فکر می‌کنید مراحل چاپ و بسته بندی در چاپخانه‌ها چگونه انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در یک روز کاری مسئولان وزارت ارشاد در آستانه روز ملی صنعت چاپ خبرنگاران حوزه کتاب را کنار هم جمع کردند تا از سالن‌های مختلف چاپخانه‌های «نگار رسام جاوید» و «پردازش تصویر رایان» بازدید کنند.

در چاپخانه‌ها چه می‌گذرد؟

در این بازدید محمدحسن فکری دبیر شانزدهمین جشنواره صنعت چاپ و جمعی از کارشناسان اداره کل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور داشتند.

خبرنگاران در این بازدید از بخش‌های مختلف چاپخانه‌های «پردازش تصویر رایان» و «نگار رسام جاوید» بازدید کردند.

در چاپخانه‌ها چه می‌گذرد؟

زمانی که خبرنگاران به محل بازدید رسیدند از چاپخانه‌ای دیدن کردند که در یک بخش آن اوراق صحافی و تجاری تولید می‌شد. از محصولات این بخش می‌توان به کاتالوگ و بروشور اشاره کرد.

در این سالن کاتالوگ‌ها و بروشورها در سایز پنجاه در هفتاد تولید می‌شد. البته در این بخش کتاب‌های حوزه دفاع مقدس نیز به چاپ می‌رسید.

در چاپخانه‌ها چه می‌گذرد؟ 

سالن دیگر، چاپ و بسته بندی بود. تولید انواع جعبه‌های دارویی، غذایی، آرایشی و بهداشتی در این بخش تولید می‌شد و تصویر به وسیله صفحه‌ای به نام زینک به مقوا انتقال می‌یافت، سپس ماشین دیگری به نام رولند 705 پنج رنگ را روی مقوا چاپ می‌کرد. در مراحل بعدی قالب می‌خورد و در نهایت به صورت پاکت در می‌آمد.

در چاپخانه‌ها چه می‌گذرد؟ 

هولوگرام، بخش دیگر کارخانه چاپ و بسته بندی بود. در این بخش، هولوگرام برای اصل یا جعلی بودن محصولات با افکت‌های امنیتی و به خواست مشتری تولید می‌شد. هولوگرام‌ها پس از طراحی، مراحل تولید را سپری می‌کردند. در این مرحله لایه‌ای از فلز بر روی فویل که هنوز به صورت هولوگرام در نیامده بود، قرار گرفت. سپس تصویر توسط دما و فشار از روی یک شیت بر روی فویل قرار گرفت. طراحی هولوگرام‌ها به وسیله نرم افزار خاصی انجام می‌شد که طراحی را بسیار پیچیده می‌کند و امکان بازتولید طرح برای خود طراح وجود ندارد. بدین وسیله امنیت طرح افزایش می‌یابد.

در چاپخانه‌ها چه می‌گذرد؟ 

در ادامه این بازدید خبرنگاران به بخش چاپ امنیتی رفتند. در این بخش از طراحی‌ها و مرکب‌های امنیتی استفاده می‌کردند. هدف استفاده از این افکت‌های امنیتی این بود که از جعل محصول پیشگیری کند. این نوع چاپ برای مواردی استفاده می‌شد که از نظر مالی یا اعتباری مهم بودند تا جاعل نتواند این دسته از اسناد را جعل کند. این نوع چاپ برای چاپ پاسپورت، اوراق بهادار یا لیبل‌های امنیتی به کار می‌رود. حتی در حوزه‌های دارویی که کد خاصی داشته باشد، نیز کاربرد دارد.

در چاپخانه‌ها چه می‌گذرد؟

گفتنی است؛ چاپخانه «پردازش تصویر رایان» از سال 1382 فعالیت خود را آغاز کرد و هم اکنون با حضور 300 نیرو و متخصص در حوزه چاپ امنیتی، چاپ هولوگرام و چاپ کتاب به فعالیت می‌پردازد.

همچنین چاپخانه «نگار رسام جاوید» نیز از سال 1384 کار خود را آغاز کرد و با 250 پرسنل در حوزه چاپ امنیتی، چاپ امنیتی و چاپ دیجیتال، چاپ هوشمند به فعالیت می‌پردازد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار