

وزیر آموزش و پرورش هدف از نظام تعلیم و تربیت را رسیدن به مراتبی از حیات طیبه برشمرد و گفت:‌ حیات طیبه دارای مراتبی است و نمی‌توان روزی ادعا کرد که به غایت آن رسیده‌ایم.

وی با اشاره به ساحت‌های شش‌گانه نظام تعلیم و تربیت تصریح کرد: یکی از این ساحت‌ها تربیت اخلاقی و اعتقادی است که دانش‌‌آموزان باید در مدارس در این خصوص آموزش‌های صحیح را ببیند. 

فانی انقلاب اسلامی را یک انقلاب فرهنگی برشمرد و گفت: تربیت اجتماعی و سیاسی یکی دیگر از ساحت‌های تعلیم و تربیت است که دانش‌آموزان باید چگونه زندگی کردن در جامعه را یاد گیرند. 

وی ساحت دیگر را تربیت علمی و فناورانه برشمرد و افزود: دانش‌آموزان باید در این ساحت با آخرین فناوری‌های روز آشنا شوند. 

وزیر آموزش و پرورش تربیت زیباشناختی را یکی دیگر از ساحت‌های مهم تعلیم و تربیت برشمرد و یادآور شد: تربیت بدنی و تندرستی و تربیت اقتصادی و حرفه‌ای از ساحت‌های دیگر نظام تعلیم و تربیت کشور است.

وی با تأکید بر اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از شاخه‌های تولید ثروت در کشور است، گفت: باید به جای صادر کردن نفت، فناوری صادر کرده و نسبت به تربیت نیروی انسانی ماهر اقدام کنیم.

فانی با اشاره به ساحت تربیت اجتماعی و سیاسی عنوان کرد: امر به معروف و نهی از منکر در این ساحت جای می‌گیرد و باید نسبت به اطرافیان خود در جامعه حساس باشیم و به جای بی‌تفاوتی، مسئولیت‌پذیر باشیم.

وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: امر به معروف و نهی از منکرف زمینه‌های شکل‌گیری امت اسلامی است و لازمه تشکیل امت اسلامی، امر به معروف و نهی از منکر است.

وی متذکر شد: به برکت امر به معروف و نهی از منکر و تربیت اجتماعی، تعاملات اجتماعی رشد می‌کند. 

فانی، رشد فردگرایی را از مشکلات جامعه امروز برشمرد و تصریح کرد:‌ مسائل ارتباطی مانند اینترنت سبب فردگرایی افراد به جای جمع‌گرایی شده است و امر به معروف و نهی از منکر می‌تواند در تربیت اجتماعی و توسعه جمع‌گرایی کمک کند. 

وی اضافه کرد:‌ در فرآیند تعلیم و تربیت دنیا به این جمع‌بندی رسیده است که دانش‌آموزان از هم سن و سالان خود حرف‌شنوی بیشتری دارند و بحث همسالان یکی از بحث‌های مؤثر در تعلیم و تربیت است چرا که هر دانش‌آموز می‌تواند بر روی همسالان و هم‌محلان خود اثر داشته باشد.

فانی، ترویج فرهنگ اسلامی را از نتایج امر به معروف و نهی از منکر برشمرد و بیان داشت: پرهیز از دروغگویی، تهمت و غیبت از نتایج امر به معروف و نهی از منکر است.

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه حق تخریب شخصیت افراد و تهمت زدن به آنها را نداریم، گفت: مجموعه امور ذیل امر به معروف و نهی از منکر است و با تقویت مفاهیم اخلاقی در بین دانش‌آموزان هم‌سال نسبت به افزایش اعتماد اجتماعی گام برمی‌داریم.

وی عنوان کرد: اگر در جامعه اعتماد عمومی باشد و همه به هم اعتماد بگذارند افزایش اعتماد اجتماعی سبب افزایش سرمایه‌ها می‌شود و افزایش سرمایه اجتماعی عامل اصلی ایجاد انگیزه در افراد خواهد شد.

فانی، افزایش اعتماد اجتماعی را عامل ایجاد انگیزه برشمرد و گفت: این عامل می‌تواند موتور حرکت سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی باشد ضمن اینکه اگر مرتبط با فرهنگ و ارزش‌هایمان باشد می‌توانیم با روحیه کار جمعی مسئولیت‌پذیری را در تک تک افراد ایجاد کنیم و امر به معروف و نهی از منکر می‌تواند این موضوع را در جامعه ایجاد کرده که در نهایت منتهی به توسعه پایدار جامعه می‌شود. 

وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: ایران اسلامی به عنوان کشوری که امنیت در آن وجود دارد شناخته شده و یقیناً امر به معروف و نهی از منکر باعث دوام و قوام جامعه می‌شود.

وی خاطر نشان کرد‌: آموزش و پرورش به سهم خود در فعالیت‌هایی مانند کتاب‌های درسی، فوق برنامه و فعالیت انجمن‌ اولیا و مربیان نسبت به ترویج این واجب شرعی وظایف خود را انجام می‌دهد. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.