اسناد جدید افشا شده از نقش "مارگارت تاچر" در توافق تسلیحاتی انگلیس و عربستان سعودی پرده برداشتند.

افشای نقش کلیدی مارگارت تاچر در توافق تسلیحاتی به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی شبکه راشاتودی در مطلبی نوشت: ممیزی ملی انگلیس به‌تازگی اسنادی منتشر کرده است که نشان می‌دهد مارگارت تاچر، نخست‌وزیر اسبق انگلیس در دیداری محرمانه با حاکمان عربستان سعودی، زمینه یک توافق تسلیحاتی به ارزش 42 میلیارد پوند را فراهم کرده است. توافقی که بعدها به یکی از بحث‌برانگیزترین معاملات تاریخ تبدیل شد.

بر اساس یک سری یادداشت‌های محرمانه، مارگارت تاچر در تاریخ 14 آوریل 1985 (25 فروردین 1364) در سفری غیرمنتظره به عربستان سعودی، ملک فهد، حاکم وقت این کشور را متقاعد می‌کند تا به جای خرید تسلیحات از فرانسه، جنگنده‌های انگلیسی را خریداری کند و در سپتامبر همان سال این توافق تسلیحاتی به امضا رسید.

در این توافق که به "معامله الیمامه" مشهور است، عربستان 30 جت فوق مدرن هاوک و 72 جت جنگنده تورنادو را به ارزش 42 میلیارد پوند (55.3 میلیارد دلار) از انگلیس خریداری می‌کند.

در بخشی از این اسناد آمده است: تاچر به دعوت بندر بن سلطان بن عبدالعزیز، شاهزاده سعودی به ریاض سفر کرده و مایکل هستلین، وزیر دفاع وقت انگلیس وی را در این سفر همراهی کرده است.

در بخشی از نامه مشاور هستلین به چارلز پاول، مشاور تاچر آمده است: " بعید به نظر می‌رسد بندر بن سلطان این نشست را بدون آنکه نتیجه‌ای داشته باشد، ترتیب داده باشد، مگر آنکه او به دنبال شرمسار کردن نخست‌وزیر و ملک فهد باشد.

هرچند دولت تاچر تلاش گسترده‌ای برای مجاب کردن مقامات سعودی جهت خرید تسلیحات انجام داد ولی مذاکرات مربوط به این قرارداد تا پیش از امضای آن از رسانه‌ها پنهان ماند.

در سال 2006، دولت تونی بلر دستور توقف تحقیقات درباره فساد مالی دولت‌های قبل را صادر کرد. چراکه ادامه این روند آسیب‌های جدی به روابط ریاض و لندن وارد می‌کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار