وزیر آموزش و پرورش گفت: المپیادهای ورزشی، دانش‌آموزی با رویکرد مدرسه محوری پایه گذاری شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در جلسه ستاد عالی تشکیلاتی با موضوع سومین دوره المپیاد ورزشی درون مدرسه‌ای که صبح امروز در دفتر وزارت آموزش و پرورش برگزار شد اظهار داشت:‌ این نشست که سومین سال برگزاری آن است با هدف ارتقا و رشد ورزش همگانی تشکیل شده است.

وی ادامه داد: کلیه برنامه‌ها و فعالیت‌های وزارت آموزش و پرورش در طول برنامه ششم و هفتم توسعه بر اساس سند تحقق تدوین شده است.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: یکی از بخش‌های مهم سند تحقق، بخش های تقویتی است در واقع بر اساس این سند 6 ساحت تقویتی برنامه‌ریزی شده است که طبق آن  به تربیت همه جانبه دانش‌‌آموزان توجه شده و صرفا تربیت تک ساحتی با نظام آموزش و پرورش جایی ندارد.

وی با اشاره به این ساحت‌ها عنوان کرد: دانش‌آموزان باید بر طبق اخلاق و اعتقادات دینی و مذهبی تربیت شوند.

فانی افزود: تربیت علمی و فناورانه دومین ساحتی است که دانش‌آموزان علاوه بر تربیت اخلاقی باید در طول تحصیل آموزش ببینند و از آخرین دست‌‌‌‌‌‌‌‌آوردهای علمی بهره‌مند شوند.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص تربیت زیبایی شناختی و هنری اظهار داشت: دانش‌آموزان علاوه بر دو مورد ذکر شده باید نسبت به آموزش هنر و تقویت روحیه‌ زیبایی شناختی فعال شوند.

وی در خصوص تربیت بعد اجتماعی و سیاسی دانش‌آموزان تأکید کرد:‌ با توجه به اینکه مدرسه نقش مهمی در شکل‌پذیری شخصیتی و تربیتی دانش‌آموزان دارد بنابراین باید آموزش و پرورش این بستر لازم را برای افزایش مهارت‌های اجتماعی و سیاسی دانش‌آموزان با جامعه فراهم کنند.

فانی درباره نقش آموزش و پرورش در تربیت حرفه‌ای و اقتصادی دانش‌آموزان عنوان کرد: هدف اصلی آموزش و پرورش کمک به رشد و ارتقا جامعه است از این رو این نهاد می‌کوشد تا از طریق این نیروی انسانی به این مهم دست‌ یابد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به رسالت دیگر این وزارت اذعان داشت: یکی دیگر از برنامه‌های مهم این وزارت تربیت بدنی و جسمانی این قشر عظیم دانش‌آموزی است، بنابراین برنامه‌های این نظام آموزشی باید طوری ساماندهی شود که بخش جسمانی بدنی دانش‌آموزان تقویت شده و صرفا بعد آموزشی در آن رشد پیدا نکند.

وی با اشاره به افزایش ساعات درس تربیت بدنی در مدارس گفت: اختصاص زمان بیشتر برای این واحد درسی در نظام جدید آموزشی نشان دهنده اهمیت و اعتبار بعد زیستی و بدنی از سوی دولت یازدهم است.

فانی با اشاره به اینکه المپیادهای با رویکرد مدرسه محوری پایه‌گذاری شده است عنوان کرد: آن فعالیت‌هایی ارزشمند بوده که تمامی دانش‌آموزان را در برگیرد درحال حاضر 4هزار دانش‌آموز در این طرح مشارکت داشتند از این رو  مدرسه به عنوان کانون اصلی تربیت از یک سو و کانون‌های درون و برون مدرسه‌ای از سوی دیگر مجموعه‌ای را به منظور تقویت هر چه بیشتر ورزش همگانی تشکیل داده‌اند.

وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت:‌ اکنون 8هزار مدرسه در سطح کشور به کانون درون مدرسه‌ای با هدف غربالگری و شناخت استعداد‌های دانش‌آموزی تبدیل شده است بنابراین تبدیل مدرسه به یک نهاد تربیتی هم در راستای سند تحول و هم در رشد و توسعه ورزش همگانی صورت گرفته است.

وی اظهار داشت: به تعبیر رهبر معظم انقلاب ، آموزش وپرورش گسترده‌ترین دستگاه حاکمیتی بوده که حدود 40میلیون مخاطب را دربر می‌‌گیرد؛ همچنین وجود 105هزار مدرسه در هزار نقطه از سرزمین ایران اسلامی نشان از حضور گسترده این  نهاد در سطح کشور دارد، بدین ترتیب مشارکت تمامی نهاد‌ها و خانواده‌ها را در این امر مهم می‌طلبد.

وی با توجه به نقش این نهاد در شناسایی استعداد ها اذعان داشت: المپیادهای ورزشی درون  مدرسه‌ای مشارکت بالایی را برای ما به ارمغان آورده و همچنین برگزاری مراحل مختلف مسابقات دانش‌آموزی درسطح کشور نقش مؤثری در شناخت استعدادهای این سرمایه عظیم اسلامی داشته است.

فانی ادامه داد: ما هرچه بتوانیم این قبیل فعالیت‌ها را افزایش دهیم و می‌توانیم خود اتکایی، روحیه مسئولیت پذیری و مهارت (با دیگران زیستن) را در کنار فعالیت‌های تربیت بدنی تقویت کنیم.

وی یادآور شد: این نهاد آموزشی پذیرای مشارکت سایر بخش‌ها بوده و به این منظور سامانه  ثبت اطلاعات دانش‌آموزی « ثناد» برای استعدادیابی تدوین شده است.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.