معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: 2 بنای تاریخی پل بریم و قلعه رئیسی در این استان مرمت شد.

به  گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ مسعود شفیعی گفت: این دو اثر تاریخی با یک میلیارد و 500 میلیون ریال اعتبار مرمت شد.

وی اظهار کرد: پل بریم از بناهای به جا مانده از دوره ساسانی و قلعه رئیسی از بناهای یادگار دوره قاجاریه با هدف صیانت از میراث تاریخی گذشتگان مرمت شد.

وی بیان کرد: پل بریم که به صورت طاق های کمانی به هم پیوسته است در روزگار کهن محل عبور ،تجارت و مبادله فرهنگ مردمان دور و نزدیک منطقه بود.

این مکان دیدنی در حدود هشت کیلومتری شهر باشت، کنار روستای چم بلبل و حدود 90 کیلومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه وبویراحمد قرار دارد.

شفیعی تصریح کرد: این پل که یکی از 10 پل تاریخی موجود در کهگیلویه و بویراحمد است در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و سالیانه میزبان هزاران گردشگر است.

وی همچنین از مرمت بنای تاریخی قلعه رئیسی خبر داد.

شفیعی گفت: این طرح نیز با 500 میلیون ریال هزینه اجرا شد.

شفیعی ابراز کرد: بنای تاریخی قلعه رئیسی یکی از بزرگترین قلعه های به جامانده دوره قاجاریه در استان کهگیلویه و بویراحمد است که در سال 1377 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

این بنا یک برج تدافعی و حکومتی بود و در دوره پهلوی بخش های دیگری به ساختمان آن اضافه شد.

اضلاع چهارگانه قلعه در اطراف حیاط مرکزی به صورت 2 طبقه بنا شده است که طبقه پایین محل اسکان خدمتکاران، انبار علوفه و غلات و اصطبل و طبقه بالا جایگاه حاکم نشین، خانواده اش و همچنین دیده بان و محافظان بوده است.

وی همچنین بیان کرد: طرح نجات بخشی محوطه های تاریخی روستای ده پایین در سواحل رودخانه خرسان در حال اجراست.

شفیعی گفت: این طرح با حضور هشت باستان شناس اعزامی از تهران، یک ناظر و هفت کارگر از 18 مرداد آغاز شده است و تا 18 شهریور ادامه دارد.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: این استان 285بنای تاریخی در فهرست آثار ملی دارد.

شفیعی افزود: کهگیلویه و بویراحمد61 آسیاب، 50 خانه تاریخی، 40قلعه،40 آب انبار،23 بقعه متبرکه،19 گورستان،17 استودان، 13 پل، 13بافت تاریخی، پنج حمام،پنج مسجد و سه کاروانسرا در فهرست آثار ملی دارد.

وی بیان کرد: نقوش برجسته تنگ سولک در بهمئی، آثار سنگی چین لوداب، شهر سنگی دلی یاسیر کهگیلویه ، قلعه کی نصیر بهادر بویراحمد، قلعه رئیسی کهگیلویه و دو گور دو پا در باشت از جمله بناهای تاریخی مهم ثبت ملی شده این استان است.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: 250 بنای تاریخی ثبت ملی شده این استان نیازمند مرمت اضطراری است.

شفیعی افزود: 300 میلیون تا یک میلیارد ریال اعتبار برای مرمت اولیه هر یک از این بناهای تاریخی نیاز است.

استان 700 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران قرار دارد.


انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.