اردبیل؛

شهرستان مشگین شهر با تمدنی شش هزار ساله

حاجی زاده مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: تمدن شهرستان مشگین شهر به شش هزار سال قبل از میلاد برمی گردد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ خياو يا مشگين شهر يكی از شهرهای معروف استان اردبيل است كه در 295 كيلومتری تبريز از راه اردبيل و در 168 كيلومتری تبريز از راه اهر واقع شده است. خياو (خي يو)يا مشگين شهر امروزی، از طرف شمال به شهرستان مغان ، از جنوب به رشته جبال سبلان، از شرق به شهرستان اردبيل و كشور شوروی سابق و از باختر به شهرستان اهر محدود می شود.


رودخانه‌های بزرگ خياو، انار ، مشگين چای و دهها رودخانه كوچك در آن جاری است. كوهستان سبلان در جنوب آن واقع شده و علاوه بر سه قله معروف آن (هرم داغ – جنوار داغ – قله بزرگ)كوههای ديگری به نام گوی داغ، قاشقا داغ، كچی قيران (بزكش)در اين شهرستان واقع است.

مشگین شهر مهد تمدن علم و ادب است که چهره‌های ماندگار این شهرستان همچون آیت الله علی مشگینی از روحانیون مبارز خط امام (ره) و وارد به امور عالم اسلامی و یکی از چهره‌های شناخته شده در ایران است. شیخ ابوالحسن مشگینی، شیخ محمود خیاوی، ملا امام وردی، پروفسور پرویز اربابی، پروفسور محبوب و...

صنایع دستی

در شهرستان مشگین شهر هنرهای دستی دارای قدمت و اصالت قابل توجهی بوده است. بیشتر صنایع دستی منطقه را بافته‌های داری تشکیل می‌دهند که از مهمترین این صنایع می‌توان به قالی بافی، گلیم بافی و جاجیم بافی اشاره نمود. علاوه بر این بافته‌ها، سفالگری نیز از صنایع دستی این شهرستان محسوب می‌شود.

آثار تاریخی

سنگ نبشته شاپور دوم ساسانی _ بقعه شیخ حیدر- قلعه قهقهه _ قلعه ارشق _ کهنه قلعه _ کاروانسراهای قانلی بلاغ، _ قلعه قشلاق زاخور _ دیو قالاسی _ قلعه بربر _ منطقه باستانی شهریری _ و... از جمله آثار تاریخی و مکانهای دیدنی شهرستان مشگین شهر هستند.

چشمه های معدنی Bottom of Form

شهرستان مشگین شهر به جهت واقع شدن در دامنه سبلان، از طبیعتی زیبا و آب و هوایی خنک وآب های معدنی فراوان برخوردار است.

این شهرستان دارای نه چشمه معدنی است که به فاصله تقریبی ۱۹ کیلومتری از مرکز شهرستان مشگین شهر قرار دارند. قوتورسویی – قینرجه – ایلاندو – شابیل – ملیک سویی-موئیل سویی –آق سو از چشمه ای معدنی این شهرستان هستند.

قینرچه داغ ترین آبگرم جهان

به فاصله 22 كيلومتر در سمت راست بستر رود قینرچه چای، آبگرم معدنی قینرچه واقع شده که به عنوان داغ ترین آبگرم معدنی کشور و حتی جهان شناسایی شده است.

آبگرم قینرچه با دمای 82 درجه سانتیگراد، در ارتفاع هزار و 990 متر از سطح دریا یکی از اعجازهای طبیعت شهرستان مشگین شهر است.

این آبگرم با آبدهی 9 لیتر در ثانیه در ردیف آبهای کلروره، هيپوتونيک گازدار و خيلی گرم بوده و علاوه بر اینکه در بین آبگرمهای استان اردبیل ویژگی های منحصر به فردی از آن خود کرده، در بین آبگرمهای شناخته شده کشور نیز در رتبه گرم ترین آبگرم قرار گرفته است.

قینرچه با وجود بی بو و بی رنگ بودن از دیرباز جزو آبهای معدنی با خواص درمانی شناخته شده است و برای درمان انواع امراض مورد استفاده قرار می گیرد.

شناسایی 20 امامزاده در مشگین شهر

فرماندار مشگین شهر گفت: مزار 20 امامزاده در این شهرستان شناسایی شده است.

امامی افزود: این شهرستان یکی از قطبهای گردشگری کشور است که با ساماندهی امامزاده ها می توان گردشگری مذهبی را نیز در آن توسعه داد.

زیرساخت‌های جذب گردشگران داخلی و خارجی در مشگین‌شهر فراهم شد

فرماندار شهرستان مشگین‌شهر گفت: هم‌اکنون زیرساخت‌های جذب گردشگران داخلی و خارجی با ایجاد پروژه‌های گردشگری در مشگین‌شهر فراهم شده است.

امامی افزود: هم‌اکنون زیرساخت‌های لازم برای جذب گردشگران داخلی و خارجی در شهرستان فراهم شده و روز به روز بر آمار گردشگران داخلی و خارجی مشگین‌شهر به‌دلیل جاذبه‌های گردشگری و دیدنی و جذاب افزوده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از اهداف اصلی مسئولان مشگین‌شهر شکوفایی ظرفیت‌های گردشگری این شهرستان با استفاده از توان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است، گفت: راه‌اندازی بزرگترین پل معلق خاورمیانه در این شهرستان یکی از اقدامات اساسی برای توسعه شهرستان مشگین‌شهر و جذب گردشگران داخلی و خارجی است که در این زمینه با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی حضور گردشگران در پل معلق مشگین‌شهر نیز بسیار چشمگیر است.

فرماندار شهرستان مشگین‌شهر بیان کرد: مشگین‌شهر ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالایی در بخش گردشگری از جمله پل معلق آبگرم‌های معدنی و پارک جنگلی دارد که مسئولان منطقه برای توسعه و شکوفایی این مناطق تلاش‌های همه‌جانبه‌ای داشته‌اند و امیدواریم در آینده بتوانیم با حمایت بخش خصوصی این ظرفیت‌ها را به طور اساسی شکوفا دهیم.

امامی تصریح کرد: جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی یکی از راهکارهای توسعه شهرستان مشگین‌شهر است که این امر علاوه بر پویایی اقتصاد افزایش آمار اشتغال در منطقه را نیز به دنبال داشته است و با برنامه‌های انجام شده انتظار می‌رود در آینده نیز شاهد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در منطقه باشیم.

وی گفت: روند سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در شهرستان مشگین‌شهر نسبت به سال‌های گذشته سیر صعودی به خود گرفته است و با وحدت و همدلی مسئولان و حمایت از سرمایه‌گذاران شهرستان مشگین‌شهر به یکی از قطب‌های گردشگری منطقه تبدیل شده است و امیدواریم با حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی روز به روز بر توسعه افزوده شود.

پل معلق مشگین‌شهر میزبان هزاران گردشگر داخلی و خارجی

این روزها طولانی‌ترین پل معلق خاورمیانه میزبان هزاران گردشگر داخلی و خارجی است.

پل معلق مشگین‌شهر به‌عنوان بزرگترین پل معلق خاورمیانه در ارتفاع 80متری رودخانه خیاوچایی و روی پارک جنگلی مشگین‌شهر که طبیعتی بکر و دیدنی دارد احداث شده و این پل با عرض 2 متر و طول 365 متر توسط کارشناسان داخلی و مهندسان منطقه اجرا شده و دانش ساخت آن نیز کاملاً بومی است.

وجود طولانی‌ترین پل معلق خاورمیانه در کنار جاذبه‌های دلکش و بکر شهرستان مشگین‌شهر دل هر گردشگری را به هیجان و شور و نشاط وامی‌دارد .

ضرورت ایجاد سرمایه‌گذاری‌های جدید در پل معلق مشگین‌شهر

استاندار اردبیل با اذعان به بحث ایجاد سرمایه‌گذاری‌های جدید در پل معلق مشگین‌شهر، افزود: راه‌اندازی طولانی‌ترین پل معلق خاورمیانه در مشگین‌شهر یکی از اقدامات بسیار خوب در رونق صنعت گردشگری استان اردبیل بود که نیاز است برای افزایش گردشگران داخلی و خارجی در منطقه سرمایه‌گذاری‌های جدید در پل معلق مشگین‌شهر انجام شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از نیازهای اساسی پل معلق سرمایه‌گذاری در حوزه ورزش‌های هیجانی است، گفت: باید با برنامه‌ریزی‌های متناسب سایت ورزش‌های هیجانی به‌صورت استاندارد توسط سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در محوطه پل معلق ایجاد شود تا علاوه بر افزایش امکانات گردشگری در مجموعه پل معلق در ایجاد اشتغال و سرگرمی برای جوانان نیز مؤثر باشد.

خدابخش بیان کرد: جلسات متعددی با مسئولان پل معلق مشگین‌شهر انجام شده و خواسته‌ها و مطالبات مدیران پروژه مورد بررسی قرار گرفته و در این زمینه آماده همکاری و حمایت همه‌جانبه از سرمایه‌گذار پل معلق هستیم تا بتوانیم هرچه زودتر شاهد راه‌اندازی فازهای بعدی پروژه باشیم.

وی از افتتاح آب‌درمانی قوتورسویی موئیل در مشگین‌شهر خبر داد و افزود: این پروژه نیز یکی از پروژه‌های مهم گردشگری استان اردبیل بود که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در منطقه راه‌اندازی شد.

استاندار اردبیل روند سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در شهرستان مشگین‌شهر را نسبت به سال‌های گذشته بسیار خوب توصیف کرد و افزود: در آینده‌ای نزدیک کارخانه تولید اتوبوس با سرمایه گذاری بخش خصوصی به بهره‌‌برداری می‌رسد که با راه‌اندازی این کارخانه تحول عظیمی در بخش اشتغال و اقتصاد منطقه مخصوصاً اهالی روستای ارباب کندی اتفاق می‌افتد.

امیدواریم مسافران خوش‌ذائقه‌ای که در این روزها شهرستان مشگین‌شهر را مقصد سفر خود انتخاب کرده‌اند با سفر به این شهرستان که معدن جاذبه‌های طبیعی و توریستی است ایام خوشی را در کنار خانواده‌های خود داشته باشند.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.