بر اساس اسناد فاش شده از سوی وزارت خارجه انگلیس، اسرائیل در جریان جنگ فالکلند اقدام به فروش سلاح به آرژانتین کرده است.

افشاگری وزارت خارجه انگلیس/ اسرائیل تأمین‌کننده سلاح برای آرژانتین در جنگ فالکلندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی تلگراف در مطلبی نوشت: وزارت امور خارجه انگلیس به‌تازگی اسنادی محرمانه را منتشر کرده است که نشان می‌دهد اسرائیل در بحبوحه جنگ فالکلند (1982) تسلیحات موردنیاز آرژانتین را تأمین کرده است.

جنگ فالکلند جنگی بود که در سال 1982 (1361) در زمان نخست‌وزیری مارگارت تاچر در انگلیس بین این کشور و آرژانتین بر سر مالکیت جزایر فالکلند درگرفت که در نهایت با شکست آرژانتین به پایان رسید. در همان زمان، دیپلمات‌های انگلیسی به شواهدی از فروش تسلیحات اسرائیل به آرژانتین دست یافتند. تسلیحاتی که آرژانتین در جنگ با انگلیس برای آزادسازی جزایر فالکلند بکار گرفت.

در بخشی از این مطلب آمده است: اسرائیل بزرگ‌ترین تأمین‌کننده تسلیحات آرژانتین در دهه 80 بود. جت‌های "اسکای هاوک" (Skyhawk) که بعدها در جنگ فالکلند و برای بمباران 4 ناو جنگی انگلیس مورداستفاده قرار گرفت، از تولیدات نظامی اسرائیل محسوب می‌شد. این اسناد همچنین نشان می‌دهد اسرائیل بزرگ‌ترین تأمین‌کننده هواپیماهای جاسوسی برای آرژانتین بوده است.

در سال 2011 کتاب "عملیات اسرائیل" (Operation Israel) به قلم "هرنان دوبری" در آرژانتین منتشر شد که شواهدی درباره نحوه انتقال تسلیحات اسرائیلی از پرو به آرژانتین ارائه می‌داد. اسناد منتشرشده وزارت امور خارجه انگلیس با اشاره به شواهد این‌چنینی، از ادامه فروش تسلیحات اسرائیل به آرژانتین پس از اتمام جنگ فالکلند خبر داده است. این در حالی است که دو سال پس از پایان جنگ فالکلند، اسرائیل فروش سلاح به آرژانتین را متوقف می‌کند و حتی منکر فروش سلاح به این کشور می‌شود.

جزایر فالکلند شامل دو جزیره بزرگ فالکلند شرقی و فالکلند غربی و 776 جزیره کوچک است که درمجموع بیش از 12 هزار کیلومتر مربع مساحت دارد. این جزایر در 483 کیلومتری شرق آرژانتین و 13 هزار کیلومتری خاک انگلیس قرار دارد و هم‌اکنون از مستعمرات انگلیس محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار