به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در راستای تحقق اهداف سند تحول بنیادین و ارائه خدمات مشاورهای در کلیه سطوح تحصیلی و نیز برای افزایش سلامت جسمی و روحی دانش آموزان اقداماتی را طراحی و برای اجرای به استانها، مناطق و مدارس کشور اعلام شده که این موضوع دنباله رو ارتقا سلامت روانی جامعه در نظر گرفته شده است.
بررسی های اخیر نشان می دهد که سنین نوجوانی از دوره هایی است که نفوذ و تاثیر گذاری در افراد مستلزم استفاده از برخی راهبردهاست؛ از این رو برخورد مناسب نوجوانان نسبت به هم می توانند تاثیر به سزایی در عملکرد افراد داشته باشد که با بهره گیری از این رویکرد در مدارس زمینه توانمند سازی دانش آموزان برای کنترل رفتارهای پرخطر و ارتقا سلامت روانی را فراهم کرد.
حسن فرازنده خالدی مدیرکل سابق امور تربیتی و مشاوره آموزش و پرورش ، اظهار کرد: اداره کل امور تربیتی مشاوره در راستای تحقق اهداف سند تحول بنیادین و ارائه خدمات مشاورهای در کلیه سطوح تحصیلی و نیز برای افزایش سلامت جسمی و روحی دانش آموزان اقداماتی را طراحی و برای اجرای به استانها، مناطق و مدارس کشور اعلام کرده است.
مدیرکل سابق امور تربیتی و مشاوره آموزش و پرورش افزود: استقرار نظام راهنمایی و مشاوره به عنوان فرایندی مستمر و پایدار در جهت شناسایی توانمندیها، رغبتها، استعدادها، ارزشها، محدودیتها و ابعاد شخصیتی و اختلالات روانی اجتماعی دانش آموزان و همچنین بسترسازی جهت تامین و ارتقای سازگاری، سلامت روانی رفتاری، هدایت تحصیلی و شغلی و مداخلات درمانی از جمله این راهبردها است.
وی تصریح کرد: ساخت و هنجاریابی آزمونها برای شناسایی و غربالگری روانی رفتاری دانش آموزان در بافت مدرسه و ارائه طرحهای کارآمد در حوزه پیشگیری سطح اول و مداخلات بعدی و برنامهریزی برای ارائه خدمات مشورتی به تمامی کارکنان مدرسه اعم از معلمان، مدیران، معاونان و والدین برای ارتقای سلامت روانی رفتاری و تحصیلی دانش آموزان بخش دیگری از سیاستهای راهبردی است.
خالدی با بیان اینکه، تامین و بروز رسانی علمی نیروی انسانی متخصص برای بکارگیری در مدارس و مراکز مشاوره و خدمات روان شناختی بخشی از برنامههای افزایش سلامت جسمی و روحی دانش آموزان است، گفت: توسعه کمی و کیفی خدمات راهنمایی و مشاوره در مدرسه و مراکز راهنمایی، مشاوره و خدمات روان شناختی دانش آموزی و آسیب شناسی مشکلات روانی، رفتاری و تحصیلی آنها از اهداف اصلی ارتقا سلامت روان دانش آموزان است.
به گفته وی، رویکرد بومی و دینی در ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره و شناسایی و بکارگیری کلیه ظرفیتهای درون و برون بخشی برای تامین و ارتقای سلامت روانی رفتاری دانش آموزان و تدوین آنها نیز در مدارس انجام میشود.
همیاران مشاور در مدارس جاسوس نیستند
حمیدرضا کفاش معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: همیار مشاور باید در مدرسه مواردی را که دانش آموزان نمیتوانند به مشاور ابراز کنند به گوش مشاور برساند.
وی با بیان اینکه همیار مشاوران باید موضوعات مهم را به مرکز مشاوره مدرسه اطلاع دهند، ادامه داد: چون بسیاری از موارد که ممکن است خطرآفرین باشد توسط مشاور و متخصص مرتبط قابل حل است و باید به متخصص ارجاع داده شود و این جاسوسی نیست.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بیماریها و مسائل روحی عمیقتر و مهمتر از بیماریهای جسمی است، تصریح کرد: اگر همیار مشاور موارد مهم و نادر را با حفظ اصل رازداری به مشاور منتقل کند ، بزرگ ترین خدمت را به آموزش و پرورش کرده است.
کفاش با اشاره به تأثیرپذیری و تأثیرگذاری همسالان در سنین نوجوانی بر یکدیگر زیاد است، یادآور شد: در این سنین نوجوانان هم در موارد مثبت و هم در موارد منفی از یکدیگر تأثیرپذیری بالایی دارند. از این رو همیار مشاور باید سعی کند نکات خوب را به همکلاسیهایش گفته و در خوبیها با دیگران شریک شود.
ابوالقاسم عیسیمراد مدیرکل سابق امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در خصوص طرح همیار مشاور، اظهار داشت: در دوره نوجوانی وقتی فشار و مشکلات بر نوجوانان زیاد میشود اغلب برای دریافت کمک به سوی یکی از همسالان خود میروند و لذا چنانچه با آموزش و مهارتآموزی شرایطی را برای حمایت همسالان از هم فراهم آوریم، این فرایند طبیعی ممکن میشود.
وی با بیان اینکه بحث همیار مشاور برنامه خوبی است و ضرورت آن این است که دانشآموزان حس کنند میتوانند پیام خودشان را به مشاوران مدارس منتقل کنند، گفت: اهداف طرح همیار مشاور شامل کمک به رشد سازگاری فردی و اجتماعی دانشآموزان و ارتقای سطح سلامت روان، تقویت توانمندیهای فردی، اجتماعی و ارتباطی دانشآموزان مبتنی بر دانشهای پیشرفته روز، تقویت حفظ مسئولیتپذیری و ترویج فرهنگ مشارکتپذیری و مشارکتجویی در بین دانشآموزان برای حفظ و ارتقای سلامت روان خود و سایر دانشآموزان است.
حضور 64 هزار نفری همیاران مشاور در مدارس
مسعود شکوهی مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش بیان کرد:با توجه به تعدد دامنه آسیب های اجتماعی ، تشکیل همیار مشاور در مدارس در دستور کار قرار گرفت و بر این اساس پس از انتخاب دانش آموزان همیار ، شرح وظایف تعریف و پس از آموزش برای فعالیت های مشاوره ای ساماندهی می شوند.
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش با شاره به نقش تاثیرگذار گروه همسالان ، گفت: در دو سالی که طرح همیار مشاور در ۶ هزار مدرسه کشور در حال اجرا است بازخوردهای خوشایندی از اجرای آن داشتیم و بسیاری از مشکلات و آسیب های مدارس از طریق گروه همسال و همیار مشاور رفع شد.
وی ، با بیان اینکه ۶۴ هزار همیار مشاور در ۶ هزار مدرسه کشور فعالیت می کنند ، گفت: این طرح به دلیل کمبود نیروی انسانی در بحث مشاوره در مدارس اجرا شده است.
شکوهی ادامه داد: ۱۰۰ هزار نیروی پرورشی در کشور نیاز داریم و این در حالی است که این نیاز در بخش مشاوره ۳۰ هزار نفر است.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: مجموع نیروهای پرورشی و فرهنگی کشور ۷۰ هزار نفر هستند که ۴۸ هزار نفر مربی پرورشی و ۲۱ هزار نفر مربی رسمی و حق التدریسی هستند.
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش ، با بیان اینکه ۴۰ میلیون نفر از جمعیت کشور اعم از مربیان، اولیاء و دانش آموزان در ارتباط مستقیم با نظام آموزش و پرورش هستند، افزود: ضرورت دارد نظام آموزش و پرورش به عنوان مسئله اصلی نظام قلمداد شود و بسیاری از درآمدها به این بخش اختصاص پیدا کند.
طرح همیار مشاور دنباله رو ارتقا سلامت روانی جامعه
طرح همیاران مشاور با رویکرد ارتقا سطح سلامت روانی جامعه تدوین شده که در راستای این موضوع، زمینه مشارکت عملی و تقویت روحیه مشارکت جویی و افزایش روحیه مسئولیت پذیری در دانش آموزان فراهم می آید.
استفاده دانش آموزان به عنوان همیار مشاور نقش تاثیرگذاری در شناسایی مشکلات همسالان، تقویت همدلی، درک متقابل میان دانش آموزان و ترویج فرهنگ راهنمایی و مشاوره در میان دانش آموزان و جامعه دارد که سلامت روانی جامعه را افزایش می دهد.
انتهای پیام/
گزارش ازصهبا دقیانوس